vespaman skrev:
Om man har två våningar, lägger man då helt sonika resp våning på bredvid varandra, eller finns något mer intelligent sätt?

Trevlig bil du har! ;)
Mjo, bilen får väl mest vara en fantasi än så länge. :)

Man skapar en tab/wiew för varje våningsplan, eller man gör väl som man vill när man designar bilderna, man skulle ju kunna ha varje rum för sig eller flera våningar på samma om man skulle vilja. Men jag tycker det verkar vettigast att ha en för varje våning samt kanske en översiktsbild för viktiga scener och kanske lås/larmstatus.
 
swoosh skrev:
Mjo, bilen får väl mest vara en fantasi än så länge. :)

Man skapar en tab/wiew för varje våningsplan, eller man gör väl som man vill när man designar bilderna, man skulle ju kunna ha varje rum för sig eller flera våningar på samma om man skulle vilja. Men jag tycker det verkar vettigast att ha en för varje våning samt kanske en översiktsbild för viktiga scener och kanske lås/larmstatus.
Har du gjort någon översiktsbild med lås/larmstatus? Klarar MyVera hantera enheter via Plug-ins? Tänker närmast på Powermaster-larmen?

Lägg gärna upp fler bilder.

/J
 
@swoosh

Ser verkligen intressant ut. Kan man även få in energiförbrukingen i MyVera?
 
@erikssonjorgen

Eftersom att jag inte har kopplat in några sådana signaler ännu så kan jag tyvärr inte bidra med några sådana bilder..ännu. Jag har inte heller något larm ihopkopplat med Veran så samma sak där tyvärr. Men det kommer väl senare. Som läget är nu så har jag i stort sett bara monterat styrning av belysning. Tiden räcker inte riktigt till.

@Freddan01

Jag antar att det ska gå att lösa, man behöver antagligen en plugin som kan visa det på ett snyggt sätt och sedan bara lägga till den i bilden. Jag har tänkt gräva mer i detta när jag får tid eftersom det vore snyggt att ha en visning av förbrukningen på översiktsbilden tillsammans med den övriga statusen.

Här finns mera läsning kring MyVera, det är dock rekommenderat att man kör med googles direktöversättning om man inte pratar franska. Det blir inte helt klockrent det heller, men det blir iallafall någotsånär begripligt. =) http://sbdomotique.wordpress.com/

//Emil
 
Om du har tid och ork senare hade det varit toppen om du ville sätta ihop en kort guide på svenska. Tror många av oss skulle vara intresserade av en schysst dashboard.
 
Någon som har fått det att fungera i Veran att köra med EZMotion 3in1 rörelsesensorn?
Jag har läst på MCV forumet att den inte lirar speciellt bra med Veran, men det var ju så dags att inse det när man har fyra hemma på hyllan...

Jag tänkte att någon kanske har kommit runt problemen på något sätt?

//Emil
 
Skall montera lamellgardiner i vardagsrummet och ser framför mig att man vill kunna styra dessa via hemautomatiken. Jag vill kunna dra för och dra bort dessa från fönsterna och när dessa är fördragna vill jag kunna vrida dessa för att släppa in ljus. Vad jag förstår så har Fibaro Roller Shutter 2 bara ingång för två jalusibrytare och två utgångar för upp/ner eller öppna/stäng. Saknar dock möjlighet att styra vridningen. Nu vet jag inte om det finns motorer till lamellgardiner med både öppna stäng och vrid.

Somfy verka flera gardintillverkare använda för trådlös kommunikation. Men vad jag förstått så finns det inget stöd idag mellan Somfy och Z-wave. Någon som har förslag på lösning?
 
Mr Lorentz skrev:
Somfy verka flera gardintillverkare använda för trådlös kommunikation. Men vad jag förstått så finns det inget stöd idag mellan Somfy och Z-wave. Någon som har förslag på lösning?
Somfys kallar sitt trådlösa system för RTS. I USA säljer de både en RTS<->RS232-adapter (URTSI II) och en RTS<->Zwave-adapter (ZRTSI). De senare lär inte fungera med europeiska system p.g.a. frekvensplaner för Zwave. Har dock inte grävt ner mig i om även RTS använder andra frekvenser i Europa...
 
Jajjan skrev:
Det finns två varianter av den trådlösa Living Connect, som den heter. En funkar endast med Danfoss egna Link, och en annan variant funkar med andra Z-wave contollers. Så det gäller att kolla vad man köper.
De verkar inte riktigt funka helt bra med andra contollers för tillfället, jag tror inte de kan spara ner schedules till enheterna.
Är det någon som har erfarenhet av Danfoss Connect. Tittar på Thermia värmepump tillsammans med Radiatortermostat. Thermia har Thermia Link som använder Danfoss Living Connect. Är detta samma som funkar med z-wave? Hittar bara Living Eco (som verkar vara offline) och Living Connect på deras hemsida.
 
hek skrev:
Det finns, men den är dyr som as:

[länk]
Ja det blev en dyr lösning.

phl skrev:
Somfys kallar sitt trådlösa system för RTS. I USA säljer de både en RTS<->RS232-adapter (URTSI II) och en RTS<->Zwave-adapter (ZRTSI). De senare lär inte fungera med europeiska system p.g.a. frekvensplaner för Zwave. Har dock inte grävt ner mig i om även RTS använder andra frekvenser i Europa...
Få undersöka hur drivningen på lamellgardinsskenan ser ut. Får hitta på något annat. Ingen som har gjort någon lösning med lamellgardiner?
 
Hej, hjälp önskas av en nybörjare!
Jag försöker installera en RFXtrx till min Vera 3. Jag har kommit så långt att jag ska ställa in "serial port configuration" men enheten vill inte dyka upp där, har provat att starta om Vera flera gånger men ingen skillnad. Den syns under "devices" men det står "Lua startup failure" längst ner i boxen. Meddelandet "RFXtrx: choose the serial port" står gögst upp. Vad gör jag för fel???

Har postat detta i annan tråd så sorry för dubbelpost, men börjar bli desperat. Har suttit med detta i två kvällar nu utan att komma någon vart :(
 
Jag har följt samma guide, det funkar bra tills jag kommer till "setup serial port", där dyker det inte upp någon enhet för mig. Det känns som att USB-porten inte kickar igång. Jag har provat båda USB och de funkar med ett vanligt USB-minne så det är skumt. Förslag mottages tacksamt, annars blir det kanske factory reset och börja om från början. Jag har även testat med olika FW på RFX och olika ver på luup-filerna (för tillfället kör jag med alpha 10), någon som har erfarenheter där?
 
Kör du med USB-hub? Jag hade (och HAR) lite strul med min Vera Lite och RFXtrx när jag kör den via en USB-hub. Pröva stänga av Veran och enbart plugga in RFXtrx:en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.