Jag är så himla nöjd! I år så har jag justerat en kantsten vid en rabatt en aning efter första veckans körning (i maj) och sedan har vår LD knallat på hela tiden sedan dess. Den har fastnat 3 ggr (två innan justeringen) men i övrigt bara tuggat och laddat, och den har gått MYCKET, ca 8-10h per dag, 6 dagar i veckan. Detta har varit tvunget eftersom jag har gödslat 2 ggr i maj och nu i förra veckan ytterligare en gång... :rolleyes: Vi har en U-formad gräsmatta runt huset med diverse hörn, uteplatser och annat, men det funkar om man bara är noga med tråddragningen.
Ett tips till sist: en period ställde jag ner klipphöjden tre steg på skalan. Maskinen gick då väldigt korta rundor och laddade hela tiden. Uppenbarligen så dra själva klippningen så mycket ström så att det blir ineffektivt. Jag höjde igen och den gick längre, laddade ur djupare och fick totalt sett en vettigare gångtid. Lawn moving is fun! :D
/Anders Gson
 
Bankeryd skrev:
Jag är så himla nöjd! I år så har jag justerat en kantsten vid en rabatt en aning efter första veckans körning (i maj) och sedan har vår LD knallat på hela tiden sedan dess. Den har fastnat 3 ggr (två innan justeringen) men i övrigt bara tuggat och laddat, och den har gått MYCKET, ca 8-10h per dag, 6 dagar i veckan. Detta har varit tvunget eftersom jag har gödslat 2 ggr i maj och nu i förra veckan ytterligare en gång... :rolleyes: Vi har en U-formad gräsmatta runt huset med diverse hörn, uteplatser och annat, men det funkar om man bara är noga med tråddragningen.
Ett tips till sist: en period ställde jag ner klipphöjden tre steg på skalan. Maskinen gick då väldigt korta rundor och laddade hela tiden. Uppenbarligen så dra själva klippningen så mycket ström så att det blir ineffektivt. Jag höjde igen och den gick längre, laddade ur djupare och fick totalt sett en vettigare gångtid. Lawn moving is fun! :D
/Anders Gson
Vilken höjd klipper du på nu då? Jag klipper mestadels på 4 och det fungerar väldigt bra om Robban får köra mycket vilket han gärna gör :)
 
MBygga skrev:
Vilken höjd klipper du på nu då? Jag klipper mestadels på 4 och det fungerar väldigt bra om Robban får köra mycket vilket han gärna gör :)
Jag tror den står på "6" nu. Det är rätt lagom för det har varit ganska torrt hos oss efter ett par varma veckor.
/Anders Gson
 
Samma här .. Kör på klipphöjd 6, lägre än så .. Så går den trögt och det får påverkan precis som du skriver. Jag kan omöjligen förstå hur det går ha lägre än 5-6 om man har en riktigt tät och fin matta. För min del är det helt omöjligt, men har en matta dom ser ut som en fairway på en golfbana typ :)
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
Jag har inga problem med att klippa på läge 4, gäller ju bara att Robban får vara ute mycket så håller han ju nivån konstant låg. Gräsmattan ser ut så här just nu, hyffsat nöjd med den och framför allt med Robbans arbete :)
2013-06-05 15.42.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-06-05 15.42.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-06-05 15.43.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
misselina skrev:
Du kan läsa om den lösningen i det gamla forumet:
[länk]


NykomlingMedlem: maj 2012
Västernorrland
12 inlägg
Gillad 3 gånger


Hej igen,
Här är en lösning på problemet med grannar som båda har en Landroid.
[bild]
Man delar på slingan från bara en laddstation...
Hoppas det hjälper någon...​


Nu har jag kopplat om enligt ovanstående och det fungerar precis så bra som jag hoppades :) Nu kan jag köra klipparen som jag ville, två dagar på den större delen och en dag på den mindre. Bra , så gräset får vila naturligt. Tack för tipsen om denna lösning.
 
MBygga skrev:
Nu har jag kopplat om enligt ovanstående och det fungerar precis så bra som jag hoppades :) Nu kan jag köra klipparen som jag ville, två dagar på den större delen och en dag på den mindre. Bra , så gräset får vila naturligt. Tack för tipsen om denna lösning.
Skulle man även kunna koppla på laddare 2 på slingan där den står och få förstärkning på signalen så inte slingan blir för lång runt 2 tomter?
 
Honken_byggare skrev:
Skulle man även kunna koppla på laddare 2 på slingan där den står och få förstärkning på signalen så inte slingan blir för lång runt 2 tomter?
Det låter vanskligt... Två system som driver samma last, det borde inte funka och dessutom riskerar man att något går sönder. Jag skulle inte testa det själv. /Anders Gson
 
Nu har jag tystat ner min Skalman.
Upptäckte att det fattades ett litet lock på "tutan" .
Lite silvertejp gjorde den genast lite tystare.
Behöver ju inte tala om för hela grannsklapet att den lämnar laddaren eller stöter på hinder.

Filmade när den gick ut idag..en annan liten skalman miste livet när knivarna började rotera

[video=youtube;x99klFBlsRk]http://www.youtube.com/watch?v=x99klFBlsRk[/video]
 
SvPa skrev:
Nu har jag tystat ner min Skalman.
Upptäckte att det fattades ett litet lock på "tutan" .
Lite silvertejp gjorde den genast lite tystare.
Behöver ju inte tala om för hela grannsklapet att den lämnar laddaren eller stöter på hinder.

Filmade när den gick ut idag..en annan liten skalman miste livet när knivarna började rotera

[video=youtube;x99klFBlsRk]http://www.youtube.com/watch?v=x99klFBlsRk[/video]
Jag körde med vanliga öronproppar "bilsom gul" i hålet framför Landroidens högtalare. Funkar kanonbra. Jag är "allergisk" mot kletet som silvertejpen lämnar efter sig när man tar bort den...
 
SvPa skrev:
Nu har jag tystat ner min Skalman.
Upptäckte att det fattades ett litet lock på "tutan" .
Lite silvertejp gjorde den genast lite tystare.
Behöver ju inte tala om för hela grannsklapet att den lämnar laddaren eller stöter på hinder.

Filmade när den gick ut idag..en annan liten skalman miste livet när knivarna började rotera
Tänk på att det även är ett stöldlarm som alltså också tystas ner ;)
 
Har kört med vår LD1.0 ett par veckor nu.

Dock har den påbörjat visa två konstiga beteenden :(

*

Jag har en begränsningslina, (som är RUNT tomten), som den ska följa hem till laddstationen. Ifrån denna begränsning så går det in ett par små korta avgränsningslinor för sk. "öar", (träd, damm etc).

Tidigare har den funkat bra när den ska gå hem för att ladda, då har den letat upp begränsningslinan som den ska göra.

NU, sista 3 dagarna, så har den dock ÄVEN börjat följa avgränsningslinan. (ibland följer den begränsningslinan som den ska, ibland följder den felaktigt avgränsningslinan), alltså RUNT öarna, när den ska gå hem och ladda.... Så nu är det rena cirkulationsplatserna kring en del träd, där den har gått varv-efter-varv.... och "slirat upp" gräsmattan... För nu följer den linan runt träden, och kommer inte "tillbaka" till den begränsningslina som den SKA följa...

Någon som råkat ut för något liknande ??

*

Det andra problemet som LD har startat, även det senaste 3 dagarna.
När man väl har hjälpt LD att hitta begränsningslinan för att gå och ladda, så blir det problem nr 2 :(

När LD kör in i laddstationen, stannar den INTE kvar i "laddpinnarna", utan den lägger i backen och kör ut en meter, sedan tvärstoppar den och kör rakt fram igen (in till "laddpinnarna) och ut igen... Och så håller den på....

Min nödlösning som jag har kommit på, är att varje gång den påbörjar sitt "backande-kör fram", så stänger jag av LD. Lyfter den innanför området (så den inte står på själva begränsningslinan). Tar sedan och drar ut väggkontakten till 220V. Väntar ca 30 sekunder och sätter i strömkontakten igen. Sedan startar jag LD och trycker på "hem/huset". Då står det i displayen, "söker laddstation", och den börjar sin återfärd. Hittar tråden, och kör nu lugnt och fint in i laddpinnarna.

Man behöver ju inte vara geni, för att förstå att det är något som inte står rätt till.....

Men vad ?

Alla tips & förslag mottages tacksamt !!

// Mikke
Varberg
 
peternicklas
Tror du ska ringa 0451-381987 för den mår inte bra. Om den träffar på en ö när den ska gå hem så går den c:a 1,5 varv och släpper sedan för att hitta en ny slinga som går hem. Det som din gör ska inte kunna inträffa.
 
  • Gilla
ByggSmurfen
  • Laddar…
ByggSmurfen skrev:
När LD kör in i laddstationen, stannar den INTE kvar i "laddpinnarna", utan den lägger i backen och kör ut en meter, sedan tvärstoppar den och kör rakt fram igen (in till "laddpinnarna) och ut igen... Och så håller den på....

// Mikke
Varberg
Hade samma problem med min förra säsongen, den stod och körde fram och tillbaks i laddstationen utan att ladda. Detta visade sig vara ett fel i kretskorten i laddstationen. Ringen supporten och fick ett nytt skickat till mig och bytte det själv (krävs lite lödning). Alternativt skicka ner hela laddstationen vilket jag inte orkade.
 
  • Gilla
ByggSmurfen
  • Laddar…
Jula säljer åter Landroid 1.0, maskiner som de hade kvar vid säljstoppet förra året.
Är det värt ca 2000 kr mer att köpa en med årets uppdateringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.