M@ZE skrev:
Det märkliga med min är att den stannar på dom mest konstiga ställen, ställen där den inte har stannat förut. Har fixat allt glapp i bakhjulen och även framhjulen rullar som skateboard hjul :). Kan dock inte fatta varför den stannar på konstiga ställen (utanför arbetsområde) när den skall tillbaka till laddaren. Det är inte alltid utan nångång eller 2 om dagen på 12 timmar. Detta gör att jag aldrig kan lita på den om vi reser bort. Skall ta ett foto nästa gång.

halloj. min höll på likadant, jag pallade upp min bak med en burk och tryckte på hem knappen
Då stog den och gick länge men så larmade den "utanför arbetsområde".gång på gång.
Höll på så ett gäng gånger för att ladda ur batteriet, Det går säkert bättre att öppna batteriluckan
och ansluta en lampa el dyl. Tillslut när batteriet bara visade någon procent ,
så fick den gå in och ladda fullt.
det här var för 5 dygn sen och har funkat sen dess .
Roffe är inne på sin andra säsong så batterierna har nog tagit lite stryk.
hoppas det löser sig:)
 
eljotrend skrev:
halloj. min höll på likadant, jag pallade upp min bak med en burk och tryckte på hem knappen
Då stog den och gick länge men så larmade den "utanför arbetsområde".gång på gång.
Höll på så ett gäng gånger för att ladda ur batteriet, Det går säkert bättre att öppna batteriluckan
och ansluta en lampa el dyl. Tillslut när batteriet bara visade någon procent ,
så fick den gå in och ladda fullt.
det här var för 5 dygn sen och har funkat sen dess .
Roffe är inne på sin andra säsong så batterierna har nog tagit lite stryk.
hoppas det löser sig:)
Det beror ju på att LD förutsätter att den inte är längre än 25 m från närmaste gränslina så när den anser att den "rullat" 25 meter utan att träffa på någon slinga tycker den förstås att den borde vara utanför området. Jag gjorde samma som du i vintras och upplevde samma beteende.
Kanske har M@ZE för långt avstånd mellan sina slingor på vissa ställen vilket ju i så fall innebär att roboten stannar pga. ovanstående.
 
Redigerat:
Thomas_2 skrev:
Ok.
Det bästa för mig borde nog vara att göra huset till en Ö.
Men då kanske jag överskrider max 40m till närmaste slinga, som jag tror jag läste i gamla tråden.
Men om man har en stor Ö (huset) mitt i, så kanske slingan runt huset fyller den funktionen.
Det jag undrar är alltså. Kan en Ö räknas som närmsta slinga, eller måste det vara ytterslinga?
Den räknar även husslingan som närmaste slinga men det är max 25 m till närmaste slinga som gäller. Det som kan hända dock är att när LD skall ladda så träffar den på din husslinga först, då kommer den att gå runt huset på slingan drygt ett varv innan den inser att den hamnat på en ö och först då lämnar den husslingan för att uppsöka rätt slinga.
Det kan alltså ändå bli så att den får gå långt vissa gånger till laddaren.
 
MBygga skrev:
Den räknar även husslingan som närmaste slinga men det är max 25 m till närmaste slinga som gäller. Det som kan hända dock är att när LD skall ladda så träffar den på din husslinga först, då kommer den att gå runt huset på slingan drygt ett varv innan den inser att den hamnat på en ö och först då lämnar den husslingan för att uppsöka rätt slinga.
Det kan alltså ändå bli så att den får gå långt vissa gånger till laddaren.
Ok.
Så den går ett helt varv runt huset (Ön) innan den förstår att det är en Ö.
Men detta upplägg med att göra huset till en Ö borde ju ändå göra att den går runt huset med avstängda knivar mer sällan än om man gör ett U och drar ytterslinga runt huset.
Borde gå oftare runt huset med U-upplägget beroende på var den hakar på ytterslingan när den ska ladda.
Om huset är en Ö så borde ju slumpen göra att den missar hus-Ö-slingan mer än 50% av gångerna eftersom den slingan är kortare än ytterslingan.
Jag tänker såhär att även om roboten klarar att gå hela vägen till laddstation med U-upplägget, så behöver ju jag göra allt jag kan för för att ha så mycket effektiv klipptid som möjligt eftersom roboten kommer att vara något underdimensionerad.
Så genom att huset istället för ytterslinga blir en Ö och slumpen gör att ytterslingan oftast är den roboten hittar (eftersom den är längre) så borde detta resultera i mer effektiv klippning och minsta/kortast möjliga söktid/sökväg
till laddstation.
Tänker jag rätt här?
Detta borde ju fungera ännu bättre om den bara fick krocka med huset utan slinga.
Då skulle den ju aldrig gå runt huset vid sök efter laddstation.
Men då får jag nog kanske mer än 25 m till närmsta slinga.
Om jag inte har mer än 25 meter till närmsta slinga utan slinga runt huset, skulle det vara några andra problem med detta upplägg?
Blev långt detta här.
Hoppas ni fattar något av min rappakalja!
 
Om man har stor tomt till landroid, är jag övertygad om att det effektivaste är att sätta upp spärrzoner manuellt med brytare. Har det upplägget själv att jag kan stänga in klipparen ex mittemellan 2 zoner med 2st brytare.
Då klipper den mer effektiv iom att den får mindre yta att klippa på.
 
Thomas_2 skrev:
Men detta upplägg med att göra huset till en Ö borde ju ändå göra att den går runt huset med avstängda knivar mer sällan än om man gör ett U och drar ytterslinga runt huset.

Borde gå oftare runt huset med U-upplägget beroende på var den hakar på ytterslingan när den ska ladda.

Så genom att huset istället för ytterslinga blir en Ö och slumpen gör att ytterslingan oftast är den roboten hittar (eftersom den är längre) så borde detta resultera i mer effektiv klippning och minsta/kortast möjliga söktid/sökväg
till laddstation.

Detta borde ju fungera ännu bättre om den bara fick krocka med huset utan slinga.
Jo, det var därför jag skrev att den ibland kommer att gå långt men förmodligen oftare en kortare väg.

Att låta den krocka med huset förutsätter att det är hyfsat krockvänligt så att roboten inte går sönder av alla krockar som det lär bli. Men är det det så går det säkert bra.
 
inzane skrev:
Om man har stor tomt till landroid, är jag övertygad om att det effektivaste är att sätta upp spärrzoner manuellt med brytare. Har det upplägget själv att jag kan stänga in klipparen ex mittemellan 2 zoner med 2st brytare.
Då klipper den mer effektiv iom att den får mindre yta att klippa på.
Varför blir den effektivare med flera små ytor istället för en stor?
Vill hellst undvika detta då jag vill att det ska vara helautomatiskt.
 
MBygga skrev:
Jo, det var därför jag skrev att den ibland kommer att gå långt men förmodligen oftare en kortare väg.

Att låta den krocka med huset förutsätter att det är hyfsat krockvänligt så att roboten inte går sönder av alla krockar som det lär bli. Men är det det så går det säkert bra.
Krockvänligt skulle det ju inte vara.
Blir ju rakt in i betonggrunden.
Krockar den så hårt att den i längden tar skada av det?
Man skulle ju kunna sätta upp någon sorts gummilist som den får landa lite mjukare i.
Fördelen med krockandet är ju att den klipper så nära väggen som det är fysiskt möjligt och kortare sökväg till laddstation..

Kanske bara är dumt att göra så med tanke på ökat slitage...

Angående Öar.
Kan man mata en Ö från en annan Ö (O=O=O och så vidare) eller måste varje ö bli matad separat från ytterslingan?

En sak till.
Vi har en gung/klätterställning på tomten.
Klarar Landroiden att navigera mellan benen genom att krocka sig fram?
Om inte, skulle det funka att göra en liten ö runt varje ben?
Vill ju helst inte göra en stor Ö runt.
Vill att den ska gå in där i mellan och klippa så mycket den kan.
Stort tack för alla snabba svar!
 
Redigerat:
peternicklas
Du kan kanske sätta en gummilist i nosen på den.
Du ska kunna mata en ö från en annan.
Jag har en gunga och en studsmatta(Nergrävd 15 cm), inga problem
 
peternicklas skrev:
Jag har en gunga och en studsmatta(Nergrävd 15 cm), inga problem
Kör du krocknavigering runt dessa?
 
peternicklas
Thomas_2 skrev:
Kör du krocknavigering runt dessa?
Ja, så även för sandlådan.
 
När man lägger slingan runt en Ö.
Är det lika kritiskt med avstånd till hårda hinder som det är med ytterslingan?
Jag tänker att det inte gör så mycket om den tappar Ö-slingan när den går runt där?
Eller vad gör den om den kör på ett hinder vid en Ö-slinga?
 
Thomas_2 skrev:
När man lägger slingan runt en Ö.
Är det lika kritiskt med avstånd till hårda hinder som det är med ytterslingan?
Jag tänker att det inte gör så mycket om den tappar Ö-slingan när den går runt där?
Eller vad gör den om den kör på ett hinder vid en Ö-slinga?
Normalt sett när den försöker haka på slingan och inte har tillräckligt med utrymme så gör den ett antal försök genom att "attackera" linan på lite olika ställen och med olika vinklar men går det ändå inte brukar den snurra runt och ge sig av efter ett nytt ställe att haka på. I vissa fall kan den dock stanna och felmeddela "utanför arbetsområdet" eller "blockerad hjulmotor" det beror på hur den hamnar vid sina försök.
Om den däremot träffar på ett hinder medan den redan följer slingan kommer den att stångas mot hindret med små justeringar mellan varje gång tills den till slut stannar med något av ovanståede felmeddelande.
 
MBygga skrev:
Normalt sett när den försöker haka på slingan och inte har tillräckligt med utrymme så gör den ett antal försök genom att "attackera" linan på lite olika ställen och med olika vinklar men går det ändå inte brukar den snurra runt och ge sig av efter ett nytt ställe att haka på. I vissa fall kan den dock stanna och felmeddela "utanför arbetsområdet" eller "blockerad hjulmotor" det beror på hur den hamnar vid sina försök.
Om den däremot träffar på ett hinder medan den redan följer slingan kommer den att stångas mot hindret med små justeringar mellan varje gång tills den till slut stannar med något av ovanståede felmeddelande.
Men tror den verkligen att den är utanför arbetsområde trots att det är en Ö-slinga den har krånglat med.
Ja ja.
Det låter som att det är samma avstånd på Öar som ytterslinga som gäller.

Funderar på om jag ska gräva ur lite, i med markduk och något snyggt grus runt alla Öar innanför slingan för att komma ifrån trimningen.
Om man paddar ihop gruset så det blir jämnt och fint, så borde det inte vara några problem med knivarna.
Vad tror ni om detta?
Har någon hittat på andra lösningar.
Kanske bara är jag som har en skruv lös och måste ha det totalt helautomatiskt.
Jag är den typen som kan lägga hur många timmar som helst för att uppnå detta.
 
Redigerat:
Thomas_2 skrev:
Men tror den verkligen att den är utanför arbetsområde trots att det är en Ö-slinga den har krånglat med.
Ja ja.
Det låter som att det är samma avstånd på Öar som ytterslinga som gäller.

Funderar på om jag ska gräva ur lite, i med markduk och något snyggt grus runt alla Öar innanför slingan för att komma ifrån trimningen.
Om man paddar ihop gruset så det blir jämnt och fint, så borde det inte vara några problem med knivarna.
Vad tror ni om detta?
Har någon hittat på andra lösningar.
Kanske bara är jag som har en skruv lös och måste ha det totalt helautomatiskt.
Jag är den typen som kan lägga hur många timmar som helst för att uppnå detta.
Marksten är det annars en del som jobbar sig med att lägga i samma syfte som du nämner, roboten går ju bättre med ena hjulet på sten än på grus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.