dajjes skrev:
[bild]
Nu har gan gått ute i 30min i ösregn :mad:
Har Du ställt in fördröjningstiden? Om den är 0 slutar den inte att klippa om det regnar.
 
Tror den står på 180
 
Nicke Nyfiken
buregatan skrev:
Min klippare fick ett jäkla konstigt spel igår. Jag såg när den gick mot tråden och började snurra runt i två varv, för att sedan backa en halv meter och sen började den klippa. Så jag stoppade den och skickade hem den med hem knappen, men då gör den likadant som första gången, men tredje gången så går den direkt hem.

Jag provade senare på kvällen samma sak, och då gick den hem direkt, jag provade att köra den in mot tråden med både vänster/höger sida först mot tråden för att kolla om någon sensor var kass.

Någon som har upplevt samma?
Var det väldigt blött när det hände?

Jag har vid några enstaka tillfällen sett att min klippare vänder åt "fel" håll när den kommer fram till tråden. (Den beter sig alltså lika dumt som HQ, Gardena mfl). Men det har varit väldigt blött och regnigt när detta hänt. Har funderat på om signalen från tråden på något sätt kan bli förvrängd av vätan och att det gör klippare förvirrad.

Men det var kanske torrt när det hände med din maskin och i så fall finns det ingen koppling med det jag sett.
 
nissenhj skrev:
Spottat på ett finger som jag sedan håller på sensorerna, då reagerar den. Har vattnat med slang och dusch spridare ingen reaktion stråle direkt på, reaktion.
Låter som garantifel. Ta ett snack med supporten.
 
Någon som är nöjd med regnsensorns funktion? Själv tycker jag att min kunde reagera snabbare. Idealet hade varit om det gick att ställa in känsligheten individuellt. Annars får man hoppas att det går att justera genom en uppdatering.
 
Jag vet att detta är fel tråd för 2015-modeller, men kan upplysa om att regnsensorn är lika kass på dessa. Min 791 med ver 0.92 har också klippt glatt i fullt ösregn nu i cirka 30 minuter.
 
nissenhj skrev:
Nja, där håller jag inte med. Som jag har skrivit innan så reagerade min utan problem på lite mer än duggregn ända tills i slutet av september, sedan dess oavsett hur mycket jag tvättat sensorerna, så klipper den glatt i vilket ösregn som helst. Jag vill inte i heller lämna in den nu när det behövs klippa ständigt. Men får skylla mig själv att jag inte lämna in den under vintern.
Men får man själv byta ut den trasiga delen skulle jag bli glad.
Jag har exakt samma problem. Om jag häller vatten på så reagerar den men den klipper alltså gladeligen i ösregn. Har rengjort sensorerna efter uppmaning från supporten. De sa dock inte hur man skulle rengöra dem och jag missade tyvärr att fråga. Så jag använde diskmedel och gnuggade ordentligt med Torky-papper. Ingen skillnad. Jag vill inte heller skicka iväg klipparen mitt under säsongen men planen är att dokumentera alla fel i en lista och till hösten ska jag be dem ta in den för att göra vad de kan. Regnsensorn funkade utmärkt hela 2014 med v 0.50. Slutade funka efter vinterförvaring i våras, även då med v 0.50. Ingen skillnad nu med v 0.72.
Det blev för övrigt lite antiklimax i fredags då det visade sig att 794:an inte fick någon uppgraderad firmware. Men men... på det hela taget så blir ju gräset klippt och det är ju huvudsaken. Jämfört med många andra här så är jag nog lyckligt lottad med relativt få driftstörningar. Efter att jag bytte till engelskt språk har den inte stängt av sig en enda gång.
 
Nyfiken-41 skrev:
Någon som är nöjd med regnsensorns funktion? Själv tycker jag att min kunde reagera snabbare. Idealet hade varit om det gick att ställa in känsligheten individuellt. Annars får man hoppas att det går att justera genom en uppdatering.
Vi har inga betänkligheter vad gäller regnsensorn på vår 794e (2014), regnar det åker den hem...
 
dajjes skrev:
[bild]
Nu har gan gått ute i 30min i ösregn :mad:
Stilig gräsmatta. Vad har du för klipphöjd?
 
Tack. 3,5
 
Regnsensorn lever sitt eget liv på 794 2014
 
Nicke Nyfiken skrev:
Var det väldigt blött när det hände?

Jag har vid några enstaka tillfällen sett att min klippare vänder åt "fel" håll när den kommer fram till tråden. (Den beter sig alltså lika dumt som HQ, Gardena mfl). Men det har varit väldigt blött och regnigt när detta hänt. Har funderat på om signalen från tråden på något sätt kan bli förvrängd av vätan och att det gör klippare förvirrad.

Men det var kanske torrt när det hände med din maskin och i så fall finns det ingen koppling med det jag sett.


Nä, gräsmattan var helt torr, och det hade inte regnat något igår!

Jag har aldrig sett den snurra två varv mot tråden och sedan backa halv meter för att sen fortsätta klippa. Men sen när jag tryckte på hem knappen så gjorde den likadant. Men tredje gången gick den direkt på tråden och gick hem.

Jag provade senare på kvällen att trycka på hem knappen, och då gick den hem direkt.

Ett konstigt beteende den fick, jag frågar eftersom detta hände inte under förra året med (v 0.50). Men i år så har vi ju nya mjukvaran (v 0.72)
 
Henke2 skrev:
Regnsensorn lever sitt eget liv på 794 2014
Ja, det gör min med, det har hänt att den har gått in när det regnar kraftigt, men den gör det sällan tyvärr!
Men om fuktar man fingret så reagerar den direkt och går hem. Jag har rengjort kontakterna efter test (det finns alltid fett på fingrarna) med T-röd, för att kontakterna ska reagera lättare på vatten.
 
Henke2 skrev:
Regnsensorn lever sitt eget liv på 794 2014
Menar Du att den inte kan påverkas av mjukvaran?
 
dajjes skrev:
Min wg794 2014 års modell fungerar kanonbra med fw 0.72. Förutom att han klipper när det ös regnar... Har rengjort sensorerna noga men inte hjälpt. Är detta ett garanti ärende? Kan man byta sensorn själv? Vill inte skicka iväg han nu när det växer som 17.
Hej! Du kan testa om regnsensorn fungerar genom att sätta ett blött papper imellan 🌂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.