P pozz2 skrev:
Nån som sett detta fenomen innan.
Låset har suttit sen i somras utan bekymmer.
[bild]
har den plötsligt blivit så?

mitt lås blev så idag när jag monterat de, men efter borttagning ock skruvat dit de igen så vart de bra, måste vart kablarna eller nåt som la sig ivägen tror ja...

G Great skrev:
har den plötsligt blivit så?

mitt lås blev så idag när jag monterat de, men efter borttagning ock skruvat dit de igen så vart de bra, måste vart kablarna eller nåt som la sig ivägen tror ja...
Helt plötsligt. Suttit bra sen i somras

2 frågor.

1.Har nu 2st lås installerade på samma microenhet/konto, går det att ge dom olika låsen olika rättigheter, jag vil t.e.x inte att alla användare ska komma åt båda låsen.

har 1 i garaget som vissa ska få tillgång till, men dom behöver inte få tillgång till det i huset.

2.installerade appen på Dotterns lur(iphone6), hon är begränsade användare, men alternativet touch id finns inte, stödjer inte luren det, eller är det nån begränsning i rättigheterna?
på min ipad pro så finns ju fliken touch id med, men inte i hennes app.

P pozz2 skrev:
Nån som sett detta fenomen innan.
Låset har suttit sen i somras utan bekymmer.
[bild]
Mitt släpper lite på utsidan p.g.a. att de genomgående skruvarna bara sitter nedtill och mitt på låset (hade behövts även upptill).
Det där ser ju ut som du glömt montera skruvarna i batterifacket,

E e3henri skrev:
Mitt släpper lite på utsidan p.g.a. att de genomgående skruvarna bara sitter nedtill och mitt på låset (hade behövts även upptill).
Det där ser ju ut som du glömt montera skruvarna i batterifacket,
Precis så va de. Hur f*n ja nu kunde missa de. Visserligen så fanns inte skruvarna med i lådan heller.

Monterade idag ett lås till morsan, dörren var ifrån 1973 ca, den var ca 60mm tjock, hålen till Yales cylinderskruvar stämde inte, ja skapligt meck med andra ord.
nu sitter ju låshuset ca 1,5cm längre in i dörren än en vanlig standarddörr idag, vilket innebar att även slutblecket var tvunget att modifieras/monteras längre in.

nu blev det så bra och tight att den övre "avkännaren"inte har några problem när man väl ska öppna dörren, den glider så fint så. men på sikt tror jag att det kan nöta lite i träet o kanske möjligt fastna.

finns det slutbleck som är bredare så det räcker ända ut till kanten på karmen?

1 123abc skrev:
Det finns slutbleck med större plösmått.
[länk] - ASSA Slutbleck 1487-1 till 9 Sv.pdf
Det är B-måttet i tabellen som är intressant.
ok, som det är nu så sitter det slutbleck 1487-2 och även om man tar det längsta alltså 1487-4 så förlänger man bara med 5mm, vi mätte nu o det saknas ca 13mm ut till kant på karmen.

vad är lösningen? att ta fram svetsen o punkta dit en plåt som är längre?

Är det nån som jämfört Sectors och verisures styrning på låsen, jag tycker då att Verisures funkar kanon med smartfunktionen att kunna få till Automatlåsning vissa tider är grymt.
Morsan ska få Sector larm installerat nästa vecka o funderingen e då om hon ska klappa i Verisuregrejerna som hon har ligger och få 2 separata system, eller smacka in Sectors modul o få de integrerat med larmet?

Finns det bara en kommunikationsmodul tillgänglig idag och det är verisure? Kan den kopplas mot IFTTT?
Går det att avläsa status på yale doorman på något sätt?
Vill få in den i Homeassistant eller openhab och styra en lampas färg exempelvis beroende om det är låst eller inte.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
E eikido skrev:
Finns det bara en kommunikationsmodul tillgänglig idag och det är verisure? Kan den kopplas mot IFTTT?
Går det att avläsa status på yale doorman på något sätt?
Vill få in den i Homeassistant eller openhab och styra en lampas färg exempelvis beroende om det är låst eller inte.
Onesti gateway s4 har en modul till Yale doorman också. Har dock inte provat eller sett den live

• Gilla
Great
  • Laddar…
Installerade ett Yale Doorman med Verisure-integration häromdagen och i det stora hela funkar det precis som förväntat.
En sak tycker jag dock verkar skum:
Om dörren står öppen och jag aktiverar automatisk låsning så skickar den ett meddelande om att låsning misslyckades. Ska den verkligen försöka låsa direkt när automatisk låsning slår till fall dörren står öppen (fallregeln ute och hakregeln inne)? Gör era så?
Är dörren stängd när den automatiska låsningen aktiveras så låser den snällt precis som förväntat. Öppnar jag och lämnar jag dörren öppen när automatisk låsning redan är aktiverad händer ingenting. Även det precis som jag förväntade att det skulle vara.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja, så ska det vara! Iallafall tycker jag det! Jag har automatisk låsning mellan 22:00 och 07:00 och om ungarna inte fått igen dörren helt (innan 22:00) så får jag reda på att låset inte har kunnat låsa som det är tänkt (i mitt fall kl.22:00). Då kan jag gå till dörren och dra igen den så att låsning kan ske. Känns rätt meningslöst att ha automatisk låsning annars... då vet man ju aldrig säkert att det är låst!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
OK, då är det nog så det är programmerat. Men Verisures Onlineteknik support svarade att de inte kunde återskapa det jag beskrev, så jag undrade om det verkligen bara var mitt som gjorde så.

Men jag tycker inte det är en bra funktion, för om t ex ungarna inte är isäng vid 22, utan springer och låser upp och kikar ut 22:03 och sen inte stänger så tror du att det är låst eftersom du inte får något meddelande om du inte har push på allt så som sker så du ser att de låser upp...men jag tror inte jag kommer orka med alla notiser, utan stänga av notiser i alla fall på det som sker på insidan.

Antingen tycker jag det skulle vara misslyckad låsning inom x sekunder (gärna ställbar tid) alltid när automatisk låsning är aktiverad, så att man då alltid får notifiering om att dörren står öppen. Alternativt så ska den inte lägga sig i om dörren är öppen när automatisk låsning aktiveras heller.

Men om alla gör så, så är det i alla fall inte fel på mitt system trots att Verisure inte lyckas återskapa scenariot.

J johfo skrev:
Antingen tycker jag det skulle vara misslyckad låsning inom x sekunder (gärna ställbar tid) alltid när automatisk låsning är aktiverad, så att man då alltid får notifiering om att dörren står öppen.
Gillar ditt förslag med timer, hade gjort det ännu säkrare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.