Finns ju v0.61 att testa för dig.

La in v0.94 igår, själv tycker jag att min klippare beter sig sämre vid nerförslut nu. Svänger inte undan lika bra utan glider sakta över tråden ibland. Kommer att slänga in v0.72 igen för att jämföra, var inga problem med den iaf.
 
  • Gilla
kainu
  • Laddar…
Mattzzen skrev:
Finns ju v0.61 att testa för dig.

La in v0.94 igår, själv tycker jag att min klippare beter sig sämre vid nerförslut nu. Svänger inte undan lika bra utan glider sakta över tråden ibland. Kommer att slänga in v0.72 igen för att jämföra, var inga problem med den iaf.
Tycker att 0.94 medför mycket fler omotiverade stopp. Stannar nu ibland utan att visa felkod. Vore bra om programvaran testades längre än en kafferast innan den släpptes. Hittills uppfattar jag 0.72 som stabilast. Någon som har denna liggande? Råkade kasta ut min.
 
Mattzzen skrev:
[länk]

Här har du 0.72
Har bytt tillbaks till 0.72 och den fungerade bättre än 0.94 hos mig i alla fall.
Så den får stanna kvar.
 
Mattzzen skrev:
Har bytt tillbaks till 0.72 och den fungerade bättre än 0.94 hos mig i alla fall.
Så den får stanna kvar.
Så blir det för mig med i helgen. Tack för hjälpen.
 
Har en 794E med 0.75 firmware som har mycket svårt att möta pallkragar som står i trädgården som odlingskragar. Det ligger ingen slinga runt dessa. I 7 fall av 10 fastnar roboten med meddelandet "fångad", ytterst irriterande eftersom den ganska ofta stöter på dessa under sin klippning. Har provat med 0.50 firmware, ingen skillnad, och 0.94 firmware vilket gjorde den ännu sämre (kändes nästan som att krocksensorn kopplades ut med den programvaran).

Kan man göra några åtgärder på kragarna för att underlätta för roboten att möta dessa och klara att backa?

Får känslan att den inte backar tillräckligt när den stöter på en krage, den liksom försöker svänga mot kragen några gånger och ger sedan upp. Men sätter jag foten mot den när den kommer körande backar den tillbaka någon decimeter och svänger. Varför blir det skillnad?
 
B
dtx skrev:
Har en 794E med 0.75 firmware som har mycket svårt att möta pallkragar som står i trädgården som odlingskragar. Det ligger ingen slinga runt dessa. I 7 fall av 10 fastnar roboten med meddelandet "fångad", ytterst irriterande eftersom den ganska ofta stöter på dessa under sin klippning. Har provat med 0.50 firmware, ingen skillnad, och 0.94 firmware vilket gjorde den ännu sämre (kändes nästan som att krocksensorn kopplades ut med den programvaran).

Kan man göra några åtgärder på kragarna för att underlätta för roboten att möta dessa och klara att backa?

Får känslan att den inte backar tillräckligt när den stöter på en krage, den liksom försöker svänga mot kragen några gånger och ger sedan upp. Men sätter jag foten mot den när den kommer körande backar den tillbaka någon decimeter och svänger. Varför blir det skillnad?
Slirar den något när den ska backa från pallkragar så den inte kommer tillräckligt långt ifrån?
Kommer klipparen ofta snett från ena hållet? Min 791E viker alltid åt samma håll när den krockar och just pallkragarna är det aldrig något problem med för min del.
 
Redigerat:
breakman skrev:
Slirar den något när den ska backa från pallkragar så den inte kommer tillräckligt långt ifrån?
Kommer klipparen ofta snett från ena hållet? Min 791E viker alltid åt samma håll när den krockar och just pallkragarna är det aldrig något problem med för min del.
Det sker oftast när den kommer snett in mot kragen eller objektet. Det ser inte ut som den slirar, utan den ger upp väldigt snabbt. Misstänker att det är ett serviceärende då den senaste uppdateringen gjorde den obrukbar då den stannade vid minsta kontakt vid objekt. Efter uppdateringen har den även börjat vägra hitta tillbaka till laddaren utan snurrar runt. Ibland kan den börja köra längs med kabeln c:a 10 meter, sen släpper den kabeln och ger sig ut på gräsmattan och kör slumpmässigt runt någon minut, sedan ställer den sig och snurrar och gräver sig ner i gräsmattan... Känns som någon/några sensorer är kaputt.
 
dtx skrev:
Det sker oftast när den kommer snett in mot kragen eller objektet. Det ser inte ut som den slirar, utan den ger upp väldigt snabbt. Misstänker att det är ett serviceärende då den senaste uppdateringen gjorde den obrukbar då den stannade vid minsta kontakt vid objekt. Efter uppdateringen har den även börjat vägra hitta tillbaka till laddaren utan snurrar runt. Ibland kan den börja köra längs med kabeln c:a 10 meter, sen släpper den kabeln och ger sig ut på gräsmattan och kör slumpmässigt runt någon minut, sedan ställer den sig och snurrar och gräver sig ner i gräsmattan... Känns som någon/några sensorer är kaputt.
Är allting rätt installerad ?
 
Installerade v0.94 igår på min. Det lilla jag sett än så länge så funkar den ju fint :)
 
  • Gilla
Kapasu68
  • Laddar…
Min maskin är som sagt nyservad, ett nytt kretskort och förra programvaran, ändå stannar den direkt ibland på hinder. Utan att slira eller ta sig därifrån. Fångad säger den att den är? Nu för en timme sedan stod den mitt på gräsmattan, wheelmotor blocked påstår den? Grannen har en exakt likadan som min, går perfekt. Dom andra har andra märken, dom går lika perfekt. Vet inte vad jag ska hitta på nu...
 
Efter installationen av v 0.94 har jag fått en massa onaturliga stopp!
Se bild där den är fångad och nergrävd!? En bra bit från avgränsningstråden på båda hållen.
Kört rakt på hinder och blir fångad och eller nergrävd, snart är hela gräsmattan uppgrävd av två små hjul. Lägger in SW 0.72 eller 0.92 igen, Första uppdateringen jag har haft problem med.
Någon som varit med om att supporten svarat på mail?
 
  • 20150721_153057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jag skickade in min efter att den kör in i fasta hinder och felmeddelar "fångad" så fort den stötte i

Va inne i 2 veckor, kom tillbaka med en lapp, provkörd 1 dag utan anmärkning.

Kört ett tag o nu börjar den igen vid fasta hinder. "Fångad"

Inte varje gång men likväl irriterande

Haft inne klipparen 3 gånger nu med massa fel. Börjar bli lite trött på den faktiskt.

Hade jag köpt idag hade de förmodligen blivit Husqvarna.
 
Ryssi skrev:
Jag skickade in min efter att den kör in i fasta hinder och felmeddelar "fångad" så fort den stötte i

Va inne i 2 veckor, kom tillbaka med en lapp, provkörd 1 dag utan anmärkning.

Kört ett tag o nu börjar den igen vid fasta hinder. "Fångad"

Inte varje gång men likväl irriterande

Haft inne klipparen 3 gånger nu med massa fel. Börjar bli lite trött på den faktiskt.

Hade jag köpt idag hade de förmodligen blivit Husqvarna.
Vilken SW version har du?
 
R
Körde då med 0.72 först sen med 0.92F innan jag skickade in den

Nu har den 0.94 men felet kvarstår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.