peternicklas
Nyfiken-41 skrev:
Har Du provat med att stänga av och sätta på maskinen igen utan att den står i laddstationen?
Ta bort batteriet och vänta i 10 sekunder, sätt sedan tillbaka det igen, prova med det.
 
Hej! Har precis köpt en landroid och undrar om mitt hus kan se ut på följande sätt https://www.youtube.com/watch?v=mgiPIkyvCaQ&feature=youtu.be

Har nämligen en uthuslänga som jag skulle vilja ta upp ett hål i och låta roboten krypa in i. Måste den kunna följa hela tråden ända in i baksidan? För några meter kommer ju hamna i uthuset.
 
Och när den kantklipper, klipper den då efter hela tråden?
Kantklipper den också kring öar?
 
peternicklas
LtdRichard skrev:
Hej! Har precis köpt en landroid och undrar om mitt hus kan se ut på följande sätt [länk]

Har nämligen en uthuslänga som jag skulle vilja ta upp ett hål i och låta roboten krypa in i. Måste den kunna följa hela tråden ända in i baksidan? För några meter kommer ju hamna i uthuset.
Nej, det fungerar inte. Den måste ha minst 2 m. båda bakom och framför för att allt ska fungera. Den kantklipper när den går ut från laddstationen. Den går då i en båge runt laddstationen för att haka på slingan bakom laddstationen.
 
  • Gilla
LtdRichard
  • Laddar…
peternicklas
LtdRichard skrev:
Och när den kantklipper, klipper den då efter hela tråden?
Kantklipper den också kring öar?
Den kanske missa 1 m bakom laddstationen.
Nej.
 
  • Gilla
LtdRichard
  • Laddar…
Nyfiken-41 skrev:
Har Du provat med att stänga av och sätta på maskinen igen utan att den står i laddstationen?
Bra tips! Har provat det och då försvann fenomenet att den stängde av sig med meddelandet FEL-pinkod Hej! när jag tryckte på STOP-knappen. Nu har jag även provat att låta maskinen gå in för laddning. Därefter när det laddat backar den ut från laddstationen piper anger söker arbetsområde i displayen och börjar gå efter kanttråden. Vid första försöket stannade den efter ca 13 meter startade klippaggregatet och började klippa. Den borde ha gått längre eftersom det var två meter kvar till zonkanten. Jag ändrade till 15 meter och gjorde om hela förfarandet. Maskinen betedde sig exakt likadant vid laddstationen och började söka arbetsområde. Denna gång stannade maskinen på exakt rätt ställe och började klippa. Provade på nytt och denna gång fortsatte maskinen rakt in i zon två ca 5 meter från den plats den borde stannat på. Nu tryckte jag på STOP-knappen och gav upp fler försök.

Resultat av dagens test:
FEL-pinkod meddelandet är borta tack och lov.
Maskinen kör in och backar ut ur laddstationen på ett korrekt sätt
Maskinen verkar inte känna av de avstånd jag ställt in för resp zon
Den kantklipper inte när den söker arbetsområde
 
peternicklas
hanse1 skrev:
Bra tips! Har provat det och då försvann fenomenet att den stängde av sig med meddelandet FEL-pinkod Hej! när jag tryckte på STOP-knappen. Nu har jag även provat att låta maskinen gå in för laddning. Därefter när det laddat backar den ut från laddstationen piper anger söker arbetsområde i displayen och börjar gå efter kanttråden. Vid första försöket stannade den efter ca 13 meter startade klippaggregatet och började klippa. Den borde ha gått längre eftersom det var två meter kvar till zonkanten. Jag ändrade till 15 meter och gjorde om hela förfarandet. Maskinen betedde sig exakt likadant vid laddstationen och började söka arbetsområde. Denna gång stannade maskinen på exakt rätt ställe och började klippa. Provade på nytt och denna gång fortsatte maskinen rakt in i zon två ca 5 meter från den plats den borde stannat på. Nu tryckte jag på STOP-knappen och gav upp fler försök.

Resultat av dagens test:
FEL-pinkod meddelandet är borta tack och lov.
Maskinen kör in och backar ut ur laddstationen på ett korrekt sätt
Maskinen verkar inte känna av de avstånd jag ställt in för resp zon
Den kantklipper inte när den söker arbetsområde
Den kantklipper inte när den söker arbetsområde, ska den inte göra. Den kantklipper 1 gång/vecka.
 
hanse1 skrev:
Bra tips! Har provat det och då försvann fenomenet att den stängde av sig med meddelandet FEL-pinkod Hej! när jag tryckte på STOP-knappen. Nu har jag även provat att låta maskinen gå in för laddning. Därefter när det laddat backar den ut från laddstationen piper anger söker arbetsområde i displayen och börjar gå efter kanttråden. Vid första försöket stannade den efter ca 13 meter startade klippaggregatet och började klippa. Den borde ha gått längre eftersom det var två meter kvar till zonkanten. Jag ändrade till 15 meter och gjorde om hela förfarandet. Maskinen betedde sig exakt likadant vid laddstationen och började söka arbetsområde. Denna gång stannade maskinen på exakt rätt ställe och började klippa. Provade på nytt och denna gång fortsatte maskinen rakt in i zon två ca 5 meter från den plats den borde stannat på. Nu tryckte jag på STOP-knappen och gav upp fler försök.

Resultat av dagens test:
FEL-pinkod meddelandet är borta tack och lov.
Maskinen kör in och backar ut ur laddstationen på ett korrekt sätt
Maskinen verkar inte känna av de avstånd jag ställt in för resp zon
Den kantklipper inte när den söker arbetsområde
Vilken zon som klipparen skall starta i är slumpvis vald. Hur ofta den skall starta i de olika zonerna beroende av den procentuella inställningen Du gjort.
 
Ok, då kan jag räkna bort det felet. Återstår zonarbetet/inställningarna
 
Inte mycket ny information, men jag har också en nyinköpt WG790 som stänger ner sig ibland utan att jag kunnat se någon logik i det. Manuellt schema inställt att köra mellan 07-12 måndag till fredag. Hela förra veckan fick jag gå ut och starta den manuellt varje morgon. Men nu plötsligt denna veckan har den istället fungerat klanderfritt alla tre dagarna hittills, utan att jag gjort några ändringar.

Den enda egentliga skillnaden jag kunnat se är att det var fuktigare och kallare här förra veckan, men jag tvivlar på att det är det som är problemet.
 
LtdRichard skrev:
Hej! Har precis köpt en landroid och undrar om mitt hus kan se ut på följande sätt [länk]

Har nämligen en uthuslänga som jag skulle vilja ta upp ett hål i och låta roboten krypa in i. Måste den kunna följa hela tråden ända in i baksidan? För några meter kommer ju hamna i uthuset.
Hej - nej inte enligt manualen men med lite knåp med sladdarna går det. Såhär har jag det och det funkar fint :)
OBS: Gör det på egen risk... Worx säger att man INTE ska göra det.

Röd - in
Grön - ut
Gul - såhär backar roboten ut.

Det är lite knixande, det är lätt att han blir utanför området när han backar ut om du har för kort sträcka på den gröna ut tråden. garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Oj.funkar det?hur ofta blir det problem med att den hamnar utanför? Det här med att stationen ska stå med rätt sida in mot området gör att jag måste ha den på andra sidan trädgården.lite för synligt från gatan mot vad jag tänkt mig +krångligt att dra fram ström till laddstationen
 
Jag har haft den i två veckor och efter att ha meckat lite med trådarna första veckan verkar det gå fint nu...
Har inte kört en hel säsong direkt men baserat på veckans resultat där den inte fastnat eller stannat alls så tror jag inte det är några problem.

Ser att det har diskuterats tidigare i tråden av andra, ex depalma på sid 50 eller Henke2 på 101 Sök i tråden.
 
Redigerat:
Hej,
Har haft min Works 2.0 sedan våren 2014.
Jag har min laddstation enligt bifogad skiss, har funkat felfritt sedan installation!
Landroid M.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nissenhj skrev:
Min WG794E SN2014... har då inte kantklipp automatiskt varken med v0.50 eller v0.61. Ville jag ha kantklippt så var det att sätt maskinen bakom laddstationen och trycka home. När den har gått hem för laddning stängde den av kniven och det lär den väl göra med v0.72 också?
Så hur menar du att den automatiskt kantklipper? Går den ut och kantklipper självmant med vissa intervaller i början på ett pass eller vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.