Jag är tyvärr sämst i världen på att dokumentera, givetvis skulle jag ha gjort ett videoklipp på hur man tar isär den.

Jag gjorde iaf ungefär såhär på min klippare:

Jag vänder den upp-o-ner och det första jag gjorde var att skruva loss knivarna och även hela den roterande brickan knivarna sitter på.
Sedan lossa 4st 10mm sexkant som håller själva kåpan som sitter på gummi-bussningar.
Det sitter även 4st skruvar som håller fast själva ladd-kontakterna i fronten.

** Om det är för rengöring hade jag stannat här nu. Man skall nu kunna lyfta av kåpan och komma åt de flesta skrymslen och vrår utan större problem!

Det var faktiskt förvånansvärt rent inne i klipparen efter en sessong! Hade räknat med att åtminstone någonting hade krypit in någonstans. (Jag har även slarvat och sköljt min klippare med vattenslang ett par ggr, (fast det får man ju inte!)

För att komma in i klipparen ytterligare så kommer problemet med klipp-motorn, man måste lossa ett par skruvar uppifrån under manöverluckan kring höjdinställningen, efter detta så alla skruvar runt om, efter detta skall det gå att sära på klipparen och klipp-motorn skall alltså då upp med locket på klipparen. Samtidigt som man drar isär skalet får man skruva på höjdinställningen, sedan kommer den att lossa.

Någon får gärna dokumentera följande med bilder och fråga gärna om ni stöter på patrull!

Vid ihopsättning, tänk på att skruvarna är självgängande i plast, så skruva de åt fel håll först så du känner att den hittar ner i gängan innan ni drar i den, annars kommer håler bli för stort efter ett par skruvningar!

Mvh Daniel
 
Redigerat:
  • Gilla
czddq och 1 till
  • Laddar…
Då var det dags igen...
Nu när klipparen stått i garaget utan att laddas ett par månader tänkte jag ladda upp batteriet.
Sätter den i laddaren och när lampan blir röd trycker jag powrrknappen.
I displayen kommer det upp "söker laddningsbas" under ett par sekunder, sedan slocknar displayen och lampan på laddningsbas blir grön.
Upprepar detta ett antal ggr (åtminstone 30-40 ggr i rad) med samma resultat.
Har haft upprepade problem med detta och har fått batteriet utbytt två eller tre ggr pga att det inte längre tar laddning.
Är det fler som har samma problem eller är det något fel på min maskin som gör att strömuttaget från batteriet inte bryts när spänningen sjunker för lågt?
Har inte varit i kontakt med supporten än denna gången (tänkte ringa i morgon), men tidigare har de inte velat kännas vid att det skulle vara något fel.
 
erk skrev:
Då var det dags igen...
Nu när klipparen stått i garaget utan att laddas ett par månader tänkte jag ladda upp batteriet.
Sätter den i laddaren och när lampan blir röd trycker jag powrrknappen.
I displayen kommer det upp "söker laddningsbas" under ett par sekunder, sedan slocknar displayen och lampan på laddningsbas blir grön.
Upprepar detta ett antal ggr (åtminstone 30-40 ggr i rad) med samma resultat.
Har haft upprepade problem med detta och har fått batteriet utbytt två eller tre ggr pga att det inte längre tar laddning.
Är det fler som har samma problem eller är det något fel på min maskin som gör att strömuttaget från batteriet inte bryts när spänningen sjunker för lågt?
Har inte varit i kontakt med supporten än denna gången (tänkte ringa i morgon), men tidigare har de inte velat kännas vid att det skulle vara något fel.
Min maskin drog ut strömmen över natten dock inte värre än det tog laddning igen,nästa körning började då med att ladda först,och hela programmet försköts
ang support så är risken ganska stor att du träffar på försäljare ink telefonsvarare,som löser problemet med att förklara med uppdateringar kommer !! ??

Jag har löst problemen med att reklamera och lämnat tillbaka maskinen och köpt ett annat märke
 
Jag kommer att byta klippare till våren, pga att vi utökar gräsmattan (den blir alltså dubbelt så stor). Vår trotjänare Worx är vi mycket nöjda med, men den kommer inte att klara storleken på gräsmatta.

Tror ni att jag får någonting för den begagnad och vad handlar det i så fall om för pengar? Jag har haft den i två år, ganska exakt. Säljer den i så fall utan tråd. Vore intressant att höra era tankar!
 
Hur stor blir den nya ytan? Låg du på gränsen tidigare med maxtid eller varför ger du den inte en chans?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag är som sagt grymt nöjd med Worxen men redan idag ligger vi över 1200 m2 (som den för övrigt klarar alldeles utmärkt) och vi har dessutom >250 m gränstråd. Så den ligger redan på gränsen prestandamässigt.
 
erk skrev:
Då var det dags igen...
Nu när klipparen stått i garaget utan att laddas ett par månader tänkte jag ladda upp batteriet.
Sätter den i laddaren och när lampan blir röd trycker jag powrrknappen.
I displayen kommer det upp "söker laddningsbas" under ett par sekunder, sedan slocknar displayen och lampan på laddningsbas blir grön.
Upprepar detta ett antal ggr (åtminstone 30-40 ggr i rad) med samma resultat.
Har haft upprepade problem med detta och har fått batteriet utbytt två eller tre ggr pga att det inte längre tar laddning.
Är det fler som har samma problem eller är det något fel på min maskin som gör att strömuttaget från batteriet inte bryts när spänningen sjunker för lågt?
Har inte varit i kontakt med supporten än denna gången (tänkte ringa i morgon), men tidigare har de inte velat kännas vid att det skulle vara något fel.
Jag har haft samma problem, började i höstas på maskinens andra säsong. Skickade den till Helsingborg men när den kom tillbaka var det samma fel, fick då skicka in såväl klippare som station och fick tillbaka den härom veckan, har dock inte funktionstestat den ordentligt efter att den kom tillbaka.
 
Joco_ skrev:
Jag har haft samma problem, började i höstas på maskinens andra säsong. Skickade den till Helsingborg men när den kom tillbaka var det samma fel, fick då skicka in såväl klippare som station och fick tillbaka den härom veckan, har dock inte funktionstestat den ordentligt efter att den kom tillbaka.
Var i Helsingborg skickade du den?
 
Har ju fått mail om hur man vinterförvarar sin klippare. Då står det att om man inte tar ut batteriet ur kroppen så ska den laddas inom 3 månader.. nu har det gått lite längre men skulle sätta min klippare på laddning idag tänkte jag. Men den vill inte ladda och startar man den så står det fullt batteri? Är det normalt eller hur går jag till väga?




Edit: Lampan för laddning tänds så fort jag puttar dit klipparen men slocknar genast för att indikera klart.
 
Skulle tippa på att en/flera celler i batteriet har för låg spänning.
Det kan gå att få igång den/dom cellerna om man öppnar batteripacket och laddar det/dom celler som har för låg spänning med extern laddare/nätaggregat.
 
Demmpa skrev:
Skulle tippa på att en/flera celler i batteriet har för låg spänning.
Det kan gå att få igång den/dom cellerna om man öppnar batteripacket och laddar det/dom celler som har för låg spänning med extern laddare/nätaggregat.
Hoppar in lite kan du förklara hur man laddar enstaka batterier av denna typ ?
 
Öppna upp batteripacket så att man kommer åt bägge polerna på cellen man vill ladda, sedan ansluter man ett nätaggregat (helst ett där man kan ställa både spänning och ström) & ladda på lite (i omgångar) så att spänningen i cellen kommer upp över miniminivån.
 
Demmpa skrev:
Öppna upp batteripacket så att man kommer åt bägge polerna på cellen man vill ladda, sedan ansluter man ett nätaggregat (helst ett där man kan ställa både spänning och ström) & ladda på lite (i omgångar) så att spänningen i cellen kommer upp över miniminivån.
OK tack
 
Tobias Pettersson skrev:
Har ju fått mail om hur man vinterförvarar sin klippare. Då står det att om man inte tar ut batteriet ur kroppen så ska den laddas inom 3 månader.. nu har det gått lite längre men skulle sätta min klippare på laddning idag tänkte jag. Men den vill inte ladda och startar man den så står det fullt batteri? Är det normalt eller hur går jag till väga?




Edit: Lampan för laddning tänds så fort jag puttar dit klipparen men slocknar genast för att indikera klart.
Inte omöjligt att den faktiskt är fulladdad efter vintervilan. Provade min häromdagen och den hade inte tappat något efter 4 månaders vila. Har varit likadant de tidigare 2 åren jag haft klipparen. Det är bara att låta den återgå till sin vintervila.
 
  • Gilla
buregatan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.