F fri_tid skrev:
Vad gäller de symptom med en dansande WG795E så har jag aldrig hört om något sådant förutom om slingsignalen är dålig så den letar efter slingsignal. Så gör en ny kortare slinga och se om roboten då verkar bete sig normalt i den slingan för då är felet själva slingan. Kan ju också vara kretskortet i laddstationen som inte genererar en riktig slingsignal. Annars är det svårt att säga för det kan ju vara så att programvaran i roboten har blivit korrupt eller att det blivit något fel på hårdvaran. Lättast är då att testa att byta moderkortet i roboten och se om problemen försvinner då. Får du inte tag på ett annat moderkort så kan jag testa det åt dig om du skickar mig det för jag har 4 st WG795E från 2012 som ju var den första modellen, varav 3 st fungeande och en som reservdelsmaskin.
Hej igen!
Det verkar vara ont om erfarenhet av "dåligt dansande Landroid". Jag tar gärna emot hjälp för att testa moderkortet, men var sitter det och hur lossar jag det?
 
Sök på youtube så hittar du video hur du tar isär roboten. Moderkortet sitter med fyra skruvar inuti roboten. Ta bilder på och märk upp var alla kontakter ska sitta så du kan sätta tillbaka alla kontakter på moderkortet igen. Ta alltid bort batteriet innan du börjar skruva isär roboten. Märk också upp höjdinställningsvredet så du vet hur den ska vara vriden när du sätter tillbaka den.
 
Redigerat:
M martin_skold skrev:
Fråga; går det att tvinna kablar direkt på laddstationens spjut och koppla på batteriet? Jag diskuterade detta med någon och tänkte prova. Men jag blir lite osäker/velig på om det funkar.

Någon som vet med säkerhet?
Ja, det gör det. Jag har gjort det flera gånger under mina 8 säsonger för att nödladda ett totalt urladdat batteri.
 
M martin_skold skrev:
Jag har letat efter wa3222 utan framgång, men jag lyfte på locket på min batterilåda och blev lite förvånad, o dessa är ju så billiga att jag inte gör mig mer besvär :)

hej undrar bara ifall Worx
M martin_skold skrev:
Jag har letat efter wa3222 utan framgång, men jag lyfte på locket på min batterilåda och blev lite förvånad, o dessa är ju så billiga att jag inte gör mig mer besvär :)
förstår jag rätt att wg975 efter 2012 kommer med wa3225 lithium batterier?
 
Det gör de nog inte. Jag köpte en begagnad, och insåg att någon antagligen redan bytt. Men jag har det så och det funkar.

Men jag antar att maskinen är programmerad för ett blybatteri, så vid ett visst voltvärde kör den hem till laddaren. Lithiumbatteriet håller värdet längre, och tar slut fortare än så. Så det är inte alltid den orkar hem. Detta blir påtagligt i kallare klimat. :)
 
B Bror74 skrev:
hej undrar bara ifall Worx


förstår jag rätt att wg975 efter 2012 kommer med wa3225 lithium batterier?
WG795E kom första året, 2012, med en batterilåda med två seriekopplade blybatterier men då dessa inte höll så länge bytte Worx kostnadsfritt ut batterilådan och då satt det ett wa3225 där i stället för blybatterier. De sju seriekopplade 18650 li-ionceller som sitter inuti i wa3225 klarar ganska många laddcykler men när de gått igenom väldigt många laddcykler tar de slut snabbt och kan lägga av när WG795E är på väg tillbaka till laddstationen som beskrivits av flera.
 
detta batteri, som väl ska räknas som det "rätta" att köpa, kostar 1700kr. https://reservdelarochtillbehor.se/...atterier/battery-pack-wa3565wg795e-type2-foam

detta batteri, https://www.clasohlson.com/fi/Batteri-Worx-Landroid-WA3225/p/51-1840 , är samma men utan kabeln o det som gömmer sig under det blåa plasten. kostar 119kr på Clas Olsson.?!

såg nån här på byggahus som bara klippte dom gamla sladdarna skalade dom o satte på flatstifft o satte in i ett wa3225. nån mer som provat detta? visst är det så det är gjort på din maskin martin_sköld? såg att Clas ohlssons batteri hade 2.0ah för 119kr och samma batteri med 2.5ah kostar 650kr batteriexperten. vad gör det för skillnad tror ni? funkar ditt batteri bra martin_sköld?

har ingen maskin än men har en pågång. det är en wg795e-type2 2014-2015 nånstans.

allt gott!
 
B Bror74 skrev:
detta batteri, som väl ska räknas som det "rätta" att köpa, kostar 1700kr. [länk]

detta batteri, [länk] , är samma men utan kabeln o det som gömmer sig under det blåa plasten. kostar 119kr på Clas Olsson.?!

såg nån här på byggahus som bara klippte dom gamla sladdarna skalade dom o satte på flatstifft o satte in i ett wa3225. nån mer som provat detta? visst är det så det är gjort på din maskin martin_sköld? såg att Clas ohlssons batteri hade 2.0ah för 119kr och samma batteri med 2.5ah kostar 650kr batteriexperten. vad gör det för skillnad tror ni? funkar ditt batteri bra martin_sköld?

har ingen maskin än men har en pågång. det är en wg795e-type2 2014-2015 nånstans.

allt gott!
Är det en WG795E type2 så är det säkerligen Li-ionbatteriet i det men annars går det att klippa kabeln och sätta dit flatstift och ansluta till wa3225 Li-ionbatteriet bara du ser till att få polariteten rätt. Priser 119:50 är i Euro då det är finska sidan av Clas Ohlson. Batteriexperten har billigare wa3525, bara 649 SEK.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fri_tid skrev:
Är det en WG795E type2 så är det säkerligen Li-ionbatteriet i det men annars går det att klippa kabeln och sätta dit flatstift och ansluta till wa3225 Li-ionbatteriet bara du ser till att få polariteten rätt. Priser 119:50 är i Euro då det är finska sidan av Clas Ohlson. Batteriexperten har billigare wa3525, bara 649 SEK.
får man fråga hur länge ett sådant batteri från batteriexperten räcker? hur stor matta har du?
 
B Bror74 skrev:
får man fråga hur länge ett sådant batteri från batteriexperten räcker? hur stor matta har du?
Kvalitets Li-ion celler håller VÄLDIGT länge. Jag fick batterierna utbytta till Li-ion av Worx 2013 och de går än om numer ganska klena men då har jag en 2200 m2 gräsmatta där den gått 24/7 ganska mycket. Viktigt att underhållsladda den var tredje månad under vinterhalvåret så spänningen inte sjunker för mycket för då förstörs Li-ioncellna snabbt.
 
  • Gilla
Bror74
  • Laddar…
F fri_tid skrev:
Kvalitets Li-ion celler håller VÄLDIGT länge. Jag fick batterierna utbytta till Li-ion av Worx 2013 och de går än om numer ganska klena men då har jag en 2200 m2 gräsmatta där den gått 24/7 ganska mycket. Viktigt att underhållsladda den var tredje månad under vinterhalvåret så spänningen inte sjunker för mycket för då förstörs Li-ioncellna snabbt.
tack för all hjälp nu har jag fått en bild ner i batterifacket på den som jag har köpt. tydligen så har tidigare ägaren tagit ur batteriet men lämnat det lilla kretskortet o sladdarna från det gamla batteriet. han har kört på denna https://reservdelarochtillbehor.se/...atterier/battery-pack-wa3565wg795e-type2-foam kan jag koppla på wa3225 direkt på sladdarna? eller måste sladdarna bort först?
 
  • Öppen elutrustningslåda på gräsklippare, synliga kablar och anslutningar, saknar batteri eller komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bror74 skrev:
tack för all hjälp nu har jag fått en bild ner i batterifacket på den som jag har köpt. tydligen så har tidigare ägaren tagit ur batteriet men lämnat det lilla kretskortet o sladdarna från det gamla batteriet. han har kört på denna [länk] kan jag koppla på wa3225 direkt på sladdarna? eller måste sladdarna bort först?
Du kopplar de två sladdarna till plus och minusuttagen på wa3225 bara viktigt att få polariteten rätt.
 
  • Gilla
Bror74
  • Laddar…
F fri_tid skrev:
Du kopplar de två sladdarna till plus och minusuttagen på wa3225 bara viktigt att få polariteten rätt.
röd är minus?
 
B Bror74 skrev:
röd är minus?
Normalt är röd plus och svart minus men kan inte garantera det på de sladdar som finns i det batteriet då någon annan kan ha kopplat det annorlunda.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fri_tid skrev:
Normalt är röd plus och svart minus men kan inte garantera det på de sladdar som finns i det batteriet då någon annan kan ha kopplat det annorlunda.
kommer det behövas några kopplingar emellan sladdarna o batteri tror du?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.