Aha dvs där texten "4m bred grind" står, det blir ju logiskt. Ett läge som inkluderar rampslingan och ett utan som aktiverar en 4m genväg innan grinden. Det var en bra lösning. Tack!
 
Återigen, tack för för bra svar MBygga och fri_tid.

Jag vill så gärna att det skall fungera med min inköpta Landroid men blir alltmer tveksam.

Verkar inte helt lätt att få det att fungera med fasta hinder heller. Kanske fungerar okej om man bara har ett problemområde men vad händer om grannen på andra sidan också köper en robotklippare som stör ut min Landroid. Känns som att det blir väldigt svårt att lyckas parera upp för det. Risken att Landroiden hamnar på fel sida problemområdet ökar väll då ytterliggare.

Det är väll så att alla inom en snar framtid har robotklippare i sina trädgårdar och då blir det ju helt klart problem så som Landroiden fungerar i dagsläget. Känns personligen som att Worx inte har någon lösning i sikte på problemet eftersom de haft lång tid på sig att lösa det. Hade de haft det borde de implementerat det i 2013 modellerna. Att klipparen skall fungera gentemot andra måste trots allt ses som nästan de viktigaste funktionen och om de löste det skulle troligtvis deras försäljning av Landroider öka markant.

Har även varit i kontakt med Hasse på Worx och han hade ingen info om framtida förbättringar gällande problematiken och visste inte heller på fråga om det skulle gå att lösa genom mjukvaruuppdatering i framtiden. Utan det som gällde var 3.5 meter.

Som sagt, misstro mig inte som negativ till Landroid. Vill jättegärna att den skall fungera för mitt ändamål. Jag har ju 30 dagars öppet köp så jag får avvakta lite innan jag packar upp den.

Vet ni om det bara är gentemot Husqvarna och Worx (och ev Bosch) som klipparen störs ut eller gäller det alla robotklippare.

Förresten, hur var det med 1 meter som peternicklas nämnde ovan. Är det något som fungerar i dagsläget eller vad syftades det på? Skulle man få ner det till 1 meter ser jag problemet så gott som löst.
 
Redigerat:
peternicklas
Jo enligt Worx så är avståndet nere på 1 meter mellan 2 slingor från 2 olika fabrikat av klippare. DOCK så vet jag inte om detta gäller klippare som finns i butik. Även om du skulle lämna tillbaka din Landroid så KAN problemet kvarstå. Köper du en HQ och din granne har en Bosch så lär du få samma problem. Bosch ska vara den som stör mest. Sist jag fick svar från Worx så hade de ingen lösning på gång i den grupp, från ett stort antal tillverkare av klippare, så håller på att försöka lösa problemet.
 
Ska bli intressant hur detta ter sig mellan min Honda och grannens Husqvarna.
 
Skönt att bo på landet i skogen, min "enda" granne har inte ens gräsmatta mot min tomt. och dessutom uppskattar han motionen säger han. :p

Bjuder på bilder:

bild-2.jpg

panel.jpg

undersida.jpg

batteri.jpg

USB-porten hittas som sagt under batteriluckan. Batteriet verkar vara öppningsbart för ev cellbyten längre fram.
 
peternicklas
MattisH skrev:
Ska bli intressant hur detta ter sig mellan min Honda och grannens Husqvarna.
Meddela gärna hur det går. Enligt det som jag har hört så ska det fungera.
 
Hur visar sig problemen mellan dom som inte fungerar ihop? Stannar eller rymmer ? ;)

I min bruksanvisning så friskriver sig Honda från kompatibiliteten mellan olika märken.
 
peternicklas
Kul att se att det blev lite fart i tråden. Hoppas det fortsätter så.

Om det nu skulle fungera med 1 meter så vore det kanon. Då är det inga problem för min del framöver i alla fall. Jag har häck som är cirka 1 meter bred till alla grannar plus rabatter bitvis som är mellan 1-2 meter. Lägger man sedan till att slingan skall ligga cirka 40 cm till ut så ser det riktigt bra ut.

Vore riktigt intressant om du peternicklas kunde få fram ytterliggare information gällande de 1 meter. Om det gäller från 2013 modellerna eller från vilka serienummer det eventuellt skulle börja att gälla osv.

Enligt info från Hasse på Worx så gällde fortfarande 3.5 meter.
 
hc77 skrev:
Kul att se att det blev lite fart i tråden. Hoppas det fortsätter så.

Om det nu skulle fungera med 1 meter så vore det kanon. Då är det inga problem för min del framöver i alla fall. Jag har häck som är cirka 1 meter bred till alla grannar plus rabatter bitvis som är mellan 1-2 meter. Lägger man sedan till att slingan skall ligga cirka 40 cm till ut så ser det riktigt bra ut.

Vore riktigt intressant om du peternicklas kunde få fram ytterliggare information gällande de 1 meter. Om det gäller från 2013 modellerna eller från vilka serienummer det eventuellt skulle börja att gälla osv.

Enligt info från Hasse på Worx så gällde fortfarande 3.5 meter.
Tror inte du skall hoppas för mycket på 1 meter i år i alla fall. Hade det varit klart hade det nog hörts en hel del redan. Frågan är fortfarande vilken robot din granne köpt, är det en Stiga eller Ambroggio t.ex. kan ju de skifta frekvens och därmed kanske du slipper problemet helt.
 
Vet inte vad de köpt för modell.

Jag tor inte det kommer bli några problem den här sommaren men jag tänker lite framåt. Min tomt gränsar till 3 andra och det är väll kanske bara en tidsfråga innan alla har robotklippare och är det då fortfarande 3.5 meter som gäller så kan det bli problem.

Vet du om det hjälper att byta frekvens på dessa klippare gentemot Landroiden eller är det bara spekulationer?
 
hc77 skrev:
Vet inte vad de köpt för modell.

Jag tor inte det kommer bli några problem den här sommaren men jag tänker lite framåt. Min tomt gränsar till 3 andra och det är väll kanske bara en tidsfråga innan alla har robotklippare och är det då fortfarande 3.5 meter som gäller så kan det bli problem.

Vet du om det hjälper att byta frekvens på dessa klippare gentemot Landroiden eller är det bara spekulationer?
Nej, säkert vet jag ju inte utan om du har sådana förhållanden du nu beskriver skall du nog inte satsa på LD utan en mer säker maskin. Jag trodde du bara hade en granne alldeles inpå. LD är ett mycket bra köp om man inte har sina grannar alldeles inpå men tyvärr inte annars. Själv har jag väg mellan mina grannars och min tomt så jag kommer inte att få några problem. Att de löser problemet inom överskådlig tid är lika osäkert som att den kanske tål vissa märken, vad än peternicklas skriver, tyvärr.
 
Noterade just att denna maskin har rek 35cm mot vägg/mur, det är ju fördelen med att den har nättare yttermått.
 
Visst är det en fördel.
Det blir en smalare rand kvar runt gräsmattan.
Men för min egen del kommer jag att ta ett varv runt med min rotorklippare , för att klippa det som blir kvar utefter avgränsningskabeln. Då rotorklipparen har en klippbredd på 53 cm , så spelar det mindre roll om det rekommenderade avståndet till kanten är +-10 cm.
 
Har installerat min i helgen, det gick åt mycket mer guidetråd än jag trodde, fick ta lite vad jag hade hemma och skarva, lampan på laddstationen lyser grön åtminstånde, så slingan verkar ok.
Men den verkar inte åka ut efter den har laddat síg? Endast när jag trycker lite i menyerna åker den ut och klipper, sen när den behöver laddas så följer den linan ända in till laddstationen och laddar sig upp till hundra %, men sen står den kvar och procenten sjunker sakta, ända tills jag går fram och trycker lite, då hoppar den igång och börjar klippa... Jag har ställt in 1000m2 i menyn så den borde klippa hela tiden tycker jag...
Skall kolla med supporten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.