Hur gör man om bara delar av trädgården behöver spärras av med en slingkabel? Jag inser ju givetvis att det måste vara en sluten krets, men om man har naturliga avgränsare känns det onödigt att dra kabel hela vägen. Min tomt angränsar mot en allmänning, där klipparen ska gå, men längst ner är det en bilväg. Hur resonerar ni? Det blir ju väldigt mycket längre än 180m om man ska ringa in hela tomten.

e_kjellgren skrev:
Hur gör man om bara delar av trädgården behöver spärras av med en slingkabel? Jag inser ju givetvis att det måste vara en sluten krets, men om man har naturliga avgränsare känns det onödigt att dra kabel hela vägen. Min tomt angränsar mot en allmänning, där klipparen ska gå, men längst ner är det en bilväg. Hur resonerar ni? Det blir ju väldigt mycket längre än 180m om man ska ringa in hela tomten.
Klipparen skall ej gå utanför slingan. Så du blir tvungen att slinga in allt det du vill klippa.

_dalkarl_ skrev:
Noterade just att denna maskin har rek 35cm mot vägg/mur, det är ju fördelen med att den har nättare yttermått.
Lite bättre blir det ju men inte så mycket som man tror då klippdiametern ju är 18 cm mot 22 cm för storasystern, så där tappar man två av de fem centimeterna.

Om du använder dig av autoanpassningen och bara ställer in 1000 kvm tomtyta i inställningarna så tror jag att din Landroid väljer att starta 07:00 må-fr och klipper i 5,4 timmar per dag.
Försök att manuellt ställa in en starttid , så går klipparen säkert ut.

matspeter skrev:
Om du använder dig av autoanpassningen och bara ställer in 1000 kvm tomtyta i inställningarna så tror jag att din Landroid väljer att starta 07:00 må-fr och klipper i 5,4 timmar per dag.
Försök att manuellt ställa in en starttid , så går klipparen säkert ut.
Vet inte vem du svarar egentligen, bra om man använder citera. Men egentligen ville jag bara opponera mig mot de tider du skriver. Enligt manualen för M varianten står det att den behöver 13,5 timmar/DYGN för 500 kvm och 27 timmar/DYGN :eek: för 1000 kvm, hur nu det skall gå till.

MBygga skrev:
Vet inte vem du svarar egentligen, bra om man använder citera. Men egentligen ville jag bara opponera mig mot de tider du skriver. Enligt manualen för M varianten står det att den behöver 13,5 timmar/DYGN för 500 kvm och 27 timmar/DYGN :eek: för 1000 kvm, hur nu det skall gå till.
Det var nog mig han svarade ;)
Tack Matspeter, jag ringde supporten och fick samma svar, att ställa in manuell tid istället, skall testa det.

MBygga skrev:
Precis som du skriver så är det omöjligt med 27 timmar drifttid per dygn. Det är ett tryckfel. Ska naturligtvis vara 27 timmar per vecka.
Har skrivit om detta i ett tidigare inlägg, i en annan tråd,men kan ta det igen.
Om man väljer autoanpassad inställning i menyn, så är högsta inställning 1000 kvm tomtyta. Då ställer Landroid M automatiskt in start 07:00, fem vardagar , mån-fre och en drifttid på 5.4 timmar per dag. 5.4 gånger 5 = 27 h
Är nykomling på forumet och använder mig av iPhoneappen.
Hade inte hittat citat-funktionen

Redigerat:
MBygga skrev:
27 timmar/DYGN :eek: för 1000 kvm, hur nu det skall gå till.
Enligt Einstein så går det om den färdas fortare än ljuset. ;)

• Gilla
MBygga
  • Laddar…
Testade lite olika placeringar på basen, just nu lutar det åt att ställa den skyddat under uthuset. Basen skulle då stå skyddad dikt an mot en gjuten pelare parallellt med husväggen.. De tester jag gjorde fungerar fint, även om det ska vara fritt framför och bakom. Gör man bort sig eller tror vi att det funkar? Och roterar den alltid lika mycket under utfart?

matspeter skrev:
Precis som du skriver så är det omöjligt med 27 timmar drifttid per dygn. Det är ett tryckfel. Ska naturligtvis vara 27 timmar per vecka.
Har skrivit om detta i ett tidigare inlägg, i en annan tråd,men kan ta det igen.
Om man väljer autoanpassad inställning i menyn, så är högsta inställning 1000 kvm tomtyta. Då ställer Landroid M automatiskt in start 07:00, fem vardagar , mån-fre och en drifttid på 5.4 timmar per dag. 5.4 gånger 5 = 27 h
Är nykomling på forumet och använder mig av iPhoneappen.
Hade inte hittat citat-funktionen
Ok, jag köper det du skriver men vill understryka att det är klipptid de menar, till det kommer ca. 45 timmar laddning så totalt handlar det om 72 tim/vecka som den behöver vara aktiv. Det är alltså ca. 10 tim/dag * 7 dagar för att hantera 1000 kvm. Erfarenheten jag har från min 1.0 version är nog att det är i underkant, beroende på många faktorer som du själv också skriver. När det växte som bäst förra sommaren hade jag igång min 12-14 tim/dag 5-7 dagar/vecka och jag har ca. 900 kvm gräsmatta.

Vi får hoppas att många nya Landroid M-ägare delar med sig av sina erfarenheter här nu när det börjat växa.
Det visar sig längre fram närmare midsommar,då gräset fått fart.
I menyn finns möjlighet att öka autoanpassningen med +100%.
Skriv gärna om hur ni upplever att er klippare klarar av att hålla ner gräset.

Nu har jag haft min i en vecka och den fungerar ok, men stannar ibland, rapporterar "Fångad", "Hjulblock", "Utanför området". Jag tror det beror på att jag har en rätt så svår tomt med mycket planteringar, en häck som sticker ut i gräsmattan samt en friggebod med lite plattsättning, osv, dvs flera passager och skarpa kurvor där jag satt guidetråden i för snäva böjar.
Det positiva är att den hittar överallt på tomten, fastän jag har en U tomt. Den är ochså väldigt tyst, kör den på natten och det är inga problem. Ett svagt surrande från klippskivan och det mesta som hörs är hjulmotorerna. Den piper till när den skall börja klippa och när den skall söka laddstation men det är inget högt pip.
Hittar ochså in under studsmattan! perfekt!
I början ringade jag in tomten efter tomtgänsen och huset och tänkte att den skulle känna av stopp såsom friggeboden och större buskar och träd men den stannade ofta, om den kör snett mot friggebodsväggen så hamnar det parallellt med väggen till slut och fastnar. Så jag har fått ringa in fler och fler områden och det fungerar bättre nu. men de 180m guidetråd räckte inte långt, jag rekommenderar att köpa mer direkt om man har en komplicerad tomt, för det blir mycket att ringa in.
Jag har lite justeringar kvar att göra, måste släta ut kurvorna på vissa ställen och då blir det nog bra.
Som sagt, min tomt är inte den lättaste så vilken tillverkare som helst hade nog haft problem med den.

Intressant att höra.
I inställningar finns möjlighet att ställa in olika nivåer på larmsignalen. Det borde även sänka nivån på startpipet.

matspeter skrev:
Intressant att höra.
I inställningar finns möjlighet att ställa in olika nivåer på larmsignalen. Det borde även sänka nivån på startpipet.
Earl gray skrev ju att det inte var något högt pip så den står nog redan på låg signal, den höga är nämligr bra hög i alla fall på L versionen.

MBygga skrev:
Earl gray skrev ju att det inte var något högt pip så den står nog redan på låg signal, den höga är nämligr bra hög i alla fall på L versionen.
Jag upplever också pipet som lagom på "M", så det är ett ickeproblem med denna modell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.