Om du har en WG795E så är 17.5 V utspänning på batteriet väldigt lågt.så batteriet behöver laddas manuellt då utspänningen är för låg för att den ska kunna ladda själv så plocka ur batteriet och prova att ladda med någon strömkälla som ger lite mer än 26V ut. Går också att dela på kontakten mellan laddare och laddstation och ansluta laddaren direkt till batteriet med RÄTT polaritet och lite kablar.
 
  • Gilla
Bankeryd och 1 till
  • Laddar…
Fråga; går det att tvinna kablar direkt på laddstationens spjut och koppla på batteriet? Jag diskuterade detta med någon och tänkte prova. Men jag blir lite osäker/velig på om det funkar.

Någon som vet med säkerhet?
 
Youtube har svarat att det går. Så jag provar. :)
 
Nej, jag tror att det sker någon form av hanskakning mellan robot och laddstation när de dockar för man har inte full laddspänning på spjuten förrän laddningen startat. Kan ju variera mellan olika robotar och laddstationer men min WG795E från 2012 fungerar detta inte och det går inte heller att ansluta en laddare direkt till laddsjuten för roboten startar inte laddningen förrän någon form av handskakning skett mellan robot och laddstation.

Viktigt är också att tänka på att den manuella laddningen inte får överskrida 29.4 V och laddströmmen inte överskrida mer än 2A om det är li-ion batterier i batterilådan.

M martin_skold skrev:
Fråga; går det att tvinna kablar direkt på laddstationens spjut och koppla på batteriet? Jag diskuterade detta med någon och tänkte prova. Men jag blir lite osäker/velig på om det funkar.

Någon som vet med säkerhet?
 

Det är kanske som du säger, men jag kommer ändå prova så som han går tillväga i detta klipp.

Återkommer med resultat :)
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan
  • Laddar…
Helt rätt, det funkade inte.

Så jag får se vad man hittar som laddar mer än 18 v

Tbx till ritbordet
 
Jag har letat efter wa3222 utan framgång, men jag lyfte på locket på min batterilåda och blev lite förvånad, o dessa är ju så billiga att jag inte gör mig mer besvär :)
 
  • Batterilåda öppen med en WORX WA3225 28V litiumjonbatteri och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har en WG795E från 2012 så har du också fått den uppgraderad från original blybatteri till Li-ion batteri och dessa går ju numer att köpa för runt 700 kr lite var stans och troligen har det gamla gjort sitt.
 
Ja, jag är väldigt nöjd just nu.
Ibland är det ju som att saker är bättre när man lagat dem, än vad de var innan de gick sönder.

Batterilagret hade på hyllan för 799:- det var värt de extra hundringarna för att få den att klippa innan helgen. :)
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
Har idag dammat av min 1.0 inköpt 2012 efter ett fjolår i vila. Detta efter att den för 2 år sedan dels krävt batteribyte (2 st Dyno 12V 5Ah) men också börjat bete sig underligt genom att svänga höger ca 45gr under färd framåt och sedan backa bakåt i samma spår om och om igen, och ibland snurra mer förvirrat. Det beter sig som ett fyllo som dansar illa... Kan det vara ett hårdvarufel eller mjukvarufel? Jag har haft sen sedan ny men har aldrig bytt någon mjuk- eller hårdvara.

Tacksam för hjälp med vetskap eller bara uppslag.
 
M mortimer skrev:
Hur skulle min tilltänkta placering nedan fungera ? Muren fram till husväggen är 3m och tanken är att ta bort makadamen som ligger intill muren och även flytta vattenutkastaren så det blir 2m fritt mot det hållet som roboten kör in från. Valet till placering utgår också från att på andra sidan muren finns tillgång till el, som skulle únderlätta installationen.[bild]
3 m är tight men borde funka. Den behöver ca 2 meter framför "boet" för att hitta in. 1 meter till svängradie låter ganska ok
 
Vad gäller de symptom med en dansande WG795E så har jag aldrig hört om något sådant förutom om slingsignalen är dålig så den letar efter slingsignal. Så gör en ny kortare slinga och se om roboten då verkar bete sig normalt i den slingan för då är felet själva slingan. Kan ju också vara kretskortet i laddstationen som inte genererar en riktig slingsignal. Annars är det svårt att säga för det kan ju vara så att programvaran i roboten har blivit korrupt eller att det blivit något fel på hårdvaran. Lättast är då att testa att byta moderkortet i roboten och se om problemen försvinner då. Får du inte tag på ett annat moderkort så kan jag testa det åt dig om du skickar mig det för jag har 4 st WG795E från 2012 som ju var den första modellen, varav 3 st fungeande och en som reservdelsmaskin.
 
Redigerat:
F fri_tid skrev:
Vad gäller de symptom med en dansande WG795E så har jag aldrig hört om något sådant förutom om slingsignalen är dålig så den letar efter slingsignal. Annars är det svårt att säga för det kan ju vara så att programvaran har blivit korrupt eller att det blivit något fel på hårdvaran. Lättast är att testa att byta moderkortet och se om problemen försvinner då för det troligaste felet är moderkortet vara sig det är programvarufel eller hårdvarufel. Får du inte tag på ett annat moderkort så kan jag testa det åt dig om du skickar mig det för jag har 4 st WG795E från 2012 som ju var den första modellen, varav 3 st fungeande och en som reservdelsmaskin.
Stort tack för erbjudandet. Jag avvaktar lite och ser om några fler initierade svar inkommer som kan klargöra.
Jag skulle gärna få den i dresserat skick igen och planen är då att ha den i stugan som i perioder är sällan besökt och skulle lyftas i intryck av ett välfriserat yttre.
 
Jag kan inte så mycket om dessa maskiner, men jag tänker att det väl sitter givare på höger och vänster sida som hjälper den hem. Och om den högra gett upp så kommer väl maskinen svänga typ 45 grader innan den vänstra givaren träffar linan och då vill den backa. För att göra likadant igen o igen.

..om jag förstod ditt problem rätt.. :)

Vet inte var du bor, men jag bor i habo (jönköping) om du vill prova en annan slinga :)
 
M martin_skold skrev:
Jag kan inte så mycket om dessa maskiner, men jag tänker att det väl sitter givare på höger och vänster sida som hjälper den hem. Och om den högra gett upp så kommer väl maskinen svänga typ 45 grader innan den vänstra givaren träffar linan och då vill den backa. För att göra likadant igen o igen.

..om jag förstod ditt problem rätt.. :)

Vet inte var du bor, men jag bor i habo (jönköping) om du vill prova en annan slinga :)
Tack. Jag kan inte heller den tekniska lösningen men gissar att det är en sensor under som känner av när slingan är nära och då triggar riktningsförändring.
Jag har testat med en annan utlagd kabel med säkrad kontinuitet, men den agerar då enligt beskrivning. Iofs med samma laddstation.
 
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.