Grattis till alla er som var förutseende och köpte på er skärblad under förra året när det fanns i butiken! :(

Jag har varit på Jula som berättar att skärbladen är restade med beräknad ankomst i juli (!). Övriga ställen jag varit på har inte haft dom i sortimentet över huvudtaget. Något som köpt nyligen och i vilka butiker?
 
JS80 skrev:
Mina är åxå tröga som fan
Mina med, bör ju helt klart öka klipptiden om dom snurrar som Bosse_A skriver. Nån som kommit på nått bra sätt utan att ta bort massa saker ?
 
Mitt ena hjul glappar som många skrivit här i forumet, och jag har fixat det förra året med loctite. Men nu börjar ena hjulet glappa igen, och hur gör man när man skruvat in skruven med loctite ? Lär bli gängpajj om man försökerskruva upp den. Nån som har lossat på en som man haft loctite på tidigare ?
 
Bosse_A skrev:
Tröga framhjul
Idag tog jag loss framhjulen som jag tycker rullat trögt. Det visade sig att plasttätningarnas hål gick trögt mot axeln. Den yttre tätningen kunde jag burra upp någon halv mm. Den inre hade jag inte stort nog borr till så den tog jag bort. Hjulen har ju täta kullager både på in och utsida så jag tror det klarar sig med bara de yttre hjulskydden. Nu går det att sätta snurr på hjulen och de snurrar en stund av sig själva. Jag tror detta ger längre klipptid när hjulen inte har någon friktion.
//Bosse
Navkapseln/hjulskydden gick bra att pilla lös. Men hur fick du loss låsbrickan som fixerar hjulet utan att skada den?
 
Redigerat:
Nu har det hänt, det som man inte vill ska hända. Knivarna har gått av. Alla tre, dessutom! Det känns inget vidare att veta att tre halva knivblad ligger någonstans på gräsmattan...
 
  • uploadfromtaptalk1370472830446.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6
falmark skrev:
Nu har det hänt, det som man inte vill ska hända. Knivarna har gått av. Alla tre, dessutom! Det känns inget vidare att veta att tre halva knivblad ligger någonstans på gräsmattan...
När man läser detta så känns det som jag valde rätt klippare när jag valde en Wiper One utan rakblad....

Har du barn som är ute och leker på gräsmattan?
 
M@ZE skrev:
Mitt ena hjul glappar som många skrivit här i forumet, och jag har fixat det förra året med loctite. Men nu börjar ena hjulet glappa igen, och hur gör man när man skruvat in skruven med loctite ? Lär bli gängpajj om man försökerskruva upp den. Nån som har lossat på en som man haft loctite på tidigare ?
Beror på vilken Locktite du använt, jag har använt blå (normallåsning) och den går att skruva ur igen även om det går lite trögt förstås. Har du använt röd kan det ju vara värre.
 
matte75 skrev:
När man läser detta så känns det som jag valde rätt klippare när jag valde en Wiper One utan rakblad....

Har du barn som är ute och leker på gräsmattan?
Jag har vuxna barn. Men det känns inget bättre för det. Jag tror faktiskt att jag har risksträckan på kanten som angränsar mot grusvägen intill min tomt. Där kan det finnas risk för stenar efter att vägen sladdats.
 
falmark skrev:
Nu har det hänt, det som man inte vill ska hända. Knivarna har gått av. Alla tre, dessutom! Det känns inget vidare att veta att tre halva knivblad ligger någonstans på gräsmattan...
Den måste ju kört på något riktigt hårt typ stor sten eller metallbit. Hittar du hindret lär du också hitta knivdelarna.
 
MBygga skrev:
Den måste ju kört på något riktigt hårt typ stor sten eller metallbit. Hittar du hindret lär du också hitta knivdelarna.
Jo jag tror inte heller att knivarna går av av gräs eller mindre kvistar.
Jag har några tänkbara riskområden, i huvudsak runt ytterkanten av gården. Jag får väl skaffa en "bauta-stor" magnet att dragga med.
 
MBygga skrev:
Beror på vilken Locktite du använt, jag har använt blå (normallåsning) och den går att skruva ur igen även om det går lite trögt förstås. Har du använt röd kan det ju vara värre.
Det står Loctite Normal, dock förra säsongen skruvade jag ut skruven och hela gängan gick sönder då det är aluminium. Hasse skickade en ny arm, men har för mig att han pratade nått om att värma med värmepistol innan.
 
M@ZE skrev:
Det står Loctite Normal, dock förra säsongen skruvade jag ut skruven och hela gängan gick sönder då det är aluminium. Hasse skickade en ny arm, men har för mig att han pratade nått om att värma med värmepistol innan.
Ok, jag fick göra om ett av mina hjul i våras och kunde skruva ur skruven utan att gängan följde med, kanske hade tur men nu är den i alla fall låst igen. Värmning är nog annars en bra idé.
 
Knivresterna hittade!
Med ett arrangemang av ett antal magneter på en räfsa hittades Knivresterna ganska enkelt. Jag gick direkt på några troliga olycksplatser. Bl.a. ett ställe på tomten som är utfyllnad med gammalt tegelskrot. Varje år kryper det upp olika stora bitar av tegel. Jag såg en knytnävstor tegelbit som hade slagits lös ur jorden. Jag drog magneträfsan runt detta ställe och vips så satt en bit kniv fast på en magnet. De andra två bitarna såg jag med blotta ögat efter att ha krafsat bort lite gräs.

En orsak kan ha varit att jag har underlåtit underhållet av klipparen. Knivresterna som satt kvar på tallriken gick knappt att rotera pga gräs som lagt sig som en beläggning på knivar och tallrik.

Jag tror att om man ser till att knivarna roterar lätt, så händer inget vid en sammanstötning. Ja de blir ju slöa förstås, men förmodligen håller dom.

Slutet gott allting gott.
 
  • uploadfromtaptalk1370537128242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
falmark skrev:
Knivresterna hittade!
Med ett arrangemang av ett antal magneter på en räfsa hittades Knivresterna ganska enkelt. Jag gick direkt på några troliga olycksplatser. Bl.a. ett ställe på tomten som är utfyllnad med gammalt tegelskrot. Varje år kryper det upp olika stora bitar av tegel. Jag såg en knytnävstor tegelbit som hade slagits lös ur jorden. Jag drog magneträfsan runt detta ställe och vips så satt en bit kniv fast på en magnet. De andra två bitarna såg jag med blotta ögat efter att ha krafsat bort lite gräs.

En orsak kan ha varit att jag har underlåtit underhållet av klipparen. Knivresterna som satt kvar på tallriken gick knappt att rotera pga gräs som lagt sig som en beläggning på knivar och tallrik.

Jag tror att om man ser till att knivarna roterar lätt, så händer inget vid en sammanstötning. Ja de blir ju slöa förstås, men förmodligen håller dom.

Slutet gott allting gott.
Ett tips till er som får leta knivrester i gräsmattan: grannen har en Automower ssom lider av samma problem, han köpte en sån där långsmal magnetlist som man sätter knivar på väggen med. Perfekt att svepa över gräsmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.