martin43 skrev:
Stäng av klipparen och vänta så märker du.
Den bör inte stå ute i minusgrader om den skall ut och klippa, i alla fall inte om den inte har något hus att ta skydd i. Gräset är ju ofta fuktigt och det lär väl frysa lite här och där i så fall.
Inga problem med minusgrader, det tål den utan problem. Haft min första ute tredje säsongen nu i frost tidvis utan problem. Gräset slutar växa under 6-7 grader men än så länge är det långt över det de flesta dagar men kanske inte nätter. Mina mattor växer i alla fall rätt duktigt fortfarande. Viktigt att alltid ha ström på laddplattan så länge man har den ute, det alstras lite värme vilket hindrar fukt att komma i elektroniken.
 
Min klippare har inte tjuvladdat nånting nu när jag har stängt av den medan den stod i stationen, och batteriet är inte slut heller. Ganska troligt mao att det skulle få att få den att tjuva ström när den är i vila.
 
När det är risk för nattfrost är det läge att stänga av och ta in klipparen och manuellt köra den några pass på helgerna vid behov. Det märker man ju när man krattar löv om gräset har vuxit.

Tidigare år har jag brukat klippa gräset till mitten av oktober.
 
Så här stod Elin när jag kom hem från jobbet idag!
Rakt över sidoskyddet och varnade för skiva blockerad.
Någon som varit med om något liknande?
 
  • IMG_3854.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nissenhj skrev:
Så här stod Elin när jag kom hem från jobbet idag!
Rakt över sidoskyddet och varnade för skiva blockerad.
Någon som varit med om något liknande?
Nä, min har aldrig kört fast. hahaha (y)
 
peternicklas
martin43 skrev:
Är grymt nöjd nu, mest med mig själv iofs :cool:, efter att ha tittat på elförbrukningen från UPSen som bl.a. min Landroid är ansluten till och tagit fram exakta snitttider för Klipptid1, laddtid1, klipptid 2..n, laddtid 2..n.

Klipp/laddtid 1 är första passet för dagen på schemat, och det beror på hur laddat batteriet är eftersom Landroiden alltid drar ur sitt batteri när den står i laddstationen (wtf). Pass 2 och framåt är sedan alltid lika lång klipp/laddtid eftersom det blir hela cykler så att säga.

När den är i vila laddar den batteriet ca 0,69 timmar var 6,9h, dvs 9% av tiden. Eftersom en normal laddning tar 1,17h och Li-Ion laddar sakta på slutet är det ca 70% den trycker i varje gång (har ej verifierat detta, det är en gissning). På ett vilodygn drar den alltså ner batteriet till 30% FYRA gånger och laddar sedan upp det. Detta sammanfaller med gränsen då den avbryter klippning och går in för att ladda TROR jag. Har inte kollat detta så noga heller.

Med detta som underlag har jag gjort ett Excel-schema där man anger antal pass man vill ha per vecka och hur många dagars vila man vill ge gräset, så får man ut hur man skall programmera så att man är säker på att det blir det antal pass man vill och inga "avbrutna" pass. Jag tar beräknad tid för klippning och laddning plus halva laddtiden för sista laddningen. Jag har automatisk växling mellan fram och baksida så det ligger också i schemat. Det fungerar skitbra med fullständiga klipppass helt enl schemat och tiderna har stämt inom tio minuter för varje klippass.

Här ser man att den fulingen tjuvladdar när den är i vila (onsdagar har den ledigt), och idag har den kört tre fulla pass med schemalagd tid 07:00-13.23 enl schemat, och den hade klippt klart pass 3 och gick in för laddning mellan 12.55-13:00, beräknat 12:50)

Tänkte bifoga filen ifall nån vill ha den men hur gör jag?
Det finns en felsökning på detta. Om läckströmen är mer än 30 mA så kan kanske ett kretskort vara sönder.
 
svartöra skrev:
Det märker man ju när man krattar löv om gräset har vuxit.
Jag har optimerat trädgården mot så litet lövkrattning som möjligt. Här växer bara barrträd och taggbuskar :)
 
Hur är framhjulen konstruerade? Ett av mina rullar så trögt att det mest kanar fram på gräset. Har försökt smörja med 5-56 och pillat bort den lilla plastringen som sitter där "benet" går in, men får det inget bättre. Tänkte försöka ta loss hjulet och brukade ganska mycket våld utan att nåt hände, vill inte riskera att förstöra nåt...
 
peternicklas
Har för mig att man ska kunna ta av hjulet och borra upp hålet lite grann.
Säljs som komplett enhet så ritningen visar inget.
 
A Haddock skrev:
Hur är framhjulen konstruerade? Ett av mina rullar så trögt att det mest kanar fram på gräset. Har försökt smörja med 5-56 och pillat bort den lilla plastringen som sitter där "benet" går in, men får det inget bättre. Tänkte försöka ta loss hjulet och brukade ganska mycket våld utan att nåt hände, vill inte riskera att förstöra nåt...
Var det inte någon som i somras skrev något att han skulle ta fram ett hjul med kullager?
Hur har det gått?
Jag skulle vara intresserad beroende av priset.
 
Att uppdatera programvaran själv verkar det som att det inte blir något av det!
Blir väl för de som köper nästa års modell.
 
På min klippare är det mest den lilla plastringen som sitter på den sidan där metallpinnen går in i hjulet, som krånglar. Hålet i den verkar vara väldigt tajt mot "hjulpinnen". Hjulet rullar väldigt lätt om man tar bort den.

Ena hjulet på min klippare gick så trögt att det gnisslade med ett ljud som var högre än alla andra ljud från klipparen tillsammans. Tog bort plastringen, hällde i motorolja och satte tillbaks den igen i våras, har i alla fall varit tyst sedan dess.
 
nissenhj skrev:
Var det inte någon som i somras skrev något att han skulle ta fram ett hjul med kullager?
Hur har det gått?
Jag skulle vara intresserad beroende av priset.
Jag kollade vidare och problemet med framhjulen har för mig har varit att gräs fastnar mellan hjul och ben och hjulet kärvar. Inte själva lagringen - så kullagrade hjul lades på hyllan.

Jag kan givetvis tillverka på beställning men men, det är dyrt för ingenting i mina ögon.

PS. Samma sak med klippdisken, där framhjulen begräsade diameterökningen till bara några millimeter, så det var inte heller direkt lönt även om jag testade.

2k6x.jpg
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag verkar ju inte vara ensam iaf. Kollade lite mer på hjulet ikväll, men jag får inte till det. Frågan är ju om det rullat så dåligt sen jag köpte den. Jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna komma in gräs innanför plastringen och sen vidare in, jag kan inte se minsta spår efter det iaf. Har tagit bort plastringen/kåpan på båda sidor om hjulet och smörjt massor men utan resultat. Jag lyckas dock inte få loss hjulet från pinnen, det sitter som berget.

Det andra hjulet rullar inte heller bra men det snurrar iaf ett par varv innan det stannar när man sätter fart på det.

Funderar på att dra iväg ett mail till supporten och se vad de säger. Nu har jag precis ställt undan klipparen för vintern, men det känns som risk för märken längs slingan på sikt om den ska hasa sig fram (plus kortare batteritid då det borde bli mer motstånd).
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Jag kollade vidare och problemet med framhjulen har för mig har varit att gräs fastnar mellan hjul och ben och hjulet kärvar. Inte själva lagringen - så kullagrade hjul lades på hyllan.

Jag kan givetvis tillverka på beställning men men, det är dyrt för ingenting i mina ögon.

PS. Samma sak med klippdisken, där framhjulen begräsade diameterökningen till bara några millimeter, så det var inte heller direkt lönt även om jag testade.

[bild]
Okej!
Mina hjul har gått trögt från ny, kan inte se att det har samlats gräs runt axeln eller bakom plast plupparna.
Men är det en betydande kostnad så blir det ointressant.
Får se om jag får tid i vintermörkret att dela hjulen och se vad man kommer fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.