Tackar för tipset, då kollar jag Conrad, orginalbatterierna har ju ändå hållt 3 år.
 
Batterierna passar fysiskt i roboten. Det beror dock på vad du menar med "utan några ingrepp". Vad man behöver göra är att skruva isär batteriboxen, ta ur de två seriekopplade orginalbatterierna (sitter med stark dubbelhäftande tape) och sätta in dom nya på samma sätt som dom ursprungliga. detta kan dock medföra en del pyssel med batteriets anslutningskablar. Kablarna är anslutna med kabelskor av påskjutstyp som är fastlödade vid batteriterminalerna. Kan vara knepiga att få loss. Jag klippte av kabelskorna och satte dit nya. Inte speciellt svårt för den som inte har tummen mitt i handen. Den dubbelhäftade tapen återanvändes. Batterierna fick sig en extra laddning i laddningsstationen. Men hur fungerade det sedan? Utfallet blev väl inte så bra. Ok, roboten klippte som innan men med alltför korta arbetspass och verkade klen. Det kostade 139kr*2 att få reda på att det inte fungerade fullt ut.
Jag tog kontakt med servicen och förklarade problemet. Dom skickade omgående en ny batteripaket med Litciumbatterier utan kostnad (!). Slusats: Hör av dig till servicen! Om det skulle vara så illa att det fina erbjudandet har upphört, köp ett nytt batteripaket. Kostar efter vad jag hört c:a 1200:-. Värt varenda öre.

Hälsningar från Wulfram
 
Tackar Wulfram, vart köper jag dom?
 
Ett stort tack till Wulfram gällande tipset att kontakta servicen, idag kom det ett nytt batteri.
 
Toppenbra service från supporten. Har i vinter fått ett nytt batteri samt ett nytt kretskort till ladd stationen då det uppstått glapp i mitt kretskort vilket gjorde att den blå dioden slutade lysa trots att slingan var ansluten.
 
Har följande två batterier min worx 1.0 hur gör jag om jag vill underhålls ladda dessa batteri, Med det tidigare fanns det kablar som man kunde koppla till en laddare,,,

bb.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om batteriet var uppladdat när du plockade ut det i höstas så borde du inte behöva göra något. Ett litiumbatteri har väldigt låg självurladdning och en vinter ska inte vara något problem.
 
Tack för svaret, vad är det för batteri som var original? Var det också litiumbatteri?
 
Hej,
Jag är ny här på forumet.
Har läst igenom en hel del angående byta batterityp från bly till LiFePo4
Är uppvuxen sedan sent 80-tal med eldrivet miniracing och modellflyg.
På senare år enbart som Elflygare, så mitt intresse för batterier har hängt med genom åren.
Vad kan det bli med en väldigt el-intresserad pappa??

Hursomhelst,
Jag har en Landroid från 2014 som är Type 2 dvs dom har höjt spänningen för att ladda blybatteriet helt fullt. (Enligt Hp-verktyg)

Jag mätte lite granna under förmiddagen idag för jag tycker det saknas lite sådana
siffror här på forumet.

Dessa värden har jag simulerat genom att ta ur batteriet och ansluta mitt nätagg
för att driva klipparen samt palla upp klipparen.

Återvänder till laddstation: 23,3V
Stänger av enheten: 13V
Ber om att få bli buren till laddstation vid startförsök: <16V

Batterisymbol (ej vid laddning)
Blinkar Tom: <22,5V
Ca 25% 23,5V
Ca 50% 24,6V
Ca 75% 25,7V
100% >26,5V

Det här värdet tog jag fram genom att koppla in mig på batteriet under laddning.
Toppspänning under laddning: 29,2V
Den höll den spänningen nån minut innan den indikerade 100%
28,2V = 82%
28,6V = 86%
29,0V = 90%
29,2V = 100%

Jag vet, det blev ett stort hopp från 90-100%.
Jag visar bara vad det visade under laddning, inte logiken bakom :)

Om man tror sig kunna använda 8st LiFePo4 celler så
blir spänningen så här:

23,3/8= 2,91V
29,2/8= 3,65V

Om cellerna har inbyggt skydd:
LiFePo4 cutoff voltage discharge: 2,5V
LiFePo4 cutoff voltage charge: 3,65
enl. http://www.heterbattery.com/products/lithium-ion-cells/lithium-battery-26650-lifepo4-3200mah

Jag tycker det skulle kännas relativt bra att kunna sätta i dessa batterier i min klippare när blybatteriet har gjort sitt.
Dom kommer att rymmas med marginal i original batterilådan.
Samt lite marginal innan batteriet bryter vid 2,5V

Hoppas informationen kan komma till glädje för någon här! :)

IMG_0807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0808.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har några tankar om detta batteri "Blyackumulator 12V/5,0Ah

Art nr: 32883 | Modell nr: NPH5-15 " från Kjell&co skulle fungera? De hävdar att det är en sk högströmsackumulator, dvs att den tål ett högt kortvarigt effektuttag. Skulle fungera bra vid ev. högt gräs där maskinen går tungt, och den vill gå in till laddning pga spänningsfall med de gamla batterierna.
 
Är väl ingen som lyckats få något bra resultat vid byte till nya blybatterier, dessutom så skickar de ju ut litiumbattrier gratis till gamala maskiner med bristfälliga blybatterier.
 
peternicklas
Nu finns det tydligen uppdateringar för även den första modellen. Jag kan inte testa då jag inte har ett serienummer.
 
Jag har pratat med servicen och till min Landroid L Type 2, fick man inget lithium tyvärr :(
Så kan det vara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.