peternicklas
Ni som har problem med batterierna, har ni köpt på Jula och då förra årets modell av Landroid?
Om ni har gjort det så kan felet ligga i batterierna. En lösning är då att ta ur batterierna och ladda dem var och en för sig med t.ex. en CTEK för MC. Dessa har då ståt still i över 1 år och det är inte säkert att laddningen fördelas jämt över båda batterierna.
 
Bör det inte gå att ta ur batterierna och mäta de före man laddar ? Alltså utan mer avancerad testutrustning.
Bilbatteriet går ju att mäta elektrolytnivån och därigenom fastställa laddningen på batteriet utifrån en tabell.

OBS! Jag har ingen egen Landroid utan försöker bara ge lite tips
 
peternicklas
mortimer skrev:
Bör det inte gå att ta ur batterierna och mäta de före man laddar ? Alltså utan mer avancerad testutrustning.
Bilbatteriet går ju att mäta elektrolytnivån och därigenom fastställa laddningen på batteriet utifrån en tabell.

OBS! Jag har ingen egen Landroid utan försöker bara ge lite tips
Det är 2 helkapslade batteri. Man kan mäta spänningen men inget mer.
 
Normalt sätt så sjunker vilospänningen i batteriet när det är dålig laddning på det.

T.ex så visar ett fulladdat/friskt 1.5v batteri ungefär 1.65 om man mäter det med multimeter men strax under 1.5 när det är redo för källsorteringen. Uppladdnignsbara NiMh brukar dock bara ligga på 1.2v vill jag minnas.

12v bilbatteri håller ju drygt 13.5V när det är fulladdat men är "slut" vid runt 11.5v
 
mortimer skrev:
Bör det inte gå att ta ur batterierna och mäta de före man laddar ? Alltså utan mer avancerad testutrustning.
Bilbatteriet går ju att mäta elektrolytnivån och därigenom fastställa laddningen på batteriet utifrån en tabell.

OBS! Jag har ingen egen Landroid utan försöker bara ge lite tips
Jo, det går att ta ur batteriboxen,öppna den och komma åt vart och ett av de två batterierna för mätning och laddning. Däremot är ju blybatterierna känsliga för långvarig urladdning, vilket Worx också påpekar, så mitt råd är om man köpt en 2012'a från Jula och får minsta batteriproblem att man åberopar den ettåriga batterigarantin och kräver ett nytt friskt batteripaket i stället för att köpa laddare, börja skruva och ladda själv. Om inte Worx vill stå för det får ju Jula göra det eftersom de lagrat sina maskiner så länge utan att underhålla batterierna.
 
Hade tänkt mäta hur länge den klipper nu sist men den snittade av linan och blev stående och jag vet inte hur länge så jag får mäta efter nästa laddning.
 
råttboet skrev:
Har köpt en landroid L, men har sett att efter att man startar den för klippning så står batteriet alltid på ca 47% trots att den fick ladda fullt kvällen innan. Grejen är att jag tryckt på home knappen så den får ladda fullt, och sedan innan jag gått och lagt mig lyfte in Hjon i den låsbara stugan. Gör jag fel ?
Har skrivit om detta förr men sammanfattningsvis är beteendet helt normalt. Vid laddning uppnår batterierna strax över 28 Volt när displayen visar 100%. Så hög spänning kan inte batterierna hålla då laddningen slås av utan den sjunker ner mot 26 Volt ungefär när den börjr köra, vilket motsvarar ca. 50% av spänningen räknat från den nominella på 24 Volt. Min har gjort så hela tiden och supporten bekräftar att den mäter så. Det viktiga är hur länge den laddar och hur länge den sedan går. Med friska batterier laddar den strax under två timmar och går sedan minst 1½ timma. Första klipp-passet på morgonen brukar bli kortare pga viss självurladdning under natten har jag märkt. Slutligen laddar den fullt när man trycker på Homeknappen men stänger sedan av sig.
 
MBygga skrev:
... Slutligen laddar den fullt när man trycker på Homeknappen men stänger sedan av sig.
När/var trycker du på Home-knappen? Står maskinen redan i station eller ute på gräset? Eller rakt över tråden? Jag har inte lyckats få min L att stänga av sig efter laddning. Det kanske är nåt de programmerat bort...
 
peternicklas
På 2012 års model av Landroid så om man trycker på Home så går klipparen till laddstationen, laddas fullt och stängs sedan av. Hur det är på 2013 års modell av L och M vet jag inte. Vilken årsmodel har du?
 
peternicklas skrev:
På 2012 års model av Landroid så om man trycker på Home så går klipparen till laddstationen, laddas fullt och stängs sedan av. Hur det är på 2013 års modell av L och M vet jag inte. Vilken årsmodel har du?
Hur gör din egen M? Antagligen gör 2013 års L på samma sätt. Lite dumt i så fall då jag tycker det är bra att den just laddar fullt och sedan säger av som 2012'an gör.
 
peternicklas skrev:
På 2012 års model av Landroid så om man trycker på Home så går klipparen till laddstationen, laddas fullt och stängs sedan av. Hur det är på 2013 års modell av L och M vet jag inte. Vilken årsmodel har du?
M går till stationen, laddas fullt och kör sedan vidare (enligt schema).
 
peternicklas skrev:
På 2012 års model av Landroid så om man trycker på Home så går klipparen till laddstationen, laddas fullt och stängs sedan av. Hur det är på 2013 års modell av L och M vet jag inte. Vilken årsmodel har du?
Den är splirrans ny, 2013. Jag har inte lyckats få till det beteendet. Det vore ju användbart, exempelvis om man ska ha barn leka på gräsmattan. Förvisso kan man ju stänga av maskinen själv i station, men då laddar den ju inte (eller? lampan byter ju färg) och man förlorar en hel del klipptid nästa schemaperiod.
 
peternicklas
Jag vet inte hur M gör för att jag har inte haft tid att testa. Tryckte igång den och kör den på auto vilket har fungerat bra. Om jag behöver stanna den så tryvker jag bara på stop och sedan på start när det är grönt för den att klippa. har inga småbarn att tänka på. Har du en Landroid L så är det samma som Landroid M. På landroid 2012 så stängdes den ju av efter laddning om man tryckte på home, detta gillade inte jag. Då var man tvungen att starta den manuellt när den skulle i gång. Stämmer att den inte laddar i laddstationen om den är avstängd.
 
peternicklas skrev:
... På landroid 2012 så stängdes den ju av efter laddning om man tryckte på home, detta gillade inte jag. Då var man tvungen att starta den manuellt när den skulle i gång...
Ja precis, det är ju det som är vitsen, vill man avbryta klippningen enligt tidsschemat trycker man bara på Home så går den hem, laddar fullt och stänger av sig. När man sedan vill att den klipper igen efter schemat trycker man igång den och då är den ju i det närmaste fulladdad och kan klippa ett pass direkt. Vad har man annars Home till, om den ändå kör vidare enligt schemat efter laddning :confused:
 
L
Hej
Hade hoppats på er hjälp att hitta vart pip ljudet kommer för att kunna tejpa för. Kan inte med hjälp av beskrivningen att det är ett hål bredvid batteriet. Köpte min på jula nu och vet inte vas versionen heter, men det är den svarta.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.