Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hk1971j skrev:
En fråga.

Tänkte eventuellt placera Landroiden motsatt sida huset, och då dra strömsladden tillladdaren i gräsmattan.

Antar att detta inte stör ut slingkabeln om den korsar under?

Att jag vill placera den på detta sätt är att det är mer skugga där.

/Hans
Jag har lagt ner strömkabeln under gräsmattan och ställt laddstationen under en stor gran och det är inga problem den bara kör över kabeln och klipper på som den ska. :eek:
 
Hej!
Köpte två Landroid robotar för ett par veckor sen. Följde bruks noga= Klipp gräset kort först. Lägg ut kabeln löst där roboten ska klippas. Använde medföljande mätpinne och höll ut mot omgivningen och sträckte kabeln noga mellan peggarna man fixerar kabeln mot marken med. Ca 80 cm mellan peggarna. Laddstation i skugga med plant underlag samt rak inkörningsbana på några meter. Första roboten ville inte fungera ok. Ringde först numret som stod i lösbladet som följde med och ingen svarade. Ringde då Jula centralt och de ringde sen tillbaka flera gånger och kontaktade verkstaden som sen ringde mig. Sen ringde de från Jula igen och kollade att verkstaden ringt. Fick flera alternativ hur jag ville göra. Valde att gå ner på mitt närmaste inlämningsställe och skicka ner den till verkstaden som skickar fraktsedel hem till mig.
Detta kallar jag bra support och kundbemötande.:)

Packade upp robot nr två och satte ner i slingan jag just installerat och robot nr 2 klipper utan anmärkning hela tiden sedan en vecka. Har maxtid inställt då jag har väldigt tätvuxet gräs samt max yta. Har haft på högsta nivån nu i början då jag tror både klippare och gräs behöver en invänjningsperiod. Kommer sänka lite allt eftersom, men troligen inte på lägsta, då jag har en hel del ojämnheter i min gräsmatta och gräset inte mår bra av för kort klippning.

Personligen tycker jag även 8-9-tusen för en sån här tingest är mycket även om den känns välbyggd. Tror priserna kommer gå ner när fler familjer börjar köpa gräsrobot och fler märken etablerar sig.

Har pollenallergi och orm så detta var ett måste för att kunna ha gräsmatta och slippa vara rädd för orm och dessutom verkar det vara mindre fästingar nu i gräset vilket märks på att hundarna inte får dessa kryp på sig hela tiden.

När det gäller Husqvarna har jag inget gott att säga om dem! Köpte en åkklippare för ett antal år sen och den visade sig vara ett måndagsex. Den har krånglat oavbrutet i snart 10 år och det bemötande jag fått hos olika återförsäljare/verkstäder samt Husqvarna centralt har varit uselt. Exvis sa man på HQ centralt att: Köper man billigt kan man inte räkna med att få någon vidare kvalité och man får vad man betalar för. (Klipparen kostade 13.995:- för ca 10 år sen.)
Reservdelarna kostar fläsk och kvalitén är inget särskilt. Så det blir aldrig mer detta märke i detta hem.
Rätt åt dem att de nu blir utkonkurrerade av andra märken med tanke på deras inställning och bemötande av kunderna samt oseriösa prissättning av sina produkter, service och reservdelar.

Flera som varit hemma hos mig senaste veckan kommer skaffa en egen robot. Jag är så nöjd och räknat ut att jag kommer tjäna in den på några år, då det kostar 100:- i bensin att klippa min gräsmatta med åkklipparen, vilket blir flera tusen på en säsong samt massor med timmar av svett och slit plus att den krånglar och man måste åka iväg och köpa bensinen, sköta olja, batteri osv samt byta de svindyra remmarna ofta osv osv. Har även en vanlig självgående partner som fungerar utmärkt, men den används bara ibland och troligen inte alls i framtiden om robotorna kommer fungera bra även på sikt.
 
  • Gilla
Mattias.A och 3 till
  • Laddar…
Till Jensbergbom, jag har upplevt det problemet med på en mindre yta, Jag har gjort så att jag låser in den på den ytan med en bräda eller något liknande så får klippa lite extra där ca: 10 min. Det går säkert lösa på ett bättre sätt men det duger för mej.
 
jorsm skrev:
Jag har lagt ner strömkabeln under gräsmattan och ställt laddstationen under en stor gran och det är inga problem den bara kör över kabeln och klipper på som den ska. :eek:
Lysande!

Tack för svaret(y)
 
Caroline skrev:
Hej!
Köpte två Landroid robotar för ett par veckor sen....
Intressant läsning. Bara en fråga, du har ju köpt två robotar men skall de köras samtidigt på samma slinga, på var sin slinga eller skall de alternera med klippningen. Två på samma slinga vet jag inte om det går men det kanske det gör förutom slagsmål om laddaren men då kan man kanske sätta dit en lös laddare enligt tidigare inlägg från Duke. Var sin slinga blir ju problem med 4,5 m så jag undrar lite hur du tänker dig upplägget.
 
När ni klipper kanten som blir kvar (ca: 30cm eller liknande) Kör ni med motor gräsklippare, handjagare eller trimmer?

Tänkte just på slingtråden så man inte kapar den av misstag:(
 
Jean007 skrev:
Till Jensbergbom, jag har upplevt det problemet med på en mindre yta, Jag har gjort så att jag låser in den på den ytan med en bräda eller något liknande så får klippa lite extra där ca: 10 min. Det går säkert lösa på ett bättre sätt men det duger för mej.
Jag har funderat på samma problem lite. Jag har en del av min "U"-formade gräsmatta som växer långsammare beroende på sol mm. Jag tänkte så här, beroende på vilken del av slingan det är som man vill gränsa av så kan man ju lägga en tråd tvärs över ett område och sedan en brytare för att korta av slingan och därmed begränsa området den går på. Det enda är ju att laddstationen måste vara i den delen som hela tiden är aktiv s.a.s.
 
hk1971j skrev:
När ni klipper kanten som blir kvar (ca: 30cm eller liknande) Kör ni med motor gräsklippare, handjagare eller trimmer?

Tänkte just på slingtråden så man inte kapar den av misstag:(
Trimmer än så länge, men tänkte skaffa en gammal handjagare. Bensinklippare känns ju inte aktuellt just nu... ;)
 
jorsm skrev:
Jag har lagt ner strömkabeln under gräsmattan och ställt laddstationen under en stor gran och det är inga problem den bara kör över kabeln och klipper på som den ska. :eek:
Du får inte problem med döda grenar och kottar under granen som är i vägen för klipparen då?
 
Jaha, då hade man bestämt sig och då är dom slut på Jula inom vettigt avstånd från mig... :(
Någon som varit i kontakt med Jula när de beräknar få in fler i lager??
Alternativt, någon som sett om de funnits i Ullared de senaste dagarna?

/Fredrik
 
hk1971j skrev:
När ni klipper kanten som blir kvar (ca: 30cm eller liknande) Kör ni med motor gräsklippare, handjagare eller trimmer?

Tänkte just på slingtråden så man inte kapar den av misstag:(
Jag har en liten lätt Batteridriven elgräsklippare från Jula, Bosch Rotak 34 Li, klippbredd 34 cm.
http://www.jula.se/batteridriven-elgrasklippare-rotak-34-li-721952
Den är nästan som gjord för att kantklippa utanför slingan.
 
Såg att det fanns två på Jula Sisjön igår.
 
hk1971j skrev:
När ni klipper kanten som blir kvar (ca: 30cm eller liknande) Kör ni med motor gräsklippare, handjagare eller trimmer?

Tänkte just på slingtråden så man inte kapar den av misstag:(
Kör trimmer, jag har en B&D uppladdningsbar som är smidig att gå runt med, inga sladdar och den slår inte av ledningen i första taget :).
 
Ni som redan har en, kan man ha laddstationen vid en ö (t.ex. vid huset med omgivande gräsmattor), eller måste den ligga i ytterkanten av hela gräsmattan? Om man kan lägga den vid en ö, hur lyckas den då hitta hem?
 
Jisses, allt kan tydligen hända. Gick ut för att kolla till Grönis och ser då att laddstolpen gått av. Det enda jag kan tänka mig är att Grönis gått in för hårt när han skulle ladda igår kväll. Ska bli intressant att se hur Jula ställer sig till detta.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.