1 365 237 läst · 2 804 svar
1365k läst
2,8k svar
Yale doorman
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Hur har du löst Doormanintegrationen och vilka funktioner får du tillgång till?peoe skrev:Smartare funktioner: Har byggt en HA-maskin som kommunicerar med Sonos, Sonoff, Trådfri och Doorman. Det fungerar kanske ungefär, men det krävs alldeles för mycket pill för att jag ska orka med. Jag hoppas och väntar på att någon skall få till det med Homey. Då blir det ett självklart köp.
(Home Assistantguider finns här: [länk])
Fjädrar inte trycket själv?peoe skrev:Passform: Jag har experimenterat lite. För att dörren skall autolåsa behöver jag dra upp handtaget. Jag tycker det är svårt att mäta vad som är fel och är lite småirriterad på det ibland, men inte tillräckligt för att köpa nytt slutbleck och justeringsbrickor. Och jag är uppenbarligen för snål för att ta hit en låssmed.
Kontrollera längden på tryckespinnen.
Kontrollera att låshuset är vinkelrätt i dörren, det förekommer att urtag är lite snea och då sitter låshuset snett och då spänner det för trycket.
Instämmer. Se inlägg nedan efter min montering.Karl_Pedal skrev:
""Jag har liknande problem på min nya Nordan-dörr. Innedelen "rider" på något på mitten. Har provat utan medbringaren men det hjälpte inte. Utsidan ser bra ut, ligger tajt mot gummitätningen. Jag tror det är kablaget som är i vägen på min, ska prova lite mer senare idag.
Har nu fått dit det bättre, men inte helt hundra. Det är kablaget som är i vägen. Testade med kablaget gömt i cylinderhålet och då gick innedelen på mycket bättre. Dålig konstruktion. Förövrigt gick installationen bra. Dock missnöjd med hur "rappligt" trycket är. Hade förväntat mig en mindre glappig rörelse.""
Jag köpte ett Yale Doorman V2N härom dagen, inklusive Verisure-integrationen.
Min ytterdörr är från 70-talet och var därför inte helt kompatibel med det nya låset. Hålen för vred och trycket satt inte helt rätt. Slutblecket satt också nån cm för högt upp. Jag fick "snickra" nån timme på dörr och karm för att låset och blecket skulle passa. Men det blev bra till slut.
När snickeriet var klart så gick monteringen av låset rätt smidigt. Först installerade jag utan integration med Verisure för att testa att allt fungerade bra.
När jag var övertygad om att det var rätt monterat så petade jag in verisure-modulen i låset, skapade konto, kopplade in boxen till routern, skapade användare.
Så långt är jag nöjd. Kul funktioner och smidigt att slippa nyckel.
Min ytterdörr är från 70-talet och var därför inte helt kompatibel med det nya låset. Hålen för vred och trycket satt inte helt rätt. Slutblecket satt också nån cm för högt upp. Jag fick "snickra" nån timme på dörr och karm för att låset och blecket skulle passa. Men det blev bra till slut.
När snickeriet var klart så gick monteringen av låset rätt smidigt. Först installerade jag utan integration med Verisure för att testa att allt fungerade bra.
När jag var övertygad om att det var rätt monterat så petade jag in verisure-modulen i låset, skapade konto, kopplade in boxen till routern, skapade användare.
Så långt är jag nöjd. Kul funktioner och smidigt att slippa nyckel.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Har varit och ryckt i lite demolås och hört med vänner och kollegor som har låset och det verkar som att det bara är att gilla läget - det ÄR glappigt och inte mycket att göra åt. Man får väl glädjas åt funktionen snarare än finishen.I inspectah44 skrev:Instämmer. Se inlägg nedan efter min montering.
""Jag har liknande problem på min nya Nordan-dörr. Innedelen "rider" på något på mitten. Har provat utan medbringaren men det hjälpte inte. Utsidan ser bra ut, ligger tajt mot gummitätningen. Jag tror det är kablaget som är i vägen på min, ska prova lite mer senare idag.
Har nu fått dit det bättre, men inte helt hundra. Det är kablaget som är i vägen. Testade med kablaget gömt i cylinderhålet och då gick innedelen på mycket bättre. Dålig konstruktion. Förövrigt gick installationen bra. Dock missnöjd med hur "rappligt" trycket är. Hade förväntat mig en mindre glappig rörelse.""
En tanke som slog mig angående säkerhet kring dessa lås. Säg att jag som illasinnad person har ett bilbatteri och kortsluter låset på 9v-stiftet. Det finns ingen risk att låset då öppnar sig?
Jag tänker inte testa på mitt eget lås
Jag tänker inte testa på mitt eget lås
Frågan är väl snarare om det inte är ett bra sätt att sabba låset för någon man ogillar.B b3astie skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Någon som testat att köra sitt lås mot Onesti Gateway och deras zigbee-modul istället för Verisure's?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Frågan är om man måste köpa Onestis gateway eller om det går att köra med Zigbee mot valfri controller?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 850 inlägg
Vad tror byggahusarna om Yale Enter S? Är det en ersättare till Doorman?
https://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-produkter/ytterdorr/yale-entrs/
https://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-produkter/ytterdorr/yale-entrs/