peternicklas
MBygga skrev:
Tyvärr har jag nu konstaterat att LD stör LD, vilket jag ju visste. Det som överraskar är att det inte räcker med 4,5 meter mellan slingorna som min "gamla" har som föreskriven gräns och som jag också har mellan mina slingor på var sida om huset. Den störs på upp till 6-6,5 meter :eek: vilket är förvånande och tråkigt. Vet inte om det är för att slingorna är relativt korta (ca. 130 m + 80 m) och att signalen därmed blir starkare. Nu får jag stänga av den slinga jag inte använder för tillfället, det fungerar ju men är ett onödigt moment till förstås.
Hmmmm, jag skrev väl att det INTE skulle fungera.....Spekulera, nej logiskt tankesätt ja.
 
peternicklas skrev:
Hmmmm, jag skrev väl att det INTE skulle fungera.....Spekulera, nej logiskt tankesätt ja.
Sluta nu :mad:!!! Du skrev att den nya laddstationen inte skulle fungera med den gamla LD vilket den gör alldeles utmärkt och lika bra som den gamla. Att sen två slingor inte kan ligga nära varandra är ju ett känt problem, vilket blivit bättre på årets robotar enligt uppgift. Det som var överaskande är att det inte räcker med 4,5 meter mellan slingorna utan upp mot 6,5 m krävs. Det gäller samma från båda hållen, dvs. från den "gamla" plattans slinga likväl som från den nya. Nu får du får allt sortera upp vad det är du skriver om innan du kommer med fler "grodor" :thumbdown:
 
peternicklas
MBygga skrev:
Sluta nu :mad:!!! Du skrev att den nya laddstationen inte skulle fungera med den gamla LD vilket den gör alldeles utmärkt och lika bra som den gamla. Att sen två slingor inte kan ligga nära varandra är ju ett känt problem, vilket blivit bättre på årets robotar enligt uppgift. Det som var överaskande är att det inte räcker med 4,5 meter mellan slingorna utan upp mot 6,5 m krävs. Det gäller samma från båda hållen, dvs. från den "gamla" plattans slinga likväl som från den nya. Nu får du får allt sortera upp vad det är du skriver om innan du kommer med fler "grodor" :thumbdown:
Men, det ÄR 4,5 m. mellan Landroid version 1 som gäller. Det du nu har gjort med att mixa laddstation v2 med maskin v1, klart att detta påverkar slingornas avstånd då det är olika teknik bakom. Något annat var väl inte väntat. Det är därför som jag har fått svar att det INTE går att uppdatera V1. Jag skrev att det inte kommer att fungera, eller det gör ....
 
Då var den installerad.
Körde första testrundan sent igår kväll.
Har endel att fixa då det var lite för brant lutning på 2 ställen längs slingan.
Den slirade inte, men den gav upp och rulla bakåt och försökte igen osv.
Varför gör den så?
den hade ju klarat det om den bara körde på.
Lutningssensor?
ja ja.
Får plana av och höja lite.
 
peternicklas skrev:
Men, det ÄR 4,5 m. mellan Landroid version 1 som gäller. Det du nu har gjort med att mixa laddstation v2 med maskin v1, klart att detta påverkar slingornas avstånd då det är olika teknik bakom. Något annat var väl inte väntat. Det är därför som jag har fått svar att det INTE går att uppdatera V1. Jag skrev att det inte kommer att fungera, eller det gör ....
Du borde inse och erkänna när du har fel så blir det mindre patetiskt. Om det skulle vara som du säger så skulle jag alltså få ett 6,5 m problem om min granne skaffar en ny LD? Du menar alltså att Worx medvetet skulle försämra för sina gamla kunder med sina nya produkter, det har jag väldigt svårt att tro när vi ju egentligen ropar efter förbättring.
 
Goda nyheter .. efter att ha borrat upp så att framhjulen snurrar som skateboardhjul, fixat glappet i ena bakre hjulet och laddat båda batterierna fullt så har den inte stannat nångång på något märkligt ställe :)

Den går 1-1,2 timme nu på en laddning, för första gången på länge så känns det som om jag kan lita på att den sköter sig medans man åker på semester (y)

Tror jag gjort det mesta som går att göra med första modellen Landroid, bytt styrkort i laddnings station och allt ovan, man lär sig maskinen iaf kan man säga hehe.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Du borde inse och erkänna när du har fel så blir det mindre patetiskt. Om det skulle vara som du säger så skulle jag alltså få ett 6,5 m problem om min granne skaffar en ny LD? Du menar alltså att Worx medvetet skulle försämra för sina gamla kunder med sina nya produkter, det har jag väldigt svårt att tro när vi ju egentligen ropar efter förbättring.
Men ta nu och tänk lite innan du gör bort dig mer. Laddplatta samt elektronik och mjukvara är nytt på L jämfört med V1. Du har nu skapat en V1-L det är väl klart att den inte fungerar som varken V1 eller L. I ditt fall har du fått en maskin med en slinga som störs mycket lättare. Hur en äkta V1 går mot M eller L har vi inte hört något om ännu. Skulle mycket väl kunna vara så att V1 störs ut av M och L med längre avstånd mellan slingorna, vem vet??
 
peternicklas skrev:
Men ta nu och tänk lite innan du gör bort dig mer. Laddplatta samt elektronik och mjukvara är nytt på L jämfört med V1. Du har nu skapat en V1-L det är väl klart att den inte fungerar som varken V1 eller L. I ditt fall har du fått en maskin med en slinga som störs mycket lättare. Hur en äkta V1 går mot M eller L har vi inte hört något om ännu. Skulle mycket väl kunna vara så att V1 störs ut av M och L med längre avstånd mellan slingorna, vem vet??
Göra bort mig tror jag nog inte jag gör utan det är nog den som spekulerar utan fakta som gör det.
Jag har fakta i form av att ha en ren V1 slinga som omsluter min stora gräsmatta och en L slinga som omsluter min mindre del. När jag kör min V1 på min V1 del och samtidigt har igång min L slinga har jag ju inte skapat någon hybrid V1-L utan det fungerar precis som om min granne skaffat sig en L, eller hur? Och vad jag får är alltså en störning 1,5-2 meter innan den når sin V1 begränsning från min L slinga som ligger drygt 4,5 m ifrån V1 slinga. Så antingen har aldrig 4,5 meter räckt eller så är min V1 mer känslig mot den nya versionen vilket saom sagt förvånar.
Så svaret hur en V1 går mot en L har vi alltså redan om man bara vill förstå det som skrivs och inte spekulera i sådant man inte vet.
Frågan är om någon annan haft just en granne med LD vid sidan om sin egen LD, den enda jag vet som faktiskt köpte två LD förra året är Marie i Bö, undrar om 4,5 meter mellan räckte där.
 
MBygga skrev:
Tyvärr har jag nu konstaterat att LD stör LD, vilket jag ju visste. Det som överraskar är att det inte räcker med 4,5 meter mellan slingorna som min "gamla" har som föreskriven gräns och som jag också har mellan mina slingor på var sida om huset. Den störs på upp till 6-6,5 meter :eek: vilket är förvånande och tråkigt. Vet inte om det är för att slingorna är relativt korta (ca. 130 m + 80 m) och att signalen därmed blir starkare. Nu får jag stänga av den slinga jag inte använder för tillfället, det fungerar ju men är ett onödigt moment till förstås.
Har du provat att koppla så du bara har en slinga med 2 laddstationer? Har för att jag läst att de skulle funka. Kan va värt att testa.
 
peternicklas
auto skrev:
Har du provat att koppla så du bara har en slinga med 2 laddstationer? Har för att jag läst att de skulle funka. Kan va värt att testa.
Eller varför inte stänga av den slingan som inte används med en strömbrytare.
 
peternicklas skrev:
Eller varför inte stänga av den slingan som inte används med en strömbrytare.
Just precis det jag skrev i mitt inlägg #240 att jag nu gör men som du kanske inte läste ordentligt som sagt ;), men tack ändå för tipset och det fungerar ju bra som sagt.
 
auto skrev:
Har du provat att koppla så du bara har en slinga med 2 laddstationer? Har för att jag läst att de skulle funka. Kan va värt att testa.
Jo, jag kommer ihåg att det provats när du skriver det. De provade med att ha laddstation nummer två som en dummy så att säga, man kopplar alltså bara laddare ett till slingan och ställer den andra på den slingan. Kanske fungerar det, laddningen har ju en koppling till att klipparen är inom begränsningsområdet men kanskle räcker det att den känner av laddare etts begränsningssignal för att även ladda i laddare två. Skall prova det, tack för påminnelsen(y).
 
Nu har Greger kört sin första dag.
Regnet öste ner igår, så då fick han stå.
Jag har ganska mycket backar och kullar som är nära gränsen för vad han klarar.
På några ställen betydligt mer än den ska klara enligt specifikationerna.
Men det går för det mesta bra ändå.
Ibland blir det för brant och när han precis börjar lyfta framhjulen så bryter han och vänder.
Nästa gång kanske han kommer uppifrån på dessa ställen och kör nerför istället.
Så det blir klippt ändå på dessa ställen.
Är nog viktigt att använda regnsensorn i mitt fall.
Annars slirar han nog sönder gräsmattan.
Tycker att felhanteringen är fenomenal måste jag säga.
Greger lyckas krångla sig ur dom flesta problem han utsätts för.
När det blir för besvärligt för han så kommer husse med spade och sekatör och robotsäkrar lite.
Han har det inte lätt i denna trädgård/naturreservat, men han är en riktig arbetsmyra.
Än så länge är jag riktigt nöjd!
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
MBygga skrev:
Jo, jag kommer ihåg att det provats när du skriver det. De provade med att ha laddstation nummer två som en dummy så att säga, man kopplar alltså bara laddare ett till slingan och ställer den andra på den slingan. Kanske fungerar det, laddningen har ju en koppling till att klipparen är inom begränsningsområdet men kanskle räcker det att den känner av laddare etts begränsningssignal för att även ladda i laddare två. Skall prova det, tack för påminnelsen(y).
Du kan läsa om den lösningen i det gamla forumet:
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-27.html


NykomlingMedlem: maj 2012
Västernorrland
12 inlägg
Gillad 3 gånger


Hej igen,
Här är en lösning på problemet med grannar som båda har en Landroid.

Man delar på slingan från bara en laddstation...
Hoppas det hjälper någon...​


 
misselina skrev:
Du kan läsa om den lösningen i det gamla forumet:
[länk]


NykomlingMedlem: maj 2012
Västernorrland
12 inlägg
Gillad 3 gånger


Hej igen,
Här är en lösning på problemet med grannar som båda har en Landroid.
[bild]
Man delar på slingan från bara en laddstation...
Hoppas det hjälper någon...​


Jo, det var detta prov jag kom ihåg när auto skrev sitt inlägg men tack för hjälpen att leta upp det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.