Ja, du bör absolut byta ut den om möjligt.
Skitdåligt att man säljer en gammal modell som ny...
Det skiljer en hel del på 2015/2016 och framför allt så är det ett annat moderkort och mjukvara i 2016, samt utökad elektronik (sitter bland annat förstärkare fram för att ta upp signalen från slingan, och det är bland annat det som gör att 2016 (.1) är godkänd av elsäkerhetsverket. Vidare sitter det en tyngd på drygt 1.2Kg monterad bak inuti chassiet på 2016, och även dubbarna ser annorlunda ut.
 
Att batteriet är några månader eller ett år äldre bör inte spela någon större roll då det inte använts under tiden. Livslängden påverkas främst av antalet laddningar/urladdningar samt hur dessa går till.

Vet inte om det är så stor skillnad i praktiken, men om de levererat förra årets modell trots att du betalat för årets har du ju ett bra läge att pressa dem på lite kompensation åtminstone. 20-25% av priset är inte alls orimligt.
 
M-haz skrev:
Hej igen - tack för respons. Typskylten baktill så som ovan bild är identisk som den jag har fått levererad. Dvs det står också "bara" WG790E ( och inte .../.1). .
Startar man den står det i display WG790E. Samt. V0.92 07-05-15. i knappt en sekund innan man skall slå in pin.
Enligt Worx's hemsida heter laddaren som hör till 790E.1 WA3744. med den som följde med min klippare heter WA3716.
Mao så vad jag kan förstå har man levererat en äldre tidigare utgåva till mig och inte det som dom sålde till mig.

Återstår att fundera på om det spelar ngn roll. Är det någon som vet skillnader?
En sak som slår mig i allafall är att mitt batteri redan nu då har ytterligare 1 år på nacken och kommer att få bytas ut tidigare.
Som jag tolkar det hela när man läser de olika trådarna här inne så fungerar 790E bättre än 790E.1, tex zonindelning.
Och du vet inte om ditt batteri är äldre än ett i en 790E.1, det beror på när ditt batteri är inköpt till fabriken, sen tror jag inte att det har någon betydelse då batteriet inte är använt.
 
Jag fick en äldre version precis som du men bytte den. Upptäckte vid registrering att den var förra årets. Inga problem att byta den hos Netonnet. Jag har en 7961e
1. Enda skillnaden är att alla årets modeller kör samma firmware el supporten
 
Har inte förra årets modell säljförbud efter Elsäkerhetsverkets tester där den inte gick igenom? Jag vet inte vilken modell som är bättre eller sämre eller om det egentligen spelar någon roll, men begår inte butiken ett ganska allvarlig brott med att sälja den modellen?

Jag har själv en 790E.1 som nu efter en del trimmande börjar fungera riktigt bra!

Ett tips är att uppgradera fw direkt, trimmade in min ganska bra, uppdaterade sen fw, den gick bättre och stabilare men ändrade lite beteende vilket gjorde att jag fick problem där det gått bra innan, och jag kunde lägga slingan tightare på andra ställen där det var problem tidigare.
 
JFrisk skrev:
Har inte förra årets modell säljförbud efter Elsäkerhetsverkets tester där den inte gick igenom? Jag vet inte vilken modell som är bättre eller sämre eller om det egentligen spelar någon roll, men begår inte butiken ett ganska allvarlig brott med att sälja den modellen?

Jag har själv en 790E.1 som nu efter en del trimmande börjar fungera riktigt bra!

Ett tips är att uppgradera fw direkt, trimmade in min ganska bra, uppdaterade sen fw, den gick bättre och stabilare men ändrade lite beteende vilket gjorde att jag fick problem där det gått bra innan, och jag kunde lägga slingan tightare på andra ställen där det var problem tidigare.
Nä, ett eventuellt försäljningsförbud gäller enbart mellan generalagent och distributör, inte till slutkonsument.
NetOnNet skulle alltså kunna fortsätta att sälja slut på innevarande lager, men inte kunna köpa in några nya.

Nu är det ju dock helt överspelat, då det ursprungliga beslutet om "säljstop" överklagades, och man tog ett beslut om att all handel med berörd modell fick fortsätta tills dess att frågan åter avgjordes, och på den vägen är det...
Det finns alltså inget gällande säljstop, och även om det hade gjort det så hade det inte gällt slutkonsument. :)
 
aegemalm skrev:
Jag fick en äldre version precis som du men bytte den. Upptäckte vid registrering att den var förra årets. Inga problem att byta den hos Netonnet. Jag har en 7961e
1. Enda skillnaden är att alla årets modeller kör samma firmware el supporten
Helt fel isåfall, det är flera större skillnader mellan 2015/2016 (se mitt inlägg längre upp).
 
legion skrev:
Årets worxmodeller .1 är inte testade av elsäkerhetsverket så att säga att de är godkända är inte riktigt.
Vad menar du, de är ju CE-märkta
 
qwi skrev:
Vad menar du, de är ju CE-märkta
CE-märkning sätts av tillverkaren själv och har inget med elsäkerhetsverket att göra.

Elsäkerhetsverket testar givetvis inte allt. När det gäller robotklippare har de endast testat 3 modeller totalt och resultatet är inte klart då alla tre tillverkarna överklagade.
 
Bara en liten rapport efter att ha haft vår WG790.E1 i ca en månad. Jäklar vilken fantastiskt fin gräsmatta vi fått på så kort tid! Iofs är den inte mer än ca 500 kvadrat men ändå. Allt vi gjort var att ge ett par givor gödning, den har gått en laddning per dag 5 dagar i veckan det är allt. Otroligt vad effekivt det är med robot och jag antar det spelar mindre roll vad det är för någon bara den funkar. Och det gör denna. Inga bekymmer alls med medföljande firmware, klockren funktion varje dag så det är inget man ens tänker på.
 
Jag har lagt in senaste fw 2.21 och kört med den nu i några veckor och den fungerar riktigt bra, även zonklippning! Har inte stannat, rymt eller kört fast en enda gång.
 
Jag kan också tala om att jag e nöjd.Jag har haft min 2 månader ungefär. Just gräsmattan blev bättre direkt kändes det som. Sen har jag barn och mycket saker, studsmatta, gungor, sandlåda och äpplen.

Men efter att man löst alla små problem med gungor mm så funkar det fint. Det e väl egentligen äpplena som e största bekymret.fasnar ofta.

Skulle gärna vilja att man kunde få den att va mer känslig och inte knuffa så hårt före den vänder. Samt om den kör imot en buske så backar den och kör imot igen sen backar den och kör imot igen. Sen varnar den för fast körning.
 
Ett tips som jag antar gäller alla robotgräsklippare är att schemalägga klipptider på eftermiddagen typiskt. På Worx-klipparen så har den 9:00 som standard och då är det ofta vått av dagg fortfarande i gräset om inte solen ligger på. Klippresultatet blir enormt mycket bättre om gräsmattan hunnit torka upp! Nu kör jag passen 13-15 det blev märkbar skillnad på en dag bara.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Just fått igång min WG790E.1 från Jem&Fix uppdaterad med senaste fw 2.21. Har ca 400 m2 matta i medelskick skulle jag tro. Inga "backar" men lite smålutningar på två ställen. Inställd klipphöjd 42 mm. Men är personligen inte alls nöjd med klippningsstyrningen.

Modellen styrs ju helt vettlöst enligt s.k. random walk vilket innebär den multiklipper samma ytor oräkneliga gånger för alltmedan många oklippta tuvor/områden lämnas helt i fred. Känns alltså som om den måste vara igång VÄLDIGT många timmar för att ens matta skall bli genomklippt.

Är det någon på forumet som överlämnat förslag på styrningsförbättringar (på valfri Worx-modell) och fått dessa genomförda via ny mjukvara?
 
Skonummer skrev:
Just fått igång min WG790E.1 från Jem&Fix uppdaterad med senaste fw 2.21. Har ca 400 m2 matta i medelskick skulle jag tro. Inga "backar" men lite smålutningar på två ställen. Inställd klipphöjd 42 mm. Men är personligen inte alls nöjd med klippningsstyrningen.

Modellen styrs ju helt vettlöst enligt s.k. random walk vilket innebär den multiklipper samma ytor oräkneliga gånger för alltmedan många oklippta tuvor/områden lämnas helt i fred. Känns alltså som om den måste vara igång VÄLDIGT många timmar för att ens matta skall bli genomklippt.

Är det någon på forumet som överlämnat förslag på styrningsförbättringar (på valfri Worx-modell) och fått dessa genomförda via ny mjukvara?
Majoriteteten av robotklipparna klipper slumpmässigt, någon räknade ut att worxen måste klippa gräsmattan 4 gånger innan den har klippt allt. Och har du just fått igång din så har den inte hunnit med att klippa din gräsmatta 4 gånger. Hur långt var gräset från början?
Öka klipptiden med 100% första veckan till den har fått till det jämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.