Det har regnat här idag, fast jag den inställd på att inte klippa vid regn bryr den sig inte om det utan har varit ute i det blöta?
Körde hem klipparen till stationen, men sen gick hon ut igen i regnet, någon som varit med om något liknande?
 
För att regnsensorn ska slå till så måste det regna tillräckligt för att det ska bli en droppe mellan kontakterna på ovansidan. Det är ingen superkänslig mekanism, utan det kan behövas att det regnar ganska mycket för att den ska gå in och vila.
 
Om det spöregnar är min ändå ute och klipper i minst 10-15 minuter innan den fattar att det regnar. Regnar det "normalt" går den ännu längre. Så det är en minst sagt okänslig mekanism.
 
Vill man ha den känsligare, så kan man väl alltid klistra fast en liten bit ledande folie mellan metallpiggarna i sensorn, så att avståndet minskar.
 
A Haddock skrev:
Om det spöregnar är min ändå ute och klipper i minst 10-15 minuter innan den fattar att det regnar. Regnar det "normalt" går den ännu längre. Så det är en minst sagt okänslig mekanism.
Min klippare verkar det som att regnsensorn slutat fungera. Jag vet vid köpet fungerade det. Men nu åker den aldrig in fast det ösregnar mycket under en längre tid. Men det gör mig detsamma.
 
AfrooDite skrev:
Min klippare verkar det som att regnsensorn slutat fungera. Jag vet vid köpet fungerade det. Men nu åker den aldrig in fast det ösregnar mycket under en längre tid. Men det gör mig detsamma.
Kan det vara så att det bildas en tunn oxiderad hinna på sensorerna precis som i en torktumlare med automatisk fukt avkänning? då är det bara att torka av dem med lite ättika.
Skall ut och prova så får vi se vad som händer
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Nu är klipparen inställd för vintern. Men det bör väl endast räcka med att montera ur batteriet och förvara det inomhus?
 
Det bör laddas var 3:e månad tycke jag att det stod någonstans manualen. Sedan att det lagras inomhus är nog ingen nackdel..

Våran LillErnst gjorde sitt sista pass i lördags för denna säsong.
Nu är den tvättad och fin.

Upptäckte att klipptallrik är vändbar. Är det samma tallrik till L modellen eller.
Den passar bara på ett sätt på M modellen, ena spåret är en halvmåne.


Vad tror ni som har haft klippare någon/några säsonger om att man låter den klippa på nysådd gräsmatta??
Jag skall fylla i grubbor och jämna till min gräsmatta nu och så gräs.
Kan man då låta klipparen köra där??? Om man tex kör på 5-6,5cm höjd.
 
gizmo007 skrev:
Det bör laddas var 3:e månad tycke jag att det stod någonstans manualen. Sedan att det lagras inomhus är nog ingen nackdel..

Våran LillErnst gjorde sitt sista pass i lördags för denna säsong.
Nu är den tvättad och fin.

Upptäckte att klipptallrik är vändbar. Är det samma tallrik till L modellen eller.
Den passar bara på ett sätt på M modellen, ena spåret är en halvmåne.


Vad tror ni som har haft klippare någon/några säsonger om att man låter den klippa på nysådd gräsmatta??
Jag skall fylla i grubbor och jämna till min gräsmatta nu och så gräs.
Kan man då låta klipparen köra där??? Om man tex kör på 5-6,5cm höjd.
Jag lät min klippa på nysått i somras och det blev inget bra alls.. Det blev ojämnt och där den vände blev det gropar. Skulle rekommendera att man drar ut en tråd och slingar in det nysådda.
 
Helt sant. Man ska ladda batteriet för att hålla det friska.
Men det lär väl knappast göra någon skada att ha klipparen utan batteri ståendes i ett kallförråd?
 
Ett Li-ion batteri tappar väl i stort sett ingen ström när man förvarar det avskilt från maskinen, då bör man väl knappast behöva ladda under vintern?
 
nissenhj skrev:
Ett Li-ion batteri tappar väl i stort sett ingen ström när man förvarar det avskilt från maskinen, då bör man väl knappast behöva ladda under vintern?
Riktig .... det har bettre av at inte vara fulladdad ... det skal derfor inte laddas under vintern.. det har väldig låg sjelvurladdning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ok. Tack för infon. Då blir det för mig att skruva ur batteriet och låta det ligga inomhus under hela vintern.
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
nicklasihult skrev:
Jag lät min klippa på nysått i somras och det blev inget bra alls.. Det blev ojämnt och där den vände blev det gropar. Skulle rekommendera att man drar ut en tråd och slingar in det nysådda.
Jag har å andra sidan fixat en massa gropar och ojämnheter i min gräsmatta utan problem, klipparen har fått gå över det och jag har inte sett någon åverkan. Dock så är det i mitten av gräsmattan där den inte vänder utan bara går rakt över, skulle tro att det är mindre lämpligt utåt kanterna. Jag kör med klipphöjd 4 cm.
 
Var inga problem att bara stänga av klipparen och ställa i källaren förra vintern. Hade ca 30% batteri i våras när jag startade den igen, okänt hur mycket det var när jag ställde in den. Ska helst inte vara fulladdad, säger de ju om li ion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.