Mer!!!!!!!!!!!!
 
Grym tråd, jag är hooked :)
 
Vill också ha mer! Spännande ju!
 
Då fortsätter vi :)

I väntan på besked och annat fortsätter vi rivning av all tretex som fanns på ytterväggarna och tapeterna på innerväggarna.
I källaren slipar vi bort kilovis med limrester på golvet och väggarna borstas rena från de sista tapetresterna.

Minimalistisk källare eller hur?

IMG_4656-1.jpg

IMG_4659-1.jpg


I trädgården påbörjas skogsavverkning av närgågna och dåliga träd.
Vi sparar åtta fruktträd av 22. Mycket ved blev det.

Strax därefter kommer grävfirman och påbörjar en omdränering och isolering av grunden.

DSC00866.jpg

DSC00874.jpg
 
Och jag som trodde att jag körde hårt :surprised:, frugan och jag kollade på en 70 tals kåk samma dag som vi tittade på vårt nuvarande hus (20 tals) och ibland undrar jag om vi skulle kört på 70 talskåken med "bara" ytskikt att fixa. Tror att vi gjorde ett bra val när jag ser dina bilder. Grymt jobbat och lägg på med bilder...!
 
Ok, vi kör på med några till....

Jag tror det var här någonstans vi får besked från Anticimex att det förmodligen varit en vattenskada under byggtiden som orsakat fuktmärkena vi upptäckte i bjälklaget. Avsaknaden av korrekta dräneringshål i fasaden och avledande plåt eller duk framför syllen samt fuktsamlande mexisten har orsakat dåligheter i asfaboarden i ungefär samma område som fuktfläckarna syntes.
För att komma tillrätta med det förelsår de byte av asfaboard, isolering och och väggskivor på en sträcka av 12m fasad.

Som alla förstår så är det inte helt problemfritt att byta asfaboarden då man har murad fasad.

Vi fick dock kontakt med en byggare med gott rykte som sade sig nog kunna fixa det där.
Alternativet var att riva tegelfasad så det var värt ett försök tyckte vi. Det var fortfarande höst och all form av murning utesluten under hela vinterhalvåret.

Det dröjde inte längre förrän väggen såg ut så här:

IMG_0867.jpg

Och ungefär där upptäckte byggaren när vi hade taktikmöte med Anticimex att han nog inte kommer att få ihop det där igen på något vettigt sätt. Han sade upp sig helt enkelt...

Vid det här laget började det kännas lite tungt. Vi behövde en framgång.

Som tur var kom borrlaget och gjorde ett hål i garageinfarten och det kändes faktiskt lite skönt att det fanns något som gick framåt.

DSC00882.jpg

För att få in bärarslangarna in i källaren krävdes lite bilningsarbete av den tyngre skolan.
70cm djup och nästan lika bred sula full med rejäl ballast gav inte med sig i första taget och det tog två dagar att tugga sig igenom den.

DSC00895.jpg

Tur det finns unga grabbar i släkten som gillar att köra manliga maskiner och dricka energidryck :)
 
  • Gilla
Senior och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag är lite nördig vad det gäller 70-talshus vill jag se mer!
 
Här kommer ett par till

Efter lite letande fick vi tag i en firma som kunde åta sig att den kassa väggen under våren.
Det var inte billigt och jag var mer än förbannad på före detta ägaren, på OBM-gruppen, den värdelösa besiktningsmannen, byggfirman och de flesta största allmänhet.

Naturligtvis försökte vi klaga hos förra ägaren men Anticimex försäkringar "företrädde dem i ärendet" och trots kompletterande besiktningar och protokoll som vi fick stå för blev det avslag på avslag på grund av den ena formaliteten efter dem andra.

Det enda man kunde glädja sig åt nu var att få slänga ut 18 elradiatorer och hoppas på billigare uppvärmning av den vattenburna värmen som nu höll på att installeras.

IMG_0374.jpg

Efter att rörkrökaren varit på besök så bestämde vi oss för att det var nog bäst att byta alla stammar och vattenledningsrör när ändå allt var upprivet. Gammal skör plast och underdimensionerade kopparrör gör ingen glad i längden.
Så ut med skiten bara

IMG_0401.jpg
 
Men nu är allting nästan nytt ;-) Jag håller också på med totalrenovering fast på stenhus . Finns inte så mycket att riva ut vad gäller spån och gips och sånt skit åtminstonde. Det måste ha blivit en saftig kostnad med allt extra arbete som uppkom.
 
Fläktradiatorer i källaren? Vi har konverterat till vattenburen golvvärme överallt men har faktiskt fläktradiator i tvättstugan som komplement. Torkar tvätt jättebra!
 
Ibland saknar man förvaringsutrymmet, men efter en sån här historia är man glad åt högt läge utan källare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
stake skrev:
Men nu är allting nästan nytt ;-) Jag håller också på med totalrenovering fast på stenhus . Finns inte så mycket att riva ut vad gäller spån och gips och sånt skit åtminstonde. Det måste ha blivit en saftig kostnad med allt extra arbete som uppkom.
Jo, det har blivit ordentligt mycket dyrare än vad vi räknat med.
 
Wilfa skrev:
Fläktradiatorer i källaren? Vi har konverterat till vattenburen golvvärme överallt men har faktiskt fläktradiator i tvättstugan som komplement. Torkar tvätt jättebra!
Japp fläktisar i källaren men också på boplanet.
Golvvärme var aldrig något alternativ då plattan är oisolerad.
 
Redigerat:
P
Jag gör som min gamle far och lyfter på hatten för ett bra arbete och en intressant historia. Ser fram mot mer...
 
Då vi brutit upp de flesta golv och rörkrökarna byter stammar och vattenledningsrör så funderade vi lite på fortsättningen. En mellanvägg rivs ner och med anledning av det måste vi dra om en massa el som naturligtvis var kopplad just där.
Med elektrikern i huset så planerar vi också för det nya köket och när man ändå håller på så är det väl lika bra att jorda alla uttag osv...

Och då vi öppnat en mellanvägga kan vi lika gärna öppna alla mellanväggar så vi kommer åt att isolera dem och lättare fixa med elen och så är karusellen igång...

Lite spottar i källaren kunde kanske vara fint?
Jamen nu när golvet ändå är uppbrutet så drar vi väl det då..

IMG_1005.jpg

I samma veva planerar vi för att förbättra ventilationen, sjuttiotalshusens stora akilleshäl.
Original fanns det bara några tilluftsventiler i källaren och inte en enda på boplanet.
Det hela var väl tänkt att fungera med självdrag, vilket det inte gjorde med alla dörrar stängda.
Jag minns igen besiktningsmannens kommentar om ventilationen "-Så fort ni får använda huset, springa ut och in genom ytterdörren dagligen så kommer det att räcka". Så här i efterhand kan man ju konstatera att han ljög oss rätt i ansiktet men då trodde vi på honom, han var ju experten.

Hur som helst så bestämde vi oss för att sätta in ett FTX-system - nu när allt ändå var uppbrutet. Det är ju dessutom något som är lite kul :)

I och med att det är två plan som ska ventileras så blir det en hel del rör som ska dras.
Startsats del 1:
IMG_1007.jpg
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.