Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Stickan56 skrev:
Det kostar ju också att utveckla en produkt från början istället för att kopiera någon annan.

MVH Stickan
Tror nog Worx lagt en del utvecklingspengar också för att få en bra funktion utan att klampa in på HQ's patent (aktuellt ämne) vilket de lyckats med över förväntan tycker jag. En del pratar ju om spårning men också Landroiden har en korridor den kör i, därav vobblandet när den går "Hem", vilket gör att den inte kör i samma spår varje gång. Korridoren är dock inte inställbar som på HQ. LR klipper också över begränsningslinan som HQ men alltid ca. 25 cm vilket inte heller är inställbart, men vem vill ha mindre, alla som skriver här vill ju i så fall ha mer överklippt. HQ kan ställas in från default 27 cm och till kortare överklippningsavstånd. För övrigt står det i HQ's manual att begränsningslinan skall läggas minst 35 cm in från kanten inte 27 cm som Pacman42 skriver ovan.
 
Kalle LKPG skrev:
Hej!

Tror jag måste förtydliga lite. Jag tror nämligen inte det hänt när den skall in i laddaren för att just ladda utan mer att den klättrat upp på den under klippning.

Har två meter bakom samt framför samt att slingan ligger rakt under laddaren. Tror inte roboten förstår att det är laddaren förrns den skall in i den. Tråden ligger ju under och den kan ju roboten köra över med ca 20cm. Händer det igen så blir det nog att fixa till nån kraftigare avgränsning på laddaren?!

Andra tips?

MVH
Kalle
Jo, det förstod jag allt, men som sagt min har krockat med laddaren men inte klättrat upp på den. Däremot kört in i den ofrivilligt en gång, och då kunde den inte komma ut igen av någon anledning.
 
freddie_nelson skrev:
Hej,
Har en längre tid tittat på en robot till min tomt, och har fastnat lite för Landroiden. Framförallt priset gör den ju väldigt intressant.

Men en fråga till er som investerat i en:
* Någon som har en installation med en avgränsad yta där ni lyfter in roboten? Hur upplever ni detta fungera?

Min gräsmatta har huvuddelen på baksidan av mitt hus och har ett par hundra kvadrat på framsidan. Tyvärr kan jag inte låta roboten gå fram själv då baksidan har staket för att hålla våra hundar inne. Så den enda lösningen som jag ser det är att lyfta fram roboten för att klippa framsidan då och då.

Tacksam för synpunkter från er som redan är insatta!

MVH

Fredrik
Jag har en sådan installation, du ser den på länk #138 på sidan 10 i denna tråd. Fungerar utmärkt, jag bär dit den till min mindre zon och startar den, sedan kör den till den vill ladda och då börjar den gå runt runt på begränsningslinan. Bara att hålla lite koll efter ett par timmar och då lyfta tillbaka den igen och missar man det går den till batteriet är slut och stannar sen.
 
hkp skrev:
4. Lägg ut kabeln runt i trädgården (pinna var 4:de meter??!!) och gör klart hela installationen. Därefter gör en home, "hitta hem", LW klipper ej i detta läge Detta är ett av de viktigaste momenten, då LW går den långa vägen hem via begränsningskabeln. Betrakta (dvs gå efter och kolla hur din lilla maskin går) och gör justeringar. (Samma som Hq 220 utan guidekabel).
En sak jag noterar är att LR går säkrare utefter begränsningskabeln då den är välladdad, när batterinivån är så låg att den vill ladda sparar den betydligt mer på strömmen och vobblar betydligt mer därmed. Prova därför "Home" körning med ganska låg batterinivå för att hitta svåra passager som den klarar galant med hög batterinivå men ibland inte alls med låg. Tror det är därför Fallmark får problem med sina berömda slänter då den t.ex. bromsar betydligt senare och med mindre kraft i urladdat tillstånd har jag märkt på min.
 
Angående HQ:s "överklippningsavstånd", ur manualen:

Avancerat (3-4)
• Kör över slingan (3-4-1)
Fronten på Automower® passerar alltid
begränsningskabeln en viss sträcka innan
klipparen vänder. Den grundinställda sträckan är
27 cm, men kan ändras efter önskemål.
Minimivärdet är 15 cm och maximivärdet är
50 cm.
 
Redigerat:
MBygga skrev:
...får problem med sina berömda slänter då den t.ex. bromsar betydligt senare och med mindre kraft i urladdat tillstånd har jag märkt på min.
Numera "världsberömda slänter" ska det vara! (y)
Tack för uppslaget, MBygga. Ska testa Home med låg batterinivå, ikväll (om inte madame har något mer spännande jobb till mig...)
 
JonasiGbg skrev:
Angående HQ:s "överklippningsavstånd", ur manualen:

Avancerat (3-4)
• Kör över slingan (3-4-1)
Fronten på Automower® passerar alltid
begränsningskabeln en viss sträcka innan
klipparen vänder. Den grundinställda sträckan är
27 cm, men kan ändras efter önskemål.
Minimivärdet är 15 cm och maximivärdet är
50 cm.
Tack för rättelsen, hade inte läst ordentligt uppenbarligen. Däremot gäller 35 cm till hårda hinder för HQ och 30 cm till rabatter mm.
 
"Outside working area". Min James Bond som Landroiden heter hos oss, har vid minst två tillfällen hittats stående på kabeln eller innanför den med detta meddelande. Kabel är skarvad på 3 ställen, varav 1 ställe är lött, övriga två är sockerbitade. Vet att detta felmeddelande dyker upp när James Bond klipper kabeln, då det hänt 1 gång (anledning till en av skarvarna) men oftast fungerar den bra. Klipper och går som det är tänkt efter att man fyllt igen alla hålor som finns med extrajord. Kablen är förlängd med 40 meter.
 
Hej!
Har några funderingar över våran landroid, den klipper endast ca 2- 2 1/2 meter från kabeln sedan vänder den och går närmare kabeln, har försökt att få den att gå längre ut på gräsmattan men då stannar den och visar felmeddelande, Utanför arbetsområde, detta leder ju till att en stor del av gräsmattan blir oklippt... någon mer som haft detta fel? När man läser felsöknings broschyren står det att man ska kolla sensorlampa att den lyser, lyser eran hela tiden, våran blinkar endast till när landroiden åker in i laddningsläge...?

Tacksam för svar...
 
Sensorlampan..., antar du menar dioden den blå som sitter på laddstationen, den SKA lysa kontinuerligt, annars du ett kabelbrott. Prova att kortlsluta kabelns ena ända och mot den andra kontakten, då ser du att den börjar lysa. Jag fick ett kabelbrott. Kopplade in en extra kabel i ena utgången och sedan satte jag en tunn stålspik igenom den andra ändan som jag sedan tryckte igenom avgränsingskabeln, på så vis kunde jag prova mig fram till var brottet fanns. Man kan ju givetvis besiktiga okulärt om man så vill.
 
MBygga skrev:
Har du inte fått köpt någon maskin ännu föresten, redan den 15/5 skrev du att du bestämt dig men det verkar ju inte riktigt så trots allt. Släpp greppet och våga ta språnget är rådet, du blir med all säkerhet lika nöjd som oss andra när du väl fått installerat den korrekt och ser din gräsmatta bli finare för var dag.
Så där ja... 8095:- fattigare och en landroid rikare..

Den får heta R2D2 (nördigt jag vet...)

Skall bara hitta tid snarast att installera utan att behöva "slarva" fram en installation i ren iver..

Så MBygga, nu fick jag tummen ur..

By the way,, kampanjen på 8995:- gäller fram till 31/5, sedan är det 9995:- som gäller igen (och förvisso kanske Jula Clubrabatt finns kvar med -10%.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Happines in a box 2012-05-28 19.43.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar lite arbete så......... (y)
 
  • Gilla
Bankeryd och 5 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Jag har en sådan installation, du ser den på länk #138 på sidan 10 i denna tråd. Fungerar utmärkt, jag bär dit den till min mindre zon och startar den, sedan kör den till den vill ladda och då börjar den gå runt runt på begränsningslinan. Bara att hålla lite koll efter ett par timmar och då lyfta tillbaka den igen och missar man det går den till batteriet är slut och stannar sen.
Måste den då gå inom de programmerade tiderna när du kör den i den mindre zonen? Har planer på att köra min större yta (baksidan) på natten och det optimala hade ju varit om den stod i laddaren när jag kommer hem från jobbet och bär fram den så den får gå ett par timmar så jag kan bära tillbaka den på kvällen igen. Men samtidigt vill jag ju inte att den skall gå om jag inte bär fram den... Är det möjligt att konfigurera den så eller måste den klippa även framsidan inom de programmerade tiderna?
 
freddie_nelson skrev:
Hej,
Har en längre tid tittat på en robot till min tomt, och har fastnat lite för Landroiden. Framförallt priset gör den ju väldigt intressant.

Men en fråga till er som investerat i en:
* Någon som har en installation med en avgränsad yta där ni lyfter in roboten? Hur upplever ni detta fungera?

Min gräsmatta har huvuddelen på baksidan av mitt hus och har ett par hundra kvadrat på framsidan. Tyvärr kan jag inte låta roboten gå fram själv då baksidan har staket för att hålla våra hundar inne. Så den enda lösningen som jag ser det är att lyfta fram roboten för att klippa framsidan då och då.

Tacksam för synpunkter från er som redan är insatta!

MVH

Fredrik
har en grind i mitt staket som skiljer zonerna åt, men har gjort så att jag bär landroiden till framsidan sen när den är trött så kör den själv tillbaka genom grinden o laddar sig om jag inte stängt grinden förstås:) sen när den laddat så klipper den baksidan utan att köra genom grinden. Har lagt ihop kabel vid grinden då tror landroiden att det är en ö så den kör bara över kabel och fortsätter till laddaren, blir samma på framsidan när när den kommer till grind öppningen så vänder den och fortsätter klippa framsidan, den kör endast genom grinden när den vill ladda. På detta sätt så slipper jag hämta landroiden från framsidan och kan klippa baksida och ha grinden stängd.
 
En fråga.

Tänkte eventuellt placera Landroiden motsatt sida huset, och då dra strömsladden tillladdaren i gräsmattan.

Antar att detta inte stör ut slingkabeln om den korsar under?

Att jag vill placera den på detta sätt är att det är mer skugga där.

/Hans
 
  • Gilla
Sikke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.