339 063 läst · 1 323 svar
339k läst
1,3k svar
Worx Landroid 1.0 första modellen
Medlem
· Jönköping
· 167 inlägg
Jag har nog haft batterierna 1-2 säsonger. De kanske kunde hålla längre, men efter ett antal gånger som maskinen inte kommit hem och kört ner batteriet för långt så kan det kanske ha tagit skada. Jag har inte brytt mig utan köpt ett nytt.. man får ju kicka igång det på laddstiften ibland när det gått under 18,8V eller vad det är. Jag har inte startat upp för säsongen än, så jag vet inte status på batteriet. När det är nytt funkar det bra anser jag. På hösten/kylan verkar det bli känsligare.B Bror74 skrev:detta batteri, som väl ska räknas som det "rätta" att köpa, kostar 1700kr. [länk]
detta batteri, [länk] , är samma men utan kabeln o det som gömmer sig under det blåa plasten. kostar 119kr på Clas Olsson.?!
såg nån här på byggahus som bara klippte dom gamla sladdarna skalade dom o satte på flatstifft o satte in i ett wa3225. nån mer som provat detta? visst är det så det är gjort på din maskin martin_sköld? såg att Clas ohlssons batteri hade 2.0ah för 119kr och samma batteri med 2.5ah kostar 650kr batteriexperten. vad gör det för skillnad tror ni? funkar ditt batteri bra martin_sköld?
har ingen maskin än men har en pågång. det är en wg795e-type2 2014-2015 nånstans.
allt gott!
fick precis höra att man måste ha en firmwareuppdatering för att kunna köra lithium batteri på ett bra vis. jag har inte den installerad o har ingen usb port. jag har alltså wg795e type1. vilken version har du Martin_skold?
Det går alldeles utmärkt med litiumbatterier på WG795E årsmodell 2012 för det har jag använt sedan 2014 utan några större problem. Blybatterierna höll bara en säsong så stor förbättring med litiumbatterier.
aha. o du har wg795e från 2012? kör du wa3225 batterier? vad har du för firmware version installerad? hur stor yta klipper du med den? hur lång slinga har du?F fri_tid skrev:
WG795E 2012 har alla oiginal firmware som ej går att uppdatera. Jag fick gratis uppgradering av Worx från blybatterier till wa3225 2014 och har ca 2200 m2 gräsmatta med ca 250 m gränskabel och det fungerar. Har man 18650 Li-ion kvalitetsceller i sina wa3225 eller så håller de LÄNGE!
ok tack, o när du fick den uppdaterad så fick du "bara" ett nytt batteri o skum o sladd? du lämnade inte in den o dom uppdaterade den?F fri_tid skrev:
På den tiden var det ett företag i Hässleholm som skötte servicen åt Worx i Sverige som bytte batteriet men det gick inte att uppdatera firmware på den modellen. Det gick dock på nästa årsmodell 2013 om jag inte missminner mig. Läs inläggen från början på detta forum så ges många värdefulla tips och svar på alla dina frågor.
tack! jag har läst hela tråden..F fri_tid skrev:På den tiden var det ett företag i Hässleholm som skötte servicen åt Worx i Sverige som bytte batteriet men det gick inte att uppdatera firmware på den modellen. Det gick dock på nästa årsmodell 2013 om jag inte missminner mig. Läs inläggen från början på detta forum så ges många värdefulla tips och svar på alla dina frågor.
Medlem
· Jönköping
· 167 inlägg
Jag har vad jag vet wg795e 1.0 den varianten som inte går att uppdatera, den som aldrig kantklipper på vägen hem, den som inte har någon USB-ingång. Men den funkar bra.B Bror74 skrev: