M@ZE skrev:
Och nu stannade den på ett helt oförklarligt ställe med mer än 45cm till murkant, utanför arbetsområde. Jag tror jag snart ger upp :(
Nu var det längesedan jag var insatt i just Landroiden och version 1. Har den stannat just vid denna punkten tidigare eller något som gör underlaget annorlunda ? För långt från basstationen (vill minnas det finns något max avstånd från basstation som klipparen alltid ska vara inom också). Gjort robot och basstation strömlös ? Inget som siter löst undertill eller mycket gräs på undersidan av roboten ?
 
Jag kan inte se några konstigheter med klipparen, inte heller att det har varit strömlös. Den har inte stannat just där förut, jag antar att det var påväg åka mot slingan för att åka hem och ladda. Det har hänt fler gånger och jag har trott att det varit slingan och ändrat till mer än 45cm, nästan 50cm på vissa ställen. Jag kunde inte heller åka på semester 1v utan att den stannade, hade tur att en granne kunde kolla till nån gång om dagen och såklart stannat. Så nu är sista korrigeringar med slingan gjord, stannar den nu så blir den ett minne blått. Kanske att glappet i hjulet påverkar, men har inte orkat fixa det denna gång.
 
Redigerat:
M@ZE skrev:
Jag kan inte se några konstigheter med klipparen, inte heller att det har varit strömlös. Den har inte stannat just där förut, jag antar att det var påväg åka mot slingan för att åka hem och ladda. Det har hänt fler gånger och jag har trott att det varit slingan och ändrat till mer än 45cm, nästan 50cm på vissa ställen. Jag kunde inte heller åka på semester 1v utan att den stannade, hade tur att en granne kunde kolla till nån gång om dagen och såklart stannat. Så nu är sista korrigeringar med slingan gjord, stannar den nu så blir den ett minne blått. Kanske att glappet i hjulet påverkar, men har inte orkat fixa det denna gång.
Glapp i hjulet kan säkert påverka om den mäter avstånd till slingan mha hjulet på något sätt och gyro m.m..
Vad är det som är trasigt med hjulet, trasig bult eller plastinfästning ?
 
Inget som är trasigt utan det är den lilla skruven som låser som inte verkar kunna sitta helt trots loctite ..
 
M@ZE skrev:
Inget som är trasigt utan det är den lilla skruven som låser som inte verkar kunna sitta helt trots loctite ..
Eftersom det bara är ena hjulet kan det vara något galet med gängorna i hubben. Ring supporten och be dem skicka en ny hub, det vet jag att flera andra gjort.
 
Troligen gängorna som skadats då. Ny hub som MBygga skriver är första åtgärden då för att felsöka problemet.
 
Måste klipparen starta från laddningsstationen, eller kan man lyfta den till ett önskat område i trädgården och låta den starta klippa därifrån?
 
MBygga skrev:
Eftersom det bara är ena hjulet kan det vara något galet med gängorna i hubben. Ring supporten och be dem skicka en ny hub, det vet jag att flera andra gjort.
Det har jag också gjort, då min förra fick gängpajj då man skruvar upp skruven när man haft på loctite. Så numera värmer jag huben innan jag skruvar upp. Fick då en ny. Men som sagt, man orkar ju snart inte hålla på.
 
Vilken loctite använder ni ?
 
Sixten76 -> Du kan lyfta ut den och starta den var du vill inom området.
 
M@ZE skrev:
Vilken loctite använder ni ?
Jag har använt den blå normalkvaliten, har fått göra om ett hjul en gång.
 
MBygga skrev:
Jag har använt den blå normalkvaliten, har fått göra om ett hjul en gång.
Ett problem är också kvalitén på låsskruvarna... Original blev helt platta efter ett tag. :( Jag bytte ut dem mot skruvar med "riktigt" stål i. Nu funkar det äntligen!
 
Bankeryd skrev:
Ett problem är också kvalitén på låsskruvarna... Original blev helt platta efter ett tag. :( Jag bytte ut dem mot skruvar med "riktigt" stål i. Nu funkar det äntligen!
Ok, vart hittade du dom, järnhandeln ? jag har också märkt att den har blivit platt och sliten. Jag gjorde om allt igår och lät det sitta ca 4timmar innan jag satte på hjulet igen, den gick ca 2timmar sen började det glappa. Ringde supporten så dom får skicka ny hub + skruv.
 
M@ZE skrev:
Ok, vart hittade du dom, järnhandeln ? jag har också märkt att den har blivit platt och sliten. Jag gjorde om allt igår och lät det sitta ca 4timmar innan jag satte på hjulet igen, den gick ca 2timmar sen började det glappa. Ringde supporten så dom får skicka ny hub + skruv.
Jag fixade dem från jobbet, men det är ju vanliga låsskruvar som har en "ring" som spets, borde gå att få tag på på många ställen. Skillnaden är stålkvalitén som det verkar.
 
Bankeryd skrev:
Jag fixade dem från jobbet, men det är ju vanliga låsskruvar som har en "ring" som spets, borde gå att få tag på på många ställen. Skillnaden är stålkvalitén som det verkar.
Ok föstår .. skicka några extra till mig ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.