1 364 411 läst · 2 804 svar
1364k läst
2,8k svar
Yale doorman
Mitt nuvarande old-school lås har gett upp och jag behöver införskaffa nytt. Har planer på att byta både ytterdörr och lås framöver, men just nu är det inte läge att byta ytterdörr.
Känner dock att det känns onödigt att köpa ett nytt temporärt lås för att sedan uppgradera till ett Yale Doorman L3.
Nu min fråga, om jag monterar ett L3 lås på min nuvarande dörr, kan jag då flytta det vid ett senare tillfälle till min nya dörr då jag väljer att köpa ny?
Är det något steg i installationen jag bör undvika eller tänka på för att underlätta demontering senare?
Tanken är väl att byta dörren nästa sommar, men med alla pågående projekt så kan det säkert dröja 2-3 år
(Ledsen om det är galen tråd för denna fråga, försökte söka men var svårt att hitta ”rätt” bland alla trådar)
Känner dock att det känns onödigt att köpa ett nytt temporärt lås för att sedan uppgradera till ett Yale Doorman L3.
Nu min fråga, om jag monterar ett L3 lås på min nuvarande dörr, kan jag då flytta det vid ett senare tillfälle till min nya dörr då jag väljer att köpa ny?
Är det något steg i installationen jag bör undvika eller tänka på för att underlätta demontering senare?
Tanken är väl att byta dörren nästa sommar, men med alla pågående projekt så kan det säkert dröja 2-3 år
(Ledsen om det är galen tråd för denna fråga, försökte söka men var svårt att hitta ”rätt” bland alla trådar)
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Bara att flytta förutsatt att du inte monterar säkerhetsskruven på insidan utan använder de vanliga skruvarna..
Det går bra att flytta över ett Yale Doorman till en ny dörr i framtiden.M mikaeloden skrev:Mitt nuvarande old-school lås har gett upp och jag behöver införskaffa nytt. Har planer på att byta både ytterdörr och lås framöver, men just nu är det inte läge att byta ytterdörr.
Spara allt som blir över (tryckespinnar och vredmedbringare) då dörrens tjocklek och låshusets position troligtvis skiljer i framtida dörr.
Skippa envägsskruvarna om du inte har försäkringskrav på KL3 så blir det lätt att demontera låset, du har troligtvis inte krav på KL3 och om du mot all förmodan har det så frågar du om det duger med KL2A istället.
Kanon! Tack för utförligt svar1 123abc skrev:Det går bra att flytta över ett Yale Doorman till en ny dörr i framtiden.
Spara allt som blir över (tryckespinnar och vredmedbringare) då dörrens tjocklek och låshusets position troligtvis skiljer i framtida dörr.
Skippa envägsskruvarna om du inte har försäkringskrav på KL3 så blir det lätt att demontera låset, du har troligtvis inte krav på KL3 och om du mot all förmodan har det så frågar du om det duger med KL2A istället.
Mätte lite på min dörr (diplomat) och vad jag kan se ska det fungera att montera ett Yale Doorman L3.
De måtten jag blir lite osäker på är:
- Invändigt mått från ”kanten” på dörren till centrum på låset är ca 37 mm. Räcker detta för att få plats med låset eller finns risk att jag behöver jacka ur i karmen? (Utåtgående dörr)
- Nuvarande slutbleck är ett ASSA LP712 som har ett ställbart plösmått på 12-16 mm, i nuläget inställt på ca 14,5 mm. Om medföljande slutbleck med 16,5 mm blir för tight, vilket ska jag köpa till?
se nedan bilder för några mått på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det saknas 1mm för att du ska kunna använda medföljande 1487-2 men du kan alltid använda ett ställbart slutbleck t.ex 1487-11.M mikaeloden skrev:Kanon! Tack för utförligt svar
Mätte lite på min dörr (diplomat) och vad jag kan se ska det fungera att montera ett Yale Doorman L3.
De måtten jag blir lite osäker på är:
- Invändigt mått från ”kanten” på dörren till centrum på låset är ca 37 mm. Räcker detta för att få plats med låset eller finns risk att jag behöver jacka ur i karmen? (Utåtgående dörr)
- Nuvarande slutbleck är ett ASSA LP712 som har ett ställbart plösmått på 12-16 mm, i nuläget inställt på ca 14,5 mm. Om medföljande slutbleck med 16,5 mm blir för tight, vilket ska jag köpa till?
se nedan bilder för några mått på dörren.
[bild] [bild] [bild] [bild]
https://www.assaabloyopeningsolutio...12.1201-ASSA-Slutbleck-1487-11-till-13-Sv.pdf
Yale Doorman L3 får plats.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
På mitt L3 var jag tvungen att ta ner låset. Sedan fick man släppa på täckplattan på insidan för att sedan lossa C-clipset som låser handtagen
Jag fick problem då jag blev tvungen att byta ut fyrkantspinnen som sitter fast med handtaget efter installation. Blev en sväng till låssmeden som satte fast doorman v3 i ett skruvstäd och knackade ut fyrkantspinnen / handtaget med körnare.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Har du inga andra bekymmer? Funkar nödöppning? Har du rätt mått på pinnen som man klipper av till vredet?M mili1983 skrev:
Henrik.woll skrev:
Jo då den är rätt. Det har väl inte så mycket att göra med just detta?Henrik.woll skrev: