Enklare att välja standard lister så kan man plocka det man vill och/eller byta.....

När du nu målar dem kan du fixa till mindre skavanker med snickerispackel efter du grundat dem. Sedan blir det ju en del kapning och då kan man ta bort en del i det momentet.
Samtidigt som att när de är färdigmålade, på plats och rummen möblerade så blir det bara du som ser det.
Men visst, köper man nytt vill man ju ha det felfritt.

Mikael_L
Åtminstone de tre första bilderna tycker jag visar ej acceptabla skador. (Då tänker jag att bild 3 visar fram/ovan-sidan av listen, lite svårt att se på bilden.)

Jag skulle meddela leverantören att det är en del skador så att, säg 5 lpm är oanvändbart, och be att få det krediterat. Är dom inte med på det, så kan dom hämta tillbaka rubbet och skicka en ny omgång med ej sekunda varor.
Sen skulle jag försökt göra det bästa av materialet.

Enk Projektet skrev:
Enklare att välja standard lister så kan man plocka det man vill och/eller byta.....
Sant, men då jag följt läggningsanvisningen för golvet slaviskt så ger det en rörelsefog runt om på 12mm som mest.
Då behöver jag en list som är åtminstone 15mm.

AndersS skrev:
När du nu målar dem kan du fixa till mindre skavanker med snickerispackel efter du grundat dem. Sedan blir det ju en del kapning och då kan man ta bort en del i det momentet.
Samtidigt som att när de är färdigmålade, på plats och rummen möblerade så blir det bara du som ser det.
Men visst, köper man nytt vill man ju ha det felfritt.
Ja, jag får fixa till det som går och kapa bort resten.
Jag undrade mest om det brukar vara så här?*

Mikael_L skrev:
Åtminstone de tre första bilderna tycker jag visar ej acceptabla skador. (Då tänker jag att bild 3 visar fram/ovan-sidan av listen, lite svårt att se på bilden.)

Jag skulle meddela leverantören att det är en del skador så att, säg 5 lpm är oanvändbart, och be att få det krediterat. Är dom inte med på det, så kan dom hämta tillbaka rubbet och skicka en ny omgång med ej sekunda varor.
Sen skulle jag försökt göra det bästa av materialet.
Alla bilder visar "finsidan" , det är ju bara den som syns :)

Golvspecar och lister funkar ju aldrig tillsammans. Antingen skulle man behöva beställa special jämt eller slå på kvartsstav/smyglist på alla golvlister för att inte ha skyttegravar runt väggarna :p

TEN skrev:
Sant, men då jag följt läggningsanvisningen för golvet slaviskt så ger det en rörelsefog runt om på 12mm som mest.
Då behöver jag en list som är åtminstone 15mm.
Om man fixar från grunden kan man kanske göra som vi, lade golvet med rörelsefog 12 ifrån osb och sen ställde vi gipset 3mm ovanför golvet. Då göms rörelsefogen under gipset.
Fast detta kanske bara gäller om man lägger ett massivt golv som man inte tänker bryta upp och byta om några år.

Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Om man fixar från grunden kan man kanske göra som vi, lade golvet med rörelsefog 12 ifrån osb och sen ställde vi gipset 3mm ovanför golvet. Då göms rörelsefogen under gipset.
Fast detta kanske bara gäller om man lägger ett massivt golv som man inte tänker bryta upp och byta om några år.
Precis så tipsade Kährs om i läggningsanvisningen, men det var ju lite sent för vår del då.

Fantastisk tråd, en sån ork!

Min fundering är om ni kontaktat en jurist? (med tanke på alla dolda fel) Att Anticimex inte vill godkänna skadorna från sina försäkringar är väl nästan standard i första omgången, på så vis sparar de ju mycket pengar. Finns det f.ö inte en fri konsultationstimme hos en jurist med i de flesta hemförsäkringar? Kanske ide att kolla? (någon här påforumet som vet kanske?)

Jobba på och tappa inte orken, strongt jobbat!

Vi har övervägt det, men när det blir som blir är det bättre att böja ner huvudet och bara köra.
Att hålla på med juridik tar för mycket tid och de ekonomiska riskerna är för stora.
Att fastna i en juridisk process med oviss utgång hade vi definitivt inte pallat.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Lite nya blandade bilder på den senaste tidens experiment.

Garageuppfart/infarten eller whatever blev lite trevligare med ny yta.

412540_361911323877661_1890746215_o.jpg

Tänkt bruna lister, smutsgult gipstak, gula tapeter, giftgrön randig tapet, brun plastmatta med medlajongmönster, tänk ingrodd smuts och allmän misär.
Japp så såg trappen från helvetet ut innan, nu är det lite bättre.
Trappräcke och lister kvar, funderar bara på om man ska lacka trappräcket i någon weedit frän kulör.
255510_367902479945212_155419860_n.jpg

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Som ny på det mesta inom husrenovering så lär man sig alla fall något nytt nästan varje dag, som i fredags tillexempel..

Vi hade bestämt en dejt med målaren och fixat lite mys. Vi såg fram emot en fin eftermiddag men det sket sig direkt. Vad annars liksom.
199117_368375256564601_1025849023_n.jpg

Lägg märke till de där mindre kartongerna som står där och ser oskyldiga ut.
Det är en kräsna jäklar som inte nöjer sig med en spacklad gipsvägg. Nä fint ska det vara, grundmålat minsann.
Tacka vet jag rediga tapeter som tål att sättas på vad som helst.

Men det löste sig tillslut även om det krävdes 6 liter färg och lika många svordomar över att behöva både måla och tapetsera. Antingen målar man för att man inte vill tapetsera eller så tapetserar man för att man inte vill måla, inte både och liksom...

304854_369205549814905_148705364_n.jpg

304628_369182153150578_1231489282_n.jpg

• Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig läste alla sidor i ett sträck...puuh.

Dax för en uppdatering!!! Hur ser det ut nu? :wow:

• Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.