1 365 377 läst · 2 804 svar
1365k läst
2,8k svar
Yale doorman
Hej,
Jag bytte ytterdörr i helgen och skulle då flytta över vårt Yale doorman till den nya dörren. Dessvärre så fastnade kontakten till kabeln mellan ytterdel och innerdel när jag skulle dra ut den och gick sönder. En kabel har gått av och en lossnade, själva kontakten (den bruna) har spruckit på ena sidan så det går inte att sätta tillbaka den kabel som enbart lossnade.
Har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Jag har pratat med Yale och fått bekräftat i vilken ordning kablarna ska sitta men de hänvisar enbart till återförsäljaren för låset. Jag har varit hos Ahlsells, de kan inte hjälpa mig. Besökte en lokal elfirma, de hänvisade mig till en låssmed som installerar dessa. Dessvärre har de enbart kabeln mellan låskista och innerdel som reservdel. Enligt dem så är både Assa och Yale väldigt svåra att ha och göra med.....
Det jag behöver är en flatstiftshylsa (tror jag det heter) som passar till så tunna kablar samt själva kontakten.
Någon som vet vart man kan vända sig? Känns lite surt att behöva köpa en helt ny utedel för 2500....
Jag bytte ytterdörr i helgen och skulle då flytta över vårt Yale doorman till den nya dörren. Dessvärre så fastnade kontakten till kabeln mellan ytterdel och innerdel när jag skulle dra ut den och gick sönder. En kabel har gått av och en lossnade, själva kontakten (den bruna) har spruckit på ena sidan så det går inte att sätta tillbaka den kabel som enbart lossnade.
Har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Jag har pratat med Yale och fått bekräftat i vilken ordning kablarna ska sitta men de hänvisar enbart till återförsäljaren för låset. Jag har varit hos Ahlsells, de kan inte hjälpa mig. Besökte en lokal elfirma, de hänvisade mig till en låssmed som installerar dessa. Dessvärre har de enbart kabeln mellan låskista och innerdel som reservdel. Enligt dem så är både Assa och Yale väldigt svåra att ha och göra med.....
Det jag behöver är en flatstiftshylsa (tror jag det heter) som passar till så tunna kablar samt själva kontakten.
Någon som vet vart man kan vända sig? Känns lite surt att behöva köpa en helt ny utedel för 2500....
Ta med kontakten till ex Electrokit eller Bejoken i Malmö, annars surfa runt på Elfas hemsida och se om du kan identifiera kontakten där.
Kan det vara en sådan: https://www.electrokit.com/produkt/kontakthus-he-14-8-pol-2-54mm/
Kan det vara en sådan: https://www.electrokit.com/produkt/kontakthus-he-14-8-pol-2-54mm/
Jag har en utedel som jag fick begagnad av återförsäljaren av mitt lås, jag hade problem med mitt lås och återförsäljaren sa att jag förmodligen behövde byta låskistan. I samband med beställningen av ny låskista så fick lite reservdelar som åf fått tillbaka i andra garantiärende eftersom de inte var säkra på att endast låskistan strulade. Så det är inte garanterat att den funkar. Om du bor i närheten av Vellinge så kan du gärna få testa denna. PM:a om du vill gå vidare!D Diablito skrev:Hej,
Jag står inför köp av Yale Doorman, och tänkte förstås ta den senaste varianten, V2N. Helst vill jag ha special versionen black on black som t.ex. Komplett säljer. Där börjar dock problemen, min lokala låsaffär säger att Yale låsen för Finland har annat låshus än de svenska, och den helsvarta varianten finns inte att fås via finska återförsäljare. (Förutom komplett, men de säljer antagligen den svenska varianten).
Fråga: I Finland kommer Yale Doorman V2N med låsmodulen Abloy BL907 (Vilken passar min dörr). Hur är det med de svensksålda? Är det samma eller är det en annan modell på låsmodulen?
EDIT: Jag jämförde användarmanualen från svenska och finska Yale sidan och det verkar onekligen vara helt annorlunda låshus.
Fråga: I Finland kommer Yale Doorman V2N med låsmodulen Abloy BL907 (Vilken passar min dörr). Hur är det med de svensksålda? Är det samma eller är det en annan modell på låsmodulen?
EDIT: Jag jämförde användarmanualen från svenska och finska Yale sidan och det verkar onekligen vara helt annorlunda låshus.
Redigerat:
Nu har jag bytt ut vårt 4 år gamla Yale Doorman V2 till ett nyttV2N. Vi hade så mycket problem med låset så jag tröttnade:
Utbytet var enkelt eftersom alla koder och inställningar finns lagrade i smartlock modulen som jag flyttade över!
Jag har alltid varit irriterad på att det inte gått att låsa bortasäkert utan nyckelbricka, t.ex. då man reser bort och inte vill ha med nyckelknippa. Idag fick jag lära mig att det går om man har smartlock modul.
- Låset pratar för sig själv på Engelska och Danska i samband med att man öppnar eller stänger.
- Dessutom har det börjat att prata om att man ska påbörja integration trots att det är integrerat sedan flera år
- Ibland har jag upptäckt att dörren varit stängd men inte låst trots att inget meddelande kommit i appen.
- Batterriet har jag fått byta varje kvartal.
Utbytet var enkelt eftersom alla koder och inställningar finns lagrade i smartlock modulen som jag flyttade över!
Jag har alltid varit irriterad på att det inte gått att låsa bortasäkert utan nyckelbricka, t.ex. då man reser bort och inte vill ha med nyckelknippa. Idag fick jag lära mig att det går om man har smartlock modul.
- fäll mer spärren till bortasäkert
- tryck på stjärn-knappen i 2 sekunder
- knappa in din 6-siffriga låskod
- låset säger att larmet är påslaget, trots att jag inte har larmet kopplat till låset
- efter 45 sekunder låser låset i bortasäkert läge (pga den vanliga larmfördröjningstiden)
stilofunk skrev:Nu har jag bytt ut vårt 4 år gamla Yale Doorman V2 till ett nyttV2N. Vi hade så mycket problem med låset så jag tröttnade:
Hoppas att alla barnsjukdomar är åtgärdade!
- Låset pratar för sig själv på Engelska och Danska i samband med att man öppnar eller stänger.
- Dessutom har det börjat att prata om att man ska påbörja integration trots att det är integrerat sedan flera år
- Ibland har jag upptäckt att dörren varit stängd men inte låst trots att inget meddelande kommit i appen.
- Batterriet har jag fått byta varje kvartal.
Undrar om jag kan sälja det gamla låset till en sällskapstörstande dansk?
- fäll mer spärren till bortasäkert
- tryck på stjärn-knappen i 2 sekunder
- knappa in din 6-siffriga låskod
- låset säger att larmet är påslaget, trots att jag inte har larmet kopplat till låset
- efter 45 sekunder låser låset i bortasäkert läge (pga den vanliga larmfördröjningstiden)
Du vet väl att du även kan låsa bortasäkert med appen!
Har samma problem. Måndagsex? Hur löste du problemet?A ason skrev:Gjorde ett försök att installera låset igår, gick på skit direkt,
För att ändra låst till vänsterhängd ska man släppa på en insexskruv i ett litet hål.
Får inte den med följande insexnyckel att greppa och har ingen annan här på plats.
Svårt att se om det är dålig skruv, får i alla fall inget grepp.
Någon som haft det här problemet?
Har provat med egna insexnycklar, men ingen tar. Lyser jag med ficklampa ser det ut som att det är en pigg i mitten av insex-hålet som gör att nyckeln inte kan åka i. Blir att åka till Bauhaus imorgon och reklamera.A ason skrev:
Nu har jag varit på Bauhaus, de konstaterade att skruven år trasig och jag fick en ny låskista utan problem.