Kan meddela att jag fick liv i batteriet igen. Seriekopplade ett 12 volts batteri med mitt strömaggregat (495:- på kjell) och gick upp till ca 20 volt (totalt). Då började strömmen gå in. Lade mig på ca 0.5 A några minuter. Därefter kunde jag flytta batteriet till en vanlig 24 volt laddare som mu detekterade ett tomt batteri och laddar.

Har haft min L sedan början av maj och den har gått problemfritt fram tills slutet av juli. Då började den bete sig konstigt när den klippte för mycket i vått gräs. Snurrade runt med ena hjulet stillastående osv. Nu är den på service och grannen fick sin nya L i går. Döm om min förvåning när denna visade upp ett helt annat beteende än min, även när min gick till synes bra. I sluttningar där min hade vänt nosen i Newtons riktning och rusat iväg bara för att låsa hjulen så går min grannes omedelbart ner på lågfart och kör lugnt och fint nedför slänten. Även om det lutar i sidled så håller den kursen. Tystare gick den med... Hoppas att det är pga nyare programvara och att min kommer tillbaks i sådan toppform, då blir jag en ännu nöjdare worxägare :)

Arviking skrev:
Har haft min L sedan början av maj och den har gått problemfritt fram tills slutet av juli. Då började den bete sig konstigt när den klippte för mycket i vått gräs. Snurrade runt med ena hjulet stillastående osv. Nu är den på service och grannen fick sin nya L i går. Döm om min förvåning när denna visade upp ett helt annat beteende än min, även när min gick till synes bra. I sluttningar där min hade vänt nosen i Newtons riktning och rusat iväg bara för att låsa hjulen så går min grannes omedelbart ner på lågfart och kör lugnt och fint nedför slänten. Även om det lutar i sidled så håller den kursen. Tystare gick den med... Hoppas att det är pga nyare programvara och att min kommer tillbaks i sådan toppform, då blir jag en ännu nöjdare worxägare :)
Förmodligen har grannens den nya mjukvara som också M versionen är uppdaterad med, då den verkar uppvisa samma egenskaper som dessa. Förmodligen har han också kantklippning om han trycker på HOME knappen vilket ingår i den mjukvaran. Har läst om någon på tråden som fick denna mjukvara till sin L i samband med byte till nytt kretskort så förhoppningsvis får även du det.

• Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
johl skrev:
Jag har för mig att mitt Li-batteriet är på 24 (eller högre) volt. Du kan nog oavsett inte ladda ett sånt batteri med en laddare som är gjord för "vanliga" blybatterier. Jag tog en halvladdad version av det gamla batteriet som startbatteri till det nya litiumbatteriet under ett par minuter (och det fick jag en del ovett för) och det fungerade!
Jag gjorde samma som du då jag vid ett tillfälle lyckats tömma batteriet så det slog av, dvs. parallellkopplade det gamla laddade batteriet under en halvtimma och fick upp ca. 24V utan problem, därefter in i stationen för fortsatt uppladdning. Efter det fungerar det utmärkt igen. Förstår inte heller varför du fick ovett av vissa då det inte blev varken gnistbildning eller strömrusning utan gick helt lugnt tillväga.

power650 skrev:
Det var det jag menade, kanske skulle ett finskydd rädda mot mindre överspänningar.
Däremot vid en direkt träff måste det vara kraftiga grejer.
Senast vi kollade en direktträff som träffat utgivaren till en panna blev mycket förstört.
Kretskortet bränt, hål i plåten bakom, krater i exp.tank, ut genom pannan på baksidan genom våtrum plus gips och antände väggen innanför.
Kanske ett överspänningsskydd för signal-/tele-*linjer skulle funka.

MBygga skrev:
Förmodligen har grannens den nya mjukvara som också M versionen är uppdaterad med, då den verkar uppvisa samma egenskaper som dessa. Förmodligen har han också kantklippning om han trycker på HOME knappen vilket ingår i den mjukvaran. Har läst om någon på tråden som fick denna mjukvara till sin L i samband med byte till nytt kretskort så förhoppningsvis får även du det.
Japp.
Det var jag som fick nytt kretskort med förbättrad programvara.
Den går nästan helt rakt på tvären i branta sluttningar och tar det mycket lungnare utför än tidigare.

Thomas_2 skrev:
Japp.
Det var jag som fick nytt kretskort med förbättrad programvara.
Den går nästan helt rakt på tvären i branta sluttningar och tar det mycket lungnare utför än tidigare.
Har du även fått med kantklippning när du trycker på Home knappen?

MBygga skrev:
Har du även fått med kantklippning när du trycker på Home knappen?
Ja.
Den kantklipper längs slingan när man skickar hem den, om den anser att det finns tillräckligt mycket kräm kvar i batteriet för denna aktivitet.

Efter att min klippare uppdaterats till v0.61 så fungerar detta med olika zoner. Jag provade att välja 2 zoner och slog in hur långt den skulle gå längs tråden innan den släppte den samt procent i varje zon. Klipparen åkte ut, rundade laddstationen och hakade på slingan, körde så långt som jag angivit och började sedan klippa. Har inte läst att någon fått detta att funka tidigare samt att den instruktionen som klistrats om detta tidigare i någon tråd verkar felaktig.

Arviking skrev:
Efter att min klippare uppdaterats till v0.61 så fungerar detta med olika zoner. Jag provade att välja 2 zoner och slog in hur långt den skulle gå längs tråden innan den släppte den samt procent i varje zon. Klipparen åkte ut, rundade laddstationen och hakade på slingan, körde så långt som jag angivit och började sedan klippa. Har inte läst att någon fått detta att funka tidigare samt att den instruktionen som klistrats om detta tidigare i någon tråd verkar felaktig.
Intressant. Är det första modellen du har? Hur gjorde du för att uppdatera klipparen? Finns det mer nya inställningar att göra, eller handlar det bara om att den ska följa slingan en bit när den har laddat klart?

lubbe75 skrev:
Intressant. Är det första modellen du har? Hur gjorde du för att uppdatera klipparen? Finns det mer nya inställningar att göra, eller handlar det bara om att den ska följa slingan en bit när den har laddat klart?
Det går bara att uppdatera andra årets stora klippare, dvs. från det de kallas modell L. Vad jag vet och läst måste uppgradering ske på serviceverkstaden, borde bara vara att prata med dem och fråga efter uppgraderingen.

Klipparen är en L dvs ej 1.0. Den uppdaterades i samband med service för galna kosjukan(Snurrade runt runt ibland). Har inte hunnit kolla igenom om det finns några mer nyheter men den går bättre i sluttningar tycker jag.

Blev lite orolig då grannen som vätter mot gräsmattan där min 1.0 klipper just köpt en Jula klippare (Meec) eftersom LD 1.0 ju lätt störs av andra märken som bekant. Avstånd ca. 5,5 m men jag blev lättad då min klippare inte verkar störas alls av denna klippare, skönt! :) Han hade tänkt sig en LD M men de är ju slut så då fick det bli en Meec vilket är bra för min del då LD M stör min 1.0 mer. Det har jag provat själv med min egen M som jag först körde på egen slinga, vilket inte blev bra alls. Nu kör de på samma slinga med seriekopplade laddplattor men på två olika gräsmattor och då fiungerar det utmärkt.

Batterifråga, passar Biltemas batteri 80409 utan några ingrepp i roboten?

T
Passar - ja. Fungerar -mindre bra. Läs i tråden.

Om jag förstått rätt så klarar det inte av att ge tillräckligt med momentan kraft och klipparen tror att batteriet är slut på tok för tidigt. Bästa tipset hittills verkar vara AGM-batteri (Conrad.se m.fl.) med samma mått, endast lite dyrare.

En del förespråkar riktigt dyra LiPOFe4 (eller vad dom exakt heter) men dom är svindyra i förhållande till vanliga blyaccar så det blir nog bar för entusiasterna.

Lycka till. Glöm inte att ta ur det och underhållsladda batteriet under vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.