M
Yale doorman L3
Obs gäller senaste modellen.
Ska man kunna röra handtagen neråt då man låst. Mina båda handtag är fasta vid låst.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
M Magnusson 1975 skrev:
Yale doorman L3
Obs gäller senaste modellen.
Ska man kunna röra handtagen neråt då man låst. Mina båda handtag är fasta vid låst.
Nej de ska vara fasta vid låst.
 
M
S stigarn skrev:
Nej de ska vara fasta vid låst.
Ok. Tidigare versionen L2, då kunde man röra på handtagen då de var låst
 
M Magnusson 1975 skrev:
Ok. Tidigare versionen L2, då kunde man röra på handtagen då de var låst
Att trycket är fast är en av skillnaderna mellan DDL och R2

Ändrad konstruktion för låshus till Yale Doorman L3
Från och med 2021-05-17 införs en ny variant av låshuset i samtliga versioner av Yale Doorman L3. Under en övergångsperiod kommer båda varianterna finnas i handeln. Följande ändringar är bra att känna till:
Skillnader som slutanvändaren kan upptäcka:
- I låst läge är handtaget spärrat och går inte att trycka ner. Denna typ av funktion går att känna igen från många andra av ASSA ABLOYS låshus, exempelvis 510. På så sätt vet man direkt om dörren är låst utan att behöva trycka ner handtaget.
- Låsfunktionen är omkonstruerad vilket gör att man kan uppleva ett annat ljud. Vid låsning har man tidigare hört ett ljud som kan upplevas som klickande. Det nya ljudet upplevs mer som surrande.
- Enklare nödöppning – när vredet roterats 90 grader för att genomföra nödöppning går det att trycka ner handtaget utan att vredet behöver hållas kvar i denna position.

Skillnad vid installation:
I det nya låshuset används en genomgående roddare för vredet. Detta gör att vredmedbringaren blir mindre känslig för felkapning och risken för att behöret blir ”stående” på vredmedbringaren.
Täckplattan har konstruerats om, tidigare kunde den monteras fel så att nödöppningen inte fungerade.
 
Redigerat:
M
1 123abc skrev:
Att trycket är fast är en av skillnaderna mellan DDL och R2

Ändrad konstruktion för låshus till Yale Doorman L3
Från och med 2021-05-17 införs en ny variant av låshuset i samtliga versioner av Yale Doorman L3. Under en övergångsperiod kommer båda varianterna finnas i handeln. Följande ändringar är bra att känna till:
Skillnader som slutanvändaren kan upptäcka:
- I låst läge är handtaget spärrat och går inte att trycka ner. Denna typ av funktion går att känna igen från många andra av ASSA ABLOYS låshus, exempelvis 510. På så sätt vet man direkt om dörren är låst utan att behöva trycka ner handtaget.
- Låsfunktionen är omkonstruerad vilket gör att man kan uppleva ett annat ljud. Vid låsning har man tidigare hört ett ljud som kan upplevas som klickande. Det nya ljudet upplevs mer som surrande.
- Enklare nödöppning – när vredet roterats 90 grader för att genomföra nödöppning går det att trycka ner handtaget utan att vredet behöver hållas kvar i denna position.

Skillnad vid installation:
I det nya låshuset används en genomgående roddare för vredet. Detta gör att vredmedbringaren blir mindre känslig för felkapning och risken för att behöret blir ”stående” på vredmedbringaren.
Täckplattan har konstruerats om, tidigare kunde den monteras fel så att nödöppningen inte fungerade.
skönt, då har man gjort rätt då!
Tack för informationen!
 
Tycker ena handtaget på vårt L3 hänger lite lite grann, Kanskw småsaker men ändå lite irriterande, tycker även det handtaget känns lite glappt, någon som har samma fenomen?
 
Hej

Håller på bygga nytt och i huset har de börjat invändigt med sätta upp väggar. Ser att de har klubbdag på Clas Ohlsons och 20%. Tänkte redan nu köpa en Yale Dorman L3 (får tillträde till huset i Jan-2021).

Någon som vet om det är några problem med ovan lås och NorDan dörr (Linjalen och Skytten)?
 
A alna6431 skrev:
Hej

Håller på bygga nytt och i huset har de börjat invändigt med sätta upp väggar. Ser att de har klubbdag på Clas Ohlsons och 20%. Tänkte redan nu köpa en Yale Dorman L3 (får tillträde till huset i Jan-2021).

Någon som vet om det är några problem med ovan lås och NorDan dörr (Linjalen och Skytten)?
Det bör passa enda gången det blir problem är dörrar till passivhus som använder 70mm dorndjup men dom är väldigt ovanliga.
ClasOhlson har även 365dagars öppet köp.
https://www.clasohlson.com/se/terms-and-conditions#rights-of-regret

Det blir ett bra pris (4232kr) under mitt inköpspris så kanske ska passa på, såg även att elgiganten hade bra pris (2990kr) på idlock 150 med zigbee modul på köpet samt även doorman classic (V2N) vit för 2990kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
alna6431
  • Laddar…
En fråga om L3. Kan en specifik passerkod programmeras att bara fungera en viss dag under en viss tid?
 
Ja du kan skapa en kod som är antingen återkommande eller tidsbegränsad till datum och klockslag (mellan tex 18.00-19.00) men även mellan tex 21-09-09 till 21-09-19
 
Så tisdagar 0900-13:00 är en möjlighet för en kod?
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Ja. Men det blir varje vecka. Hade önskat att den var mer flexibel. Tex att varannan vecka ska en kod gälla för en viss tid.
 
A A.G skrev:
Ja. Men det blir varje vecka. Hade önskat att den var mer flexibel. Tex att varannan vecka ska en kod gälla för en viss tid.

Ok men det är ändå rätt ok, nu har vi nyckel i litet skåp dit halva Sverige kan koden….
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok men det är ändå rätt ok, nu har vi nyckel i litet skåp dit halva Sverige kan koden….
Jag har haft nyckeln under en dyna vid dörren så det är ju ljusår bättre med ett yale :D
Dagen efter jag installerade det så skulle det sotas, ringde sotarn och talade om koden och kände mig väldigt glad tills jag installerade verisure och det skulle vara 6 siffror istället...
Slutade med att jag la en lapp vid dörren och skrev koden är *123456* :rolleyes::D
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja det skulle jag nog säga, har dock sänkt volymen på själva låset
Hur sänks volymen för L3? Var finns instruktioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.