Hej
Så nu har jag kört vår Landroid Worx ett tag på en stor men enligt min mening ganska okomplicerad gräsmatta och gjort följande iakttagelser (jag kommer nu i början göra en jämförelse med Hq 220 Ac):
1. Installera LW precis som det står i instruktionsboken !! (Gäller även Hq220)
2. Det tar ca. 2 timmar att "pinna" ner kabeln i en trädgård som är 1000 m2.
3. Det tar ca. 6 timmar att att gå runt i sin trädgård och TÄNKA TILL hur man ska lägga ned begränsningskabeln i en trädgård som är 1000m2.
4. Lägg ut kabeln runt i trädgården (pinna var 4:de meter??!!) och gör klart hela installationen. Därefter gör en home, "hitta hem", LW klipper ej i detta läge Detta är ett av de viktigaste momenten, då LW går den långa vägen hem via begränsningskabeln. Betrakta (dvs gå efter och kolla hur din lilla maskin går) och gör justeringar. (Samma som Hq 220 utan guidekabel).
5. Nu "pinnar" du ner kabeln, programmerar hur den skall uppföra sig under veckan. Sen kör LW!!
6. Man kan inte hitta på egna lösningar med upp-snurrad kabel fram och tillbaks och genvägar och göra öar som inte finns. (samma som i instruktionerna till Hq 220).
7. Allt detta står i instruktionsboken :)

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hkp skrev:
6. Man kan inte hitta på egna lösningar med upp-snurrad kabel fram och tillbaks och genvägar och göra öar som inte finns. (samma som i instruktionerna till Hq 220).
7. Allt detta står i instruktionsboken :)
Passning till mig, antar jag ;-)

Jag får nog fimpa överflödskabeln på riktigt (med avbitaren) ligg så får vi se om den slutar med sina egenheter...

Redigerat:
Mycket intressant! Har du möjligen koll på med vilken hastighet Landroiden förflyttar sig? Jag har under en tvåveckorsperiod bokfört klipp och laddningstider. Dom varierar kraftigt! Laddning ligger mellan 40 och 120 minuter, genomsnitt 90 minuter! Klippning mellan 50 och 193 minuter, genomsnitt 114 minuter ! Antagligen beroende på temperatur,fuktighet, gräslängd, klippfrekvens etc.

JonasForssell skrev:
Var hittar man prisvärd avgränsningskabel?
Finns många svar på den frågan här på tråden, beror på vad man menar med prisvärd, bara billig eller också bra kabel för detta ändamål.

På Elfa finns förtent (sic) kabel 0.75mm² för 191kr/100m+moms. Den är nog inte uv-beständig, men den duger gott åt mig i alla fall...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Redigerat:
Tror pvc mantel är bra, det har Hq och landroid. Dvs på begränsningskabeln.

Hej!

Har haft min klippare ca tio dagar och den har vid två tillfällen åkt upp på laddaren och fastnat. Verkar som jag måste göra nått slags hinder runt den så den inte klättrar upp på den och fastnar?! Någon som råkat ut för detta? Hur löst? Förutom det tycker jag hitils den funkar väldigt bra:)

MVH Kalle

Exakt samma har hänt oss också vid något tillfälle, Gräsänkan kör upp på den metallbygeln som är i ytterkant av laddaren.. den hade behövt vara lite högre.

Kalle LKPG skrev:
Hej!

Har haft min klippare ca tio dagar och den har vid två tillfällen åkt upp på laddaren och fastnat. Verkar som jag måste göra nått slags hinder runt den så den inte klättrar upp på den och fastnar?! Någon som råkat ut för detta? Hur löst? Förutom det tycker jag hitils den funkar väldigt bra:)

MVH Kalle

Överflödskabeln kan man lägga fram och tillbaka tätt intill varandra gärna även vrida ihop "paketet".
Jämför att lägga ut tråd till en "Ö" jämt antal tar ut varandra bara de ligger nära varandra.
Lindar man upp kabeln till en ring så förstärks magnetfältet och då får väl roboten spader.

PVC som isolering är inte optimalt om man gräver ner den, ska tråden hålla många år så ska tråden vara isolerad med polyeten. PVC kan ta upp upp till 4% vatten.

Om man väljer mellan RK FK och EK så är EK bäst då kopparn har minsta ytan mot omvärlden och tål mera korrosion.

Protte

Förlåt att jag går ot nu men holy crap prototypen. Räknade grovt och 3,7 inlägg a' dag är riktigt bra jobbat!! :)

Har nu installerat min Landroid (gräsänkan) som jag köpte för ett par veckor sedan. Med 30 dagars öppet köp kunde man ju följa den här tråden innan man öppnade lådan.

Har tittat lite på hur den beter sig på gräsmattan och den får mig att fundera på vilket IQ maskinen har. Den stannar upp emellanåt och gör en pirruet ca 1,25 varv, backar en bit och kör sedan vidare. Det tycks inte bero på något hinder på just de är tillfällena. Det tycks mig också som att den vill försöka beta av en ytan på 20-25 kvadratmeter för att sedan dra vidare.

Finns en möjlig felkälla - jag har nämligen också fuskat i slutet av slingan och lagt en hög med tråd utan för min slinga strax innan laddningsstationen. Man tycker det vore märkligt om det skulle störa maskinen över hela gräsmattan och skapa piruettfenomenet!? Falmark, du hade ju också problem - sker det också slumpmässigt över gräsmattan eller vid vissa ställen?

Man skall ju inte döma efter någon timmes klippning, men det skulle vara intressant att höra om någon annan gjort liknande erfarenheter?

Redigerat:
Ey, Gräsänka är det min robot som heter.

marcurious skrev:
Har nu installerat min Landroid (gräsänkan) som jag köpte för ett par veckor sedan. Med 30 dagars öppet köp kunde man ju följa den här tråden innan man öppnade lådan.

Har tittat lite på hur den beter sig på gräsmattan och den får mig att fundera på vilket IQ maskinen har. Den stannar upp emellanåt och gör en pirruet ca 1,25 varv, backar en bit och kör sedan vidare. Det tycks inte bero på något hinder på just de är tillfällena. Det tycks mig också som att den vill försöka beta av en ytan på 20-25 kvadratmeter för att sedan dra vidare.

Finns en möjlig felkälla - jag har nämligen också fuskat i slutet av slingan och lagt en hög med tråd utan för min slinga strax innan laddningsstationen. Man tycker det vore märkligt om det skulle störa maskinen över hela gräsmattan och skapa piruettfenomenet!? Falmark, du hade ju också problem - sker det också slumpmässigt över gräsmattan eller vid vissa ställen?

Man skall ju inte döma efter någon timmes klippning, men det skulle vara intressant att höra om någon annan gjort liknande erfarenheter?

marcurious skrev:

Den beter sig typiskt för att inte känna en riktig signal från slingkabeln, dvs. den tappar bort sig i området. Kapa bort överflödig kabel så kommer den att gå fint sen.

Till er Landroid ägare.

Känner ni att ni kan.

A: Ja, vi kan lita på att Landroiden gör sitt jobb efter visa justeringar på tomten?
B: Nej, jag får allt hålla extra koll och kan inte riktigt koppla av...

Funderar en del på detta med HQ220 och villka patent som man nu "lånat".

Någonstans måste man gett lite avkall på för att pressa ner priset eller?

Läser som sagt lite om Landroids som åker utanför begränsningskabel, som missar sin laddstation m.m

Trots allt, 8100:- är lite pengar för en robotklippare, men 8100;- kan man få en del annat gött för :)

Fru Ander skrev:
Ey, Gräsänka är det min robot som heter.
Förlåt, jag får väl ansöka om namnbyte ..... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.