1 365 215 läst · 2 804 svar
1365k läst
2,8k svar
Yale doorman
Det tråkiga är att jag får en känsla av att det kanske kommer hålla 5 år sen är det nog paj, skulle helst vilja få det åtgärdat på något sätt, det ena handtaget känns trots allt braC Carlf81 skrev:
Det går ju att montera ned hela skiten och göra om. Om man orkar lägga flera timmar på det. Med risk för att man pajar något som funkar.M Mapet890 skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ca 26,5cm
Problemet med genomgående tryckespinne är att det blir väldigt svårt att få till brytsäkringarna på pinnen iom att dörrar har olika tjocklek. Som det är är nu så finns brytsäkringen i änden av pinnen och ske ges sig om någon med våld hänger sig på handtaget och på så tror att de ska kunna forcera låset, pinnen går av istället för att låshuset riskerar att få skador.C Carlf81 skrev:
Jag har ett problem med att Tryckeskolven(?) (fiskstjärt) fastnar inne vilket innebär att låskolven inte kommer ut när man stänger dörren. Man kan få då ibland få ut tryckeskolven genom att trycka dörrhandtaget hårt nedåt.
Vad kan man göra åt detta? Byta låshus?
Låset är ett Yale Doorman V2.
Vad kan man göra åt detta? Byta låshus?
Låset är ett Yale Doorman V2.
Jag har ett yale doorman v2n (tror jag) inköpt för nästan exakt 3 år sedan. Har nu fått problem med att vi inte kommer ut ibland! Låset låser upp men går ej öppna. Tror nedan video förklarar rätt bra. Någon som vet vad man kan göra åt detta?
Mvh Olle
Mvh Olle
Låshuset behöver bytas, finns att köpa som reservdel hos många återförsäljare.O Olleman skrev:
Jag monterade ett V2N i vår ytterdörr för två månader sedan och de senaste veckorna har vi haft ett irriterande problem att dörren är svår att stänga, att smyga igen dörren går inte alls utan man får ta i ordentligt. Det är förreglingskolven (den översta, trekantiga kolven) som inte glider undan när den träffar slutblecket.
Vi har en vänsterhängd dörr så jag vände kolven enligt instruktion i manualen. Jag uppskattar springan mellan låshus och slutbleck till ca 3 mm. Petar jag på kolven så åker låskolven ut som den skall.
Räcker det med att jag tar ut låskistan och smörjer kolven på något sätt (hur? låsolja eller kullagerfett?) eller är det något annat som är fel?
Vi har en vänsterhängd dörr så jag vände kolven enligt instruktion i manualen. Jag uppskattar springan mellan låshus och slutbleck till ca 3 mm. Petar jag på kolven så åker låskolven ut som den skall.
Räcker det med att jag tar ut låskistan och smörjer kolven på något sätt (hur? låsolja eller kullagerfett?) eller är det något annat som är fel?
Husägare
· Värsterort
· 179 inlägg
Svårt att stänga helt tyst. Att stänga sådär sakta är svårt, då hugger mekanismen, man behöver lite lätt fart på dörren. Men tyst är det ju inte :/zarkov skrev:Jag monterade ett V2N i vår ytterdörr för två månader sedan och de senaste veckorna har vi haft ett irriterande problem att dörren är svår att stänga, att smyga igen dörren går inte alls utan man får ta i ordentligt. Det är förreglingskolven (den översta, trekantiga kolven) som inte glider undan när den träffar slutblecket.
[video]
Det gick mycket mjukare de första veckorna. Nu är det i stort sett omöjligt att stänga dörren om kolven ligger mot slutblecket, man måste öppna en decimeter och ta lite fart.rotbackarn skrev:
Tack för tipset, skall prova.G Great skrev: