Redfan skrev:
Hej! Du kan testa om regnsensorn fungerar genom att sätta ett blött papper imellan 🌂
Undrar om det kan hjälpa med lite diskmedel för att få bort ytspänningar,kanske jag har helt fel
 
R
buregatan skrev:
Nä, gräsmattan var helt torr, och det hade inte regnat något igår!

Jag har aldrig sett den snurra två varv mot tråden och sedan backa halv meter för att sen fortsätta klippa. Men sen när jag tryckte på hem knappen så gjorde den likadant. Men tredje gången gick den direkt på tråden och gick hem.

Jag provade senare på kvällen att trycka på hem knappen, och då gick den hem direkt.

Ett konstigt beteende den fick, jag frågar eftersom detta hände inte under förra året med (v 0.50). Men i år så har vi ju nya mjukvaran (v 0.72)
Min 794 från 2013 har gjort något liknande

Den hade fastnat nära gränstråden, startade den o skicka ut för klippning.

Efter de börjar den leta efter gränstråden för att gå hem.
Möter tråden och ska snurra runt, men istället för o haka på tråden fortsätter den snurra runt och runt.
Sparkar till den för att aktivera bump sensorn. Då åker den för o leta efter tråden igen. Samma sak igen.

Trycker på gå hemknappen då åker den in som den ska.

Detta har kommit med 0.72. Hänt 3 ggr
 
Ryssi skrev:
Min 794 från 2013 har gjort något liknande

Den hade fastnat nära gränstråden, startade den o skicka ut för klippning.

Efter de börjar den leta efter gränstråden för att gå hem.
Möter tråden och ska snurra runt, men istället för o haka på tråden fortsätter den snurra runt och runt.
Sparkar till den för att aktivera bump sensorn. Då åker den för o leta efter tråden igen. Samma sak igen.

Trycker på gå hemknappen då åker den in som den ska.

Detta har kommit med 0.72. Hänt 3 ggr
Det var igår jag såg min göra detta, men i mitt fall så gick den inte in när jag trycke på hem knappen, det var först efter tredje försöket den gjorde det.

Men om du har sett detta tre gånger redan så kanske det är någon bugg i 0.72 mjukvaran?
 
R
Bugg kan de säkert vara.

Min åkte ju hem på 3 försöket då jag tryckte på hem. Dom andra gångerna tryckte jag på start o lät den klippa tills den ville hem.

Precis som om vänstra motorn inte fick signal för den snurra säkert 5 varv innan jag ledsna
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver man ta ut batteriet?
(Det hände när jag försökte stänga av utan att slå in koden)
 
Tryck 0000 så bör det gå
 
Jag fick lossa batteriet, gick inte på något annat sätt, den kom iaf ihåg alla inställningar :cool:
 
Hur fungerar det med regnsensor om man har hus? Reagerar sensorerna om den står på laddning, eller skickas den först ut för att sedan reagera på regn?
 
Trilenium skrev:
Hur fungerar det med regnsensor om man har hus? Reagerar sensorerna om den står på laddning, eller skickas den först ut för att sedan reagera på regn?
den går ut o kollar,regnar det går den hem igen o allt funkar
 
Jag vill förstås inte att den ska gå ut i onödan och riskera behöva gå runt hela slingan, men jag ser det inte som något stort problem, väntas ihållande regn drar jag ur strömkabeln. Fördelarna överväger med skydd mot sol, regn o skräp (laddaren står delvis inne i en spireahäck). Även laddstationen behöver i längden skyddas mot klimatet, den står dessutom kvar över vintern eftersom jag grävt ner strömkabeln tvärs över gräsmattan.
 
Trilenium skrev:
Hur fungerar det med regnsensor om man har hus? Reagerar sensorerna om den står på laddning, eller skickas den först ut för att sedan reagera på regn?
Jag har anslutit en slang till regnsensorn via en tratt från taket.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Trilenium skrev:
Hur fungerar det med regnsensor om man har hus? Reagerar sensorerna om den står på laddning, eller skickas den först ut för att sedan reagera på regn?
Regnasensor fungerar ju ändå inte
 
  • Gilla
Andreas Sundberg
  • Laddar…
Nyfiken-41 skrev:
Jag har anslutit en slang till regnsensorn via en tratt från taket.
Lägg gärna upp ett foto på din lösning, håller själv på med ett litet hus.
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
Nyfiken-41 skrev:
Jag har anslutit en slang till regnsensorn via en tratt från taket.
Precis lite vad min tanke också har varit, men har inte kommit på någon bra lösning ännu så en bild vore kanon! Snyggt jobbat! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.