Anders D skrev:
Känner igen resan ni gjort. Ett stort lycka till med det sista i denna resa!!
tack!

TheStills skrev:
Har gjort en liknande resa men vi gick riktigt 'all in' direkt. Det som idag finns kvar av huset är ytterväggar som tur nog var nyputsade och takstolarna. Resten är bytt. Dock hade vi ett hus från 1929 utan direkt någon källare och murade väggar. Just det där med källare är ju ingen höjdare.

Det jag funderar på är var ni har bott under tiden? Ni kan väl inte ha bott i huset eller???
Och bo på annan plats kostar....
Det här måste man följa...
Rent generellt så var alla knarkade på 70-talet :)
OCAB sa att källare är till för cyklar och potäter och det ligger nog en hel del i det.
Man ska inte tapetsera eller lägga plastmatta på oisolerad platta - punkt slut.

Jag tycker synd om alla som har inredda 70-talskällare, det är bara en tidsfråga...

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
TheStills skrev:
Har gjort en liknande resa men vi gick riktigt 'all in' direkt. Det som idag finns kvar av huset är ytterväggar som tur nog var nyputsade och takstolarna. Resten är bytt. Dock hade vi ett hus från 1929 utan direkt någon källare och murade väggar. Just det där med källare är ju ingen höjdare.

Det jag funderar på är var ni har bott under tiden? Ni kan väl inte ha bott i huset eller???
Och bo på annan plats kostar....
Det här måste man följa...
Vi sade upp det hus vi hyr nu då vi köpte kåken så vi skulle ha tre månader på oss för renovering, men det fick vi ta tillbaka. Så nu har vi haft dubbelt boende i 25 månader. Kostar, ja det kan man lugnt säga, men klarar vi det här så klarar vi nog resten också. Det har ju inte blivit några större utflykter och flashiga semestrar sista åren och garderoben börjar bli lite gammal om man säger så.

• Gilla
Gambino och 2 till
  • Laddar…
När översta trappsteget var borta så fick vi ett skyttevärn precis utanför ytterdörren.
Coolt sa jag, opraktiskt och farligt sa CH.

IMG_3151.jpg

Då vi inte ville göra på samma dåliga sätt som när huset byggdes fick vi hitta på en ny lösning.
Det fick bli bygga in en stålbalk i matkällaren och montera en kraftig mineritskiva på den som tar upp tyngden innan trappsteget härdat.

IMG_3155.jpg

IMG_3179.jpg

Sen kläddes allt in med markisolering för att ta bort alla köldbryggor och så var det "bara" att gjuta ett nytt trappsteg.

IMG_3202.jpg

• Gilla
Asok
  • Laddar…
I och med detta så var utsidan hel igen inför den stundande vintern, denna andra höst som husägare.
Syllbytarna var nog duktiga men synd att de inte brydde sig om att färgmatcha bruket.
Det ser inte så kul ut

IMG_3369.jpg

Men det är ju helt och fungerande så man får vara nöjd.

Då vintern var i antågande började det bli bråttom men att isolera ventilationsrören på vinden.
44 säckar 80mm nätmatta redo för montering.

IMG_3109.jpg

Att montera nätmatta var fasen inget kul, att ligga och åla runt i isoleringen, klippa skära och naja.
Arbetet tog nästan två månader kvällstid, kanske det tog lite extra tid för att det var så tråkigt...

Wow, ni tar verkligen motgångar som en utmaning! Jag är imponerad!

Mer, mer! Jättespännande!

Inuti huset gjorde vi en sista rivinsats då vi bröt upp den gamla ekparketten i vardagsrummet.

Då mellanbjälklaget visat sig bara vara halvfullt med isolering och vi ville ha fram lite mer el så var beslutet lätt.
Riv ut, fixa till och lägg nytt.

IMG_3273.jpg

Det gav också möjlighet till att få inte lite lampor i gillestugan.

IMG_3621.jpg

I garaget kunde vi spika upp ny råspont i taket.

IMG_3809.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det känns skönt att få in nya fräscha grejer.
Pansarkraftpapp tycker jag är ett fint namn :)

IMG_3838.jpg

Jag antar att det publicerats bilder på golvspån och gipsskivor förut så jag undviker många bilder på just det.

IMG_3880.jpg

Jag har oxå "favoritat" denna tråden, riktigt rolig läsning med bilder! Duracellkanin har fått en ny synonym.... TEN ;-) Fan va ni är produktiva! (sa han avundsjukt). Håller med resten... Mera!

• Gilla
Senior och 2 till
  • Laddar…
Kör på med några blandade bilder från insidan.
Det är väl knappast något unikt eller nyskapande som en del andra fräna projekt man läser om här.

Vi öppnade alla innerväggar och isolerade samt satte osb + gips överallt.

Ny vägg som ersättning för den gamla med trappan som revs.
IMG_3988.jpg

Garderobsutrymme
IMG_4008.jpg
Ja spånskiva, jag vet men det ska in vanliga dörrgarderober i det här utrymmet.

De flesta tak hade tretexskivor men en del hade äckliga och dåliga gipstak. Gipsen rev vi ner och ersatte med takskivor som matchade tretexen förvånansvärt bra.
WP_000079.jpg

IMG_4034.jpg

Utomhus fick en ny trappa på plats som ersatte den gamla fula betongklumpen som revs när vi dränerade.
Här är det sol från morgon till kväll.
WP_000008.jpg

Då allt annat började bli fint så kunde vi inte stå ut med gamla bruna halvtrasiga tvåglasfönstren.

Så det fick bli nya
WP_000078.jpg

Och visst blir det stor skillnad. Hälften så mycket att putsa, tystare, snyggare och bättre :)
WP_000218.jpg

WP_000527.jpg

Vi färgmatchade plåten till fönstren och det blev helt ok.
WP_000399.jpg

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Som ni märkt så går de sista inläggen i en ganska positiv ton med beskrivningar om framsteg osv.
Det är dags att ändra på det nu och berätta lite om vad som ibland händer bakom kulisserna.
Klistrar in en liten historia:

Dagens projekt var att riva färdigt den lilla gästtoalett som var belägen på boplanet.
Inget större och knappast något avancerat projekt. Vattnet var frånkopplat och alla väggarna var rivna, kvar att riva var golvet och avloppstammarna. En enkel match med tigersåg och kofot - trodde jag.

När vita hövdingen var avlägsnad upptäcktes att det var något knas med stammarna.
Det var bakfall åt toaletten och avluftningen till vilket gjorde att stod en del snuskigt vatten i rören och det går ju inte för sig om de ska tas bort. I min enfald trodde jag väl inte att någon medvetet byggt med bakfall så det skulle väl vara lätt fixat att lyfta lite på rören i bortkanten så att skiten rann ut den rätta vägen så att säga.
Vad jag inte då visste var att längre in under golvet var de fräscha rören skarvade på den gamla ömtåliga typen av ljusgrå plast, så när jag böjde lite på rören sa det klick och en tsunami av något diareéliknande kom framvällande i bjälklaget. Samtidigt hördes ett porlande ljud från källaren och inte fan var det dricksvatten som rann fram ur springorna i takpanelen om man säger så...
Ett snabbt panikartat telefonsamtal till rörmokaren gav besked om att försöka samla upp så mycket som möjligt genom att suga upp det med en våtdammsugare.
Frånsett den fantastiskt vidriga odör som snart spred sig fungerade det rätt bra ända tills slangen satte igen sig. Det är svårt att med ord beskriva den formidabla bajsfontän som uppstår när man kopplar ifrån en igensatt våtdammsugarslang full med orenheter. Särskilt när detta sker i ett nästan färdigrenoverat utrymme.

När dammsugaren var utkastad genom dörren sattes fokus på källaren.
Att underifrån såga ner takpanel som är täckt av flytande exkrementer hör inte till höjdpunkterna i mitt liv om man säger så. Inte heller att försöka såga ner resterna av stammarna som var fulla med 40 års samlade avträde tillhör topp tio.

Hur som helst så är nu allt kontaminerat material utrivet och alla ytorna behandlade med Penetrox. Mina kläder och skor är brända och efter en rapeshower känns det lite bättre. I morgon kanske jag till och med kan tänka mig att äta något. Värre än så här kan det väl knappast bli.

WP_000181.jpg

• Gilla
  • Wow
  • Haha
meckis och 54 till
  • Laddar…
Det här var en av de bästa trådarna på länge! Inte nog med att du är en duracellkanin när du renoverar. Du skriver dessutom oerhört bra och underhållande! (y)

• Gilla
Annen och 6 till
  • Laddar…
När man läser denna tråd inser man att man kanske inte har varit så flitig som man har gått och inbillat sig. :)

Imponerande arbetsinsats! (y)

• Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.