Tack för bra tips, När det hände mig hade jag tur för gräsklipparen satt fastkilad under släpet så jag hittade delarna rätt omgående:)

Annars är knivarna grymt slitstarka, Idag körde min klippare över kvastskaftet till en sopborste, Blev rätt fula skador på skaftet men knivarna höll.
 
MagnusSt skrev:
Tack för bra tips, När det hände mig hade jag tur för gräsklipparen satt fastkilad under släpet så jag hittade delarna rätt omgående:)

Annars är knivarna grymt slitstarka, Idag körde min klippare över kvastskaftet till en sopborste, Blev rätt fula skador på skaftet men knivarna höll.
Håller med, knivarna håller för mycket hårda tag. En förutsättning är förstås att de roterar fritt som Falmark skriver. Själv kollar jag dem nästan varje dag, dels att de roterar men jag tar också bort "gräsklägg" som tenderar att fastna över eggen med följd att de inte skär så bra. Enkelt att bara dra av det med naglarna och klippresultatet blir med ens betydligt bättre.
 
falmark skrev:
Navkapseln/hjulskydden gick bra att pilla lös. Men hur fick du loss låsbrickan som fixerar hjulet utan att skada den?
Undrar samma sak :)
 
M@ZE skrev:
Undrar samma sak :)
Jag har svaret efter att ha pratat med supporten i Hässleholm.
Det är en låsbricka för släta axlar. Man trycker hjulet ut mot låsbricka samtidigt som man knackar med en hammare på axeltappen.

Han berättade dessutom utförligt hur man skulle göra för att få framhjulen att snurra lättare. Han tyckte också att plastbussningarna ligger för tight mot axeln och gör att hjulet går tyngre än nödvändigt.

-Observera hur vilken ordning allt sitter och vilken väg brickor och bussningar är vända.
-Lossa framhjulen enligt ovan.
-OBS! Använd en polygriptång för att pressa lös den inre bussningen. Skaderisk om man försöker dra loss den för hand. Om den släpper tvärt så kan handen åka in i knivarna!
-Rensa bort all grå "silikongegga" Använd i stället fett för att täta/smörja.
Borra ur inre och yttre bussningarna med en 8 mm borr. Vicka den lite fram och tillbaka så att hålet blir någon 10gdel större än 8 mm. Prova på axeln.
-Lägg en klick fett mellan bussningarna och hjulet.
-Knacka tillbaka låsbrickan. Använd gärna en lagom stor hylsa från hylsnyckelsatsen. Om man slår in låsbrickan för långt och hjulet börjar gå tungt så knackar man lite lätt på axeltappen, så att det axiella glappet blir "lagom" stort.
-Lägg en klick fett på bussningen innan "navkapseln" trycks fast.
-Klart

Jag är helt övertygad om att denna åtgärd ger bättre drifttid.
Den kan kanske också vara en lösning för de som har extralång slinga och har problem med att Landroiden får soppatorsk på väg till laddning...

Tack HPV SCHOU för en utmärkt telefonservice.

Ni som har läst gamla Landroid tråden, känner till tipset om att fixera glappande hjul. Det tipset fick jag också via telefon från Hässleholm. Skönt att inte behöva skicka Landroiden när det är åtgärder man klarar att fixa själv.

Lycka till alla hemfixare :)

/Peter
 
Redigerat:
  • Gilla
svetsnisse och 2 till
  • Laddar…
Jag pratade också med supporten idag men angående extra laddplatta och transformator. Det finns nu att köpa dessa via just Hässleholm för 1999 kr. Bra om man vill köra LD på landet eller som för min del på två separata gräsytor. Idag lyfter jag LD till yta två men den kan ju bara gå en laddning för att sen bäras tillbaka. Med två laddstationer kan jag låta den gå två dagar på min stora yta och sen en hel dag på den mindre vilket ju underlättar och dessutom får ytorna vila minst en dag emellanåt vilket jag tror är bra.
 
  • Gilla
blomman68
  • Laddar…
falmark skrev:
Jag har svaret efter att ha pratat med supporten i Hässleholm.
Det är en låsbricka för släta axlar. Man trycker hjulet ut mot låsbricka samtidigt som man knackar med en hammare på axeltappen.

Han berättade dessutom utförligt hur man skulle göra för att få framhjulen att snurra lättare. Han tyckte också att plastbussningarna ligger för tight mot axeln och gör att hjulet går tyngre än nödvändigt.

-Observera hur vilken ordning allt sitter och vilken väg brickor och bussningar är vända.
-Lossa framhjulen enligt ovan.
-OBS! Använd en polygriptång för att pressa lös den inre bussningen. Skaderisk om man försöker dra loss den för hand. Om den släpper tvärt så kan handen åka in i knivarna!
-Rensa bort all grå "silikongegga" Använd i stället fett för att täta/smörja.
Borra ur inre och yttre bussningarna med en 8 mm borr. Vicka den lite fram och tillbaka så att hålet blir någon 10gdel större än 8 mm. Prova på axeln.
-Lägg en klick fett mellan bussningarna och hjulet.
-Knacka tillbaka låsbrickan. Använd gärna en lagom stor hylsa från hylsnyckelsatsen. Om man slår in låsbrickan för långt och hjulet börjar gå tungt så knackar man lite lätt på axeltappen, så att det axiella glappet blir "lagom" stort.
-Lägg en klick fett på bussningen innan "navkapseln" trycks fast.
-Klart

Jag är helt övertygad om att denna åtgärd ger bättre drifttid.
Den kan kanske också vara en lösning för de som har extralång slinga och har problem med att Landroiden får soppatorsk på väg till laddning...

Tack HPV SCHOU för en utmärkt telefonservice.

Ni som har läst gamla Landroid tråden, känner till tipset om att fixera glappande hjul. Det tipset fick jag också via telefon från Hässleholm. Skönt att inte behöva skicka Landroiden när det är åtgärder man klarar att fixa själv.

Lycka till alla hemfixare :)

/Peter
Tack för utförlig beskrivning :)

Nån som har lyckats få bort hjulet med ovan beskrivning ? Jag får då inte bort hjulet trots att man försöker dra hjulet lite utåt och knackar på axeltappen :( verkar som om låsbrickan gör sitt.

hmm det ena fick jag bort faktiskt men det andra sitter som berget, man vill ju inte banka för hårt på axeln heller.

Nu fick jag bort båda och nu snurrar dom flera sekunder efter att man snurrar på dom :)

Fixade även hjulglappet utan att förstöra gängorna , tips där då jag inte hade värmluftspistol var att ta en hårtork några minuter på den.
 
Redigerat:
M@ZE skrev:
Tack för utförlig beskrivning :)

Nån som har lyckats få bort hjulet med ovan beskrivning ? Jag får då inte bort hjulet trots att man försöker dra hjulet lite utåt och knackar på axeltappen :( verkar som om låsbrickan gör sitt.

hmm det ena fick jag bort faktiskt men det andra sitter som berget, man vill ju inte banka för hårt på axeln heller.
Sätt in ett lagom stort verktyg att bända lite med på insidan av hjulet så att man ansätter ett tryck mot låsbrickan. Sen är det bara milt våld med hammaren som gäller...
 
falmark skrev:
Sätt in ett lagom stort verktyg att bända lite med på insidan av hjulet så att man ansätter ett tryck mot låsbrickan. Sen är det bara milt våld med hammaren som gäller...
Det gick tillslut, nu snurrar dom fritt utan motstånd :) känns som om den går lite snabbare och det lär göra en del på batteritiden.
 
Hej.
Jag läste hela tråden "Works Landroid" som trollman startade förra sommaren med stort intresse utan att göra något inlägg.
Jag är övertygad om att det är en prisvärd maskin.
Nu har jag beställt en Landroid L.
Har även beställt 200m extra universal begränsningslina från poolrobot, då jag stegade upp till att jag behöver ca 360m slinga.
Nu har jag några funderingar som kanske stod i den gamla tråden men som jag inte hittar eller minns.

Hur lång slinga har folk haft när den börjar få problem att orka hem till laddning?

Jag har tänkt dra slingan på det vanliga sättet med ett "U" runt huset.
Detta skapar ju då en väldigt lång slinga på 360m.
Är det bättre att endast ringa in trädgårdens yttre gränser och göra huset till en Ö eller kanske kan man strunta i slinga runt huset bara låta den krocka med huset?
Dom två sista sista alternativen skulle ju göra det lättare för den att orka hem.

Jag har grovt mätt upp gräsytan till 1600-1700 kvadratmeter.
Jag vet den rekommenderade maxytan är satt till 1500 kvadratmeter, men hoppas att den ska orka med.
Tror jag läste om någon i gamla tråden som körde sin på 1900 kvadratmeter och det gick bra om jag inte minns fel.

Vad är nytt på Landroid L jämfört med den gamla förutom laddstation och display?
Har dom gjort något åt hjulhubbarna?
Några ändringar i mjukvara?

Något annat att tänka på som inte framgår i manualen?

Mvh Thomas_2
 
Thomas_2 skrev:
Hej.
Jag läste hela tråden "Works Landroid" som trollman startade förra sommaren med stort intresse utan att göra något inlägg.
Jag är övertygad om att det är en prisvärd maskin.
Nu har jag beställt en Landroid L.
Har även beställt 200m extra universal begränsningslina från poolrobot, då jag stegade upp till att jag behöver ca 360m slinga.
Nu har jag några funderingar som kanske stod i den gamla tråden men som jag inte hittar eller minns.

Hur lång slinga har folk haft när den börjar få problem att orka hem till laddning?

Jag har tänkt dra slingan på det vanliga sättet med ett "U" runt huset.
Detta skapar ju då en väldigt lång slinga på 360m.
Är det bättre att endast ringa in trädgårdens yttre gränser och göra huset till en Ö eller kanske kan man strunta i slinga runt huset bara låta den krocka med huset?
Dom två sista sista alternativen skulle ju göra det lättare för den att orka hem.

Jag har grovt mätt upp gräsytan till 1600-1700 kvadratmeter.
Jag vet den rekommenderade maxytan är satt till 1500 kvadratmeter, men hoppas att den ska orka med.
Tror jag läste om någon i gamla tråden som körde sin på 1900 kvadratmeter och det gick bra om jag inte minns fel.

Vad är nytt på Landroid L jämfört med den gamla förutom laddstation och display?
Har dom gjort något åt hjulhubbarna?
Några ändringar i mjukvara?

Något annat att tänka på som inte framgår i manualen?

Mvh Thomas_2
Hur lång slinga den orkar beror även på tomtens beskaffenhet, är den kuperad och/eller krånglig med många svängar orkar den mindre. Jag har 250 m och det är inga problem.
Att ha huset som ö fungerar ju bra så länge du inte vill ha laddstationen vid huset, dvs. du måste sätta den längs ytterslingan för att LD skall hitta den.
Hur stor gräsyta den orkar med beror ju också på hur tomten ser ut, är den enkel kan det nog gå men när det växer som bäst, dvs. just nu får den kanske gå 24/7.
Förutom laddstationen har den ny datahårdvara inklusive display samt ny mjukvara. Denna mjukvara går inte att få in i den gamla hårvaran från förra året, tyvärr. Finns en del nya funktioner i den och den klarar också bättre andra robotar i sin närhet vad det verkar.
Hjulhubbarna locktitade de redan förra året efter ett tag, om de är nya till i år vet jag inte men med bra åtdragna skruvar med locktite på fungerar det bra för mig i alla fall.
 
Jag har en 1800m2 tomt med ca 1500m2 gräsyta. Hyggligt plan tomt (ojämn gräsmatta men inga stora slänter) mycket buskar och träd sandlåda m.m som den krockar med (inga öar) och den klipper 20:00-08:00 per dygn utom lördagar. Har gått med bara ett stopp på 5 veckor och min gräsmatta är finare än någonsin.

Mitt tips vid installation, fuska inte i början, kör enligt manualen så får du inga problem. Efter en vecka kan man mixtra om man vill, jag kör på 30cm till fasta hinder på raksträckor utan strul så trimmern tar kantklippningen på en bredd med marginal men i hörnen är den enligt manualen, tänk också på avståndet mellan kanttråd och fasta hinder, under 1 meter funkar inte i min erfarenhet.
 
Det märkliga med min är att den stannar på dom mest konstiga ställen, ställen där den inte har stannat förut. Har fixat allt glapp i bakhjulen och även framhjulen rullar som skateboard hjul :). Kan dock inte fatta varför den stannar på konstiga ställen (utanför arbetsområde) när den skall tillbaka till laddaren. Det är inte alltid utan nångång eller 2 om dagen på 12 timmar. Detta gör att jag aldrig kan lita på den om vi reser bort. Skall ta ett foto nästa gång.
 
MBygga skrev:
Hur lång slinga den orkar beror även på tomtens beskaffenhet, är den kuperad och/eller krånglig med många svängar orkar den mindre. Jag har 250 m och det är inga problem.
Att ha huset som ö fungerar ju bra så länge du inte vill ha laddstationen vid huset, dvs. du måste sätta den längs ytterslingan för att LD skall hitta den.
Hur stor gräsyta den orkar med beror ju också på hur tomten ser ut, är den enkel kan det nog gå men när det växer som bäst, dvs. just nu får den kanske gå 24/7.
Förutom laddstationen har den ny datahårdvara inklusive display samt ny mjukvara. Denna mjukvara går inte att få in i den gamla hårvaran från förra året, tyvärr. Finns en del nya funktioner i den och den klarar också bättre andra robotar i sin närhet vad det verkar.
Hjulhubbarna locktitade de redan förra året efter ett tag, om de är nya till i år vet jag inte men med bra åtdragna skruvar med locktite på fungerar det bra för mig i alla fall.
Ok.
Det bästa för mig borde nog vara att göra huset till en Ö.
Men då kanske jag överskrider max 40m till närmaste slinga, som jag tror jag läste i gamla tråden.
Men om man har en stor Ö (huset) mitt i, så kanske slingan runt huset fyller den funktionen.
Det jag undrar är alltså. Kan en Ö räknas som närmsta slinga, eller måste det vara ytterslinga?
 
Pannlampa skrev:
Mitt tips vid installation, fuska inte i början, kör enligt manualen så får du inga problem. Efter en vecka kan man mixtra om man vill, jag kör på 30cm till fasta hinder på raksträckor utan strul så trimmern tar kantklippningen på en bredd med marginal men i hörnen är den enligt manualen, tänk också på avståndet mellan kanttråd och fasta hinder, under 1 meter funkar inte i min erfarenhet.
Det där förstod jag inte fullt ut.
När måste man ha en hel meter till fasta hinder menar du?
I hörn?
 
Thomas_2 skrev:
Det där förstod jag inte fullt ut.
När måste man ha en hel meter till fasta hinder menar du?
I hörn?
Ett träd eller likande är inga problem men inte lite större saker. Jag hade två pall marksten som stod utmed kantslingan, ca 90cm ifrån, förvånadsvärt ofta klipparen lyckades hitta in bakom och inte hittade ut igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.