peternicklas
MeanMike skrev:
Jag ska sätta ut min idag vid fritidshuset o därmed dra ny lina där. Du skriver "men den rättar till sig själv." Hur menar du nu?
Den stannar inte bara för att den råkar stöta till muren, utan den studsar lite mot muren och fortsätter. Jag såg igår att min hasar mot muren på en sträcka av c:a 5 m. får väl ta och flytta ut slingan några cm så den inte blir skavd.
 
Räcker det att pilla ner begränsningskabeln i gräset och slå fast med fästena eller behöver den grävas ner lite?
 
GustavGBG skrev:
Räcker det att pilla ner begränsningskabeln i gräset och slå fast med fästena eller behöver den grävas ner lite?
Klipp riktigt kort och sätt i pinnarna såpass tätt att du inte får något slack.
Gräset växer över så småningom.
 
Nu har jag satt i landy i fritidshuset och ja !!!! fan va det rullar på bra direkt. Inga bekymmer alls. Tar sig runt tomten perfekt. Imponerande ! Detta är precis så man vill att det ska funka.
Min Indy funkar perfekt hemma men Landy trivs nog här i Skummeslövsstrand perfekt.
Tror jag häller upp en virre till, o går ut o tittar på han.
 
  • Gilla
peternicklas och 1 till
  • Laddar…
Ni som nyligen köpt vad har ni för serinummer på maskinen. Jag har tittat runt i Borås, på Clas Olson, EKO, Coop kartongna har en rund grön markering på etiketten för identifikation. Maskinna har s/n som börjar på 2012..... och 2013... är detta månne tillverknings år och vecka + serinummer . Den gröna pluppen kanske betyder att maskinen är uppgraderad? Inte någon av maskinerna jag har sett har oranga däcksidor eller spetsiga däck.
 
peternicklas
Börje 51 skrev:
Ni som nyligen köpt vad har ni för serinummer på maskinen. Jag har tittat runt i Borås, på Clas Olson, EKO, Coop kartongna har en rund grön markering på etiketten för identifikation. Maskinna har s/n som börjar på 2012..... och 2013... är detta månne tillverknings år och vecka + serinummer . Den gröna pluppen kanske betyder att maskinen är uppgraderad? Inte någon av maskinerna jag har sett har oranga däcksidor eller spetsiga däck.
2012 fanns bara den första versionen av Landroid. Först 2013 kom M 2.0 samt L. Jula sålde ut ett parti av den första versionen förra året men dessa bör vara slut. För M 2.0 så ska alla vara uppdaterade. Sedan om man har en plan tomt så spelar det nog ingen större roll vilket däck man har.
 
peternicklas skrev:
2012 fanns bara den första versionen av Landroid. Först 2013 kom M 2.0 samt L. Jula sålde ut ett parti av den första versionen förra året men dessa bör vara slut. För M 2.0 så ska alla vara uppdaterade. Sedan om man har en plan tomt så spelar det nog ingen större roll vilket däck man har.
Efter samtal med worx service:
Grön "plupp" = uppgraderad
 
Nicke Nyfiken skrev:
Tack, det var precis det jag funderade på. Då räcker det alltså inte med att den "får plats" längs muren när den är på väg mot laddstationen, för den behöver mer marginal när den klipper vanligt och kommer snett mot muren. Det blir väl till att prova, liksom man gör med allt annat här i livet.:)
Nja, mest känsligt är det när den vill gå och ladda och därmed skall haka på slingan. det är då den behöver som mest utrymme beroende på i vilken vinkel den träffar slingan. Stöter den då i något hårt backar eller snurrar den och försöker igen. Om den inte lyckas efter flera försök kan den stanna med något felmeddelande i värsta fall.
 
peternicklas skrev:
Till fasta hinder lägg slingan c:a 25 cm från hindret. Har du stenläggning så lägg slingan i stenkanten. Jag minskade avstånden med runt 10 - 15 cm. när jag bytade från L till M.
Du har väl vad jag vet inte haft någon L utan en 1.0 från första året innan du BYTTE till din M, eller?
 
Nicke Nyfiken
MBygga skrev:
Nja, mest känsligt är det när den vill gå och ladda och därmed skall haka på slingan. det är då den behöver som mest utrymme beroende på i vilken vinkel den träffar slingan. Stöter den då i något hårt backar eller snurrar den och försöker igen. Om den inte lyckas efter flera försök kan den stanna med något felmeddelande i värsta fall.
Okej, om jag förstår dig rätt så behöver den inte mer utrymme när den klipper vanligt, än när den går längs muren och följer slingan. Däremot kan den behöva gå lite längre över slingan när den ska haka på, än när den klipper, men detta beror på vilken vinkeln den träffar slingan.
 
Nicke Nyfiken
Börje 51 skrev:
Ni som nyligen köpt vad har ni för serinummer på maskinen. Jag har tittat runt i Borås, på Clas Olson, EKO, Coop kartongna har en rund grön markering på etiketten för identifikation. Maskinna har s/n som börjar på 2012..... och 2013... är detta månne tillverknings år och vecka + serinummer . Den gröna pluppen kanske betyder att maskinen är uppgraderad? Inte någon av maskinerna jag har sett har oranga däcksidor eller spetsiga däck.
Det finns även en 6-siffrig "Date code" på kartongerna som består av år och månad för tillverkning, t.ex. 2013-11 Hur väl dessa stämmer med S/N vet jag inte.
 
Nicke Nyfiken
Tollarn skrev:
Efter samtal med worx service:
Grön "plupp" = uppgraderad
Men då är väl bara mjukvaran uppdaterad? Det är väl fortfarande den gamla regnsensorn och de "odubbade" däcken?
 
Nicke Nyfiken skrev:
Men då är väl bara mjukvaran uppdaterad? Det är väl fortfarande den gamla regnsensorn och de "odubbade" däcken?
Japp stämmer. Regnsensorn jag har är den "gamla" funkar utmärkt.
Däcken spelar väl olika roll beroende på vilken typ av trädgård man har, funkar hos mig👍
 
Nicke Nyfiken skrev:
Okej, om jag förstår dig rätt så behöver den inte mer utrymme när den klipper vanligt, än när den går längs muren och följer slingan. Däremot kan den behöva gå lite längre över slingan när den ska haka på, än när den klipper, men detta beror på vilken vinkeln den träffar slingan.
Ja, det är rätt uppfattat.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Men då är väl bara mjukvaran uppdaterad? Det är väl fortfarande den gamla regnsensorn och de "odubbade" däcken?
Ja, så är det men det sägs att viss hårdavara också uppdaterats, gissar på någon sensor, t.ex. krocksensorn som verkar ha krånglat för en del förra årert. Däcken tror jag inte är problem för de flesta om man inte har rejäla stigningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.