67 529 läst · 572 svar
68k läst
572 svar
YEEEEEEESSSS!
Jag som nu jobbar ensam, får hoppas att den sämre arbetsmarknaden kan ge tillgång till nån klippa för vårt jobb.
Kriterierna är väl att man ska vara allkonstnär med tummen på rätt ställe. Kan låta enkelt, men vi har genom åren haft sjuk svårt att hitta folk med rätt kunskaper.
Jag har själv varit för blåögd när vi anställt, trott på vad folk säjer när de varit med mig och provjobbat.
Denna gång ska jag ta fram ett praktiskt kunskapsprov.
Kriterierna är väl att man ska vara allkonstnär med tummen på rätt ställe. Kan låta enkelt, men vi har genom åren haft sjuk svårt att hitta folk med rätt kunskaper.
Jag har själv varit för blåögd när vi anställt, trott på vad folk säjer när de varit med mig och provjobbat.
I feel u, ingen aning om vad du jobbar med men fyfan va drygt det är att jobba med nybörjareIsakare skrev:Jag som nu jobbar ensam, får hoppas att den sämre arbetsmarknaden kan ge tillgång till nån klippa för vårt jobb.
Specialtillverkade dörrar och portar i rostfritt stål, för kyl, frys, brand, säkerhet.RoTe skrev:
Inom industri, livsmedel, medicin mm, men man måste kunna laga alla typer av dörrar, portar, lastbryggor, felsöka automatiker mm
90% av jobbet är påkörningar, kanske inte bara dörren/porten som behöver åtgärdas, det kan vara väggen och golvet oxå, finns ingen hejd på vad truckar/truckförare kan lyckas köra på och ha sönder. 10% är montage med allt vad det innebär, tex är det idag nästan alltid felbyggt när vi kommer, och vi får på plats hitta på olika lösningar för att få upp våra grejer.
Å andra sidan, alla är vi barn i början, det viktigaste är att kunna ta åt sig, lära sig, ha tummen på rätt ställe, vara nyfiken. Killen jag haft nu i 2,5 år borde vara ett proffs idag efter allt vi gjort, skruvat, mekat, riktat, kopplat, kapat, svetsat, borrat och gud vet allt, men han kan inte ens skala en kabel, än mindre skilja på tex rostfritt och aluminium, eller dra i en skruv utan att förstöra bitset.
Jag började skruva som 10 åring, det var 51 år sen, nära nog allt har jag lärt mig själv genom att vara nyfiken och ha öronen öppna.
Produkter som diskuteras: "kabel skalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
En del har inte handlag för det , det har man sett inom industri uh. En person
med flera år i skolor går bet medan en outbildad raggare fixar grejerna så det
funkar igen.
Många gånger är det ingen som "vet vad som hänt" med hål i portar efter gafflar,
pallställsben vridna som åttor , nerdragna ljusarmaturer osv.
med flera år i skolor går bet medan en outbildad raggare fixar grejerna så det
funkar igen.
Många gånger är det ingen som "vet vad som hänt" med hål i portar efter gafflar,
pallställsben vridna som åttor , nerdragna ljusarmaturer osv.
@Krilleman Jag vill inte vara den som är den och säger att det är fel på dig, men beställningen lades i fredags:MathiasS skrev:
@Krilleman levererat! Någon dag extra blev det pga att DHL inte aviserade korrekt, men det är ju inte bygghemmas fel….MathiasS skrev:
YEEEEEEESSSS!
I fredags på bygget var det en som körde över en skarvsladd med pallstaplare, den fastnade mellan hjulen på gafflarna.
Med spett lyckades de lyfta lite och få bort kabeln.
En förman kom i samma veva och såg det, han drog ut och slängde kabeln i en container.
Det är en 25 meter lång skarvsladd i proffs kvalite.
Jag fiskade upp kabeln innan jag åkte hem, köpte en hona och hane, så nu har jag 2 fina skarvsladdar på 16, resp 9 meter 🙂
PS: Det var ingen mer skada på kabeln än höljet, ledarna och dess isolering var hel.
I fredags på bygget var det en som körde över en skarvsladd med pallstaplare, den fastnade mellan hjulen på gafflarna.
En förman kom i samma veva och såg det, han drog ut och slängde kabeln i en container.
Jag fiskade upp kabeln innan jag åkte hem, köpte en hona och hane, så nu har jag 2 fina skarvsladdar på 16, resp 9 meter 🙂
PS: Det var ingen mer skada på kabeln än höljet, ledarna och dess isolering var hel.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Jaha, jag som trodde du anställt en vettig kollega. 😂Isakare skrev:YEEEEEEESSSS!
Man får ju vara tacksam att de slängde den, på vissa ställen hänger elen i trasor och allt är snålt.
Vi är väl alla rätt bra på att klaga på taskig service, försvunna leveranser och oduglig kundservice? Men ibland funkar det!
Hade köpt en billig Lenovo surfplatta på Amazon. När den började närma sig ett år blev den allt svårare att ladda. USB-C porten på plattan blev alldeles uppenbart mer och mer glapp, tills den mot slutet knappt fungerade alls.
Kollade på Amazons site och insåg att enklaste vara att vända sig till Lenovos website. Registrerade ett garantiärende där och när jag var klar fick jag direkt ett mail som sa att plattan var under transport till Tyskland!?! Nej, den ligger fortfarande framför mig på skrivbordet, tänkte jag.
Strax därefter kom dock flera mail, bland annat ett med en UPS-fraktsedel. Packade ner plattan och dagen efter ringde det på dörren och en transportfirma hämtade paketet. Några veckor senare var plattan lagad och levererades åter hem till dörren! Allt helt utan kostnad. Ibland funkar det!
Hade köpt en billig Lenovo surfplatta på Amazon. När den började närma sig ett år blev den allt svårare att ladda. USB-C porten på plattan blev alldeles uppenbart mer och mer glapp, tills den mot slutet knappt fungerade alls.
Kollade på Amazons site och insåg att enklaste vara att vända sig till Lenovos website. Registrerade ett garantiärende där och när jag var klar fick jag direkt ett mail som sa att plattan var under transport till Tyskland!?! Nej, den ligger fortfarande framför mig på skrivbordet, tänkte jag.
Strax därefter kom dock flera mail, bland annat ett med en UPS-fraktsedel. Packade ner plattan och dagen efter ringde det på dörren och en transportfirma hämtade paketet. Några veckor senare var plattan lagad och levererades åter hem till dörren! Allt helt utan kostnad. Ibland funkar det!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
YEEEEEEEEEEEEEES!
Kommunen skiter i att lägga ner "vår" förskola! 🥳
Kommunen skiter i att lägga ner "vår" förskola! 🥳