MBygga skrev:
Marksten är det annars en del som jobbar sig med att lägga i samma syfte som du nämner, roboten går ju bättre med ena hjulet på sten än på grus.
Jo det hade ju förstås varit det allra bästa.
Betydligt mer jobb dock.
 
Nu är Greger hemma!
Han står och pratar med Greta (Neato xv15) som står och laddar där nere på golvet och gömmer sig bakom bänken.
Hon är lite blyg... :)
IMG_2067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir ev installation på lördag.
Jag ska börja med att gräva ner mig i manualen.
Ska man förbereda genom att sätta den i laddaren kanske?
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Sitter och läser manualen.
Det står att gränstråden fungerar inte som den ska om den ansluts på en sträcka över 250m.
Denna längd uppnår ju jag redan om endast drar kabel längs gräsmattans yttre gränser.
Ska jag strunta i att gränsa av huset och bara låta den krocka med huset, eller hur stort problem är det med längre kabel?
Vad menar dom med att "gränstråden inte fungerar som den ska" om den blir längre?
 
Thomas_2 skrev:
Sitter och läser manualen.
Det står att gränstråden fungerar inte som den ska om den ansluts på en sträcka över 250m.
Denna längd uppnår ju jag redan om endast drar kabel längs gräsmattans yttre gränser.
Ska jag strunta i att gränsa av huset och bara låta den krocka med huset, eller hur stort problem är det med längre kabel?
Vad menar dom med att "gränstråden inte fungerar som den ska" om den blir längre?
Vet inte vad de menar, vad jag läst har flera använt betydligt längre gränstråd än så utan större problem. Nu har du ju väldigt stor tomt så frågan är hur mycket tråd du behöver totalt. Det kanske ändå är så att krocka med huset är säkrare. Sätt på något mjuk list framtill bara så skrapar du inte upp din fina maskin så mycket.
 
MBygga skrev:
Vet inte vad de menar, vad jag läst har flera använt betydligt längre gränstråd än så utan större problem. Nu har du ju väldigt stor tomt så frågan är hur mycket tråd du behöver totalt. Det kanske ändå är så att krocka med huset är säkrare. Sätt på något mjuk list framtill bara så skrapar du inte upp din fina maskin så mycket.
Det blir ca 360m om jag ska ringa in huset.
Kanske är det bästa att låta den krocka då.
Jag får ta och mäta upp och se så jag inte överskrider 25m till närmsta slinga om jag kör krockvarianten.

En fundering.
Som jag förstår det så är det en ny laddstation på landroid L jämfört med första modellen.
Kan det va så att den nya laddstationen är sämre på att hantera långa slingor?
Står det något om längden på slingan i gamla manualen?
 
Jag pratade nyss med suporten.
Jag frågade om max längd på slingan.
Han kände inte till att det skulle vara några problem med en slinglängd på 360m som jag kommer upp i om jag drar slingan runt huset.
Han sa att det enda jag behövde se upp med var att maskinen inte får ha längre än 20m till närmsta slinga.
Han bekräftade att det var 25m på den gamla som jag fick information här av MBygga.

Jag gissar att den nya laddstationen har en annan eller svagare slingsignal.
Jag tror hur som helst att 20m räcker gott även om jag väljer att inte dra någon slinga runt huset.
På suporten tyckte dom att det kunde vara en bra ide att bara låta den krocka med huset i mitt fall om jag inte överskrider 20m till slinga.
Då kommer den snabbare till laddstation.
 
Redigerat:
Nja, som jag skrev tidigare är det Landroid L, dvs. den NYA versionen av förra årets modell som har 25 m som gräns och det står i dess manual, det är dock ingen skillnad mot förra årets modell som också har 25 m som gräns. Landroid M däremot har 18 m som gräns. Var han fick 20 m från vet jag inte men enligt uppgift skall årets laddplatta vara förbättrad och då låter det ju inte som att den skall ha sämre prestanda, snarare bättre. Den är dessutom kompatibel med förra året modell har supporten sagt så det är nog ingen stor skillnad förutom utförandet på den.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Den är dessutom kompatibel med förra året modell har supporten sagt så det är nog ingen stor skillnad förutom utförandet på den.
Det skulle nog jag vilja utreda mer. Det är ju så att årets modeller, både L och M har en helt ny laddplatta. I denna har ny teknik för slingsignalens funktion implementerats. I de nya modellerna står angivet 3 eller 3,5 m till annan klippare. Vi har även bevis för att Landroid och HQ nu kan ha ett avstånd på 20 cm mellan slingorna. Jag har fått klart och tydligt från Worx att de gamla modellerna INTE går att uppdatera. Har nu även kollat på kretskortet som sitter på L och M. Det är samma artikelnummer både på de som sitter i maskinen och det som sitter i laddaren, det är även samma klippmotor. Finns det utrymme för att sätta på en större klippdisk???
Detta skulle ju i så fall innebra att L och M KAN vara ganne med en HQ.(y).
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Det skulle nog jag vilja utreda mer. Det är ju så att årets modeller, både L och M har en helt ny laddplatta. I denna har ny teknik för slingsignalens funktion implementerats. I de nya modellerna står angivet 3 eller 3,5 m till annan klippare. Vi har även bevis för att Landroid och HQ nu kan ha ett avstånd på 20 cm mellan slingorna. Jag har fått klart och tydligt från Worx att de gamla modellerna INTE går att uppdatera.
Förbättringen kan ju sitta i maskinens mjukvara, dvs. hur den läser av slingsignalen och att den framför allt bara bryr sig om Worxsignalen och inte störs av andra signaler. Själva signalen kan ju därmed vara samma.
Men vi får snart veta då jag ju beställt en ny platta som skall vara av det nya utförandet enligt uppgift. Enligt Hasse skall det fungera och därför vågade jag beställa. Som jag skrivit i annan tråd skall jag ha en platta på varje sida om huset så jag slipper bära över roboten så ofta.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Förbättringen kan ju sitta i maskinens mjukvara, dvs. hur den läser av slingsignalen och att den framför allt bara bryr sig om Worxsignalen och inte störs av andra signaler. Själva signalen kan ju därmed vara samma.
Men vi får snart veta då jag ju beställt en ny platta som skall vara av det nya utförandet enligt uppgift. Enligt Hasse skall det fungera och därför vågade jag beställa. Som jag skrivit i annan tråd skall jag ha en platta på varje sida om huset så jag slipper bära över roboten så ofta.
Ändringen är både hårdvaru och mjukvarubaserad, detta är bekräftat. Men det ska bli intressant och se hur din fungerar. Detta skulle ju kunna innebära att bytar man laddstation så kanske kunde man lösa problemet med störningar....
 
peternicklas skrev:
Ändringen är både hårdvaru och mjukvarubaserad, detta är bekräftat. Men det ska bli intressant och se hur din fungerar. Detta skulle ju kunna innebära att bytar man laddstation så kanske kunde man lösa problemet med störningar....
Ja, hårdvaran i klipparen är ju också ny liksom mjukvaran. Å andra sidan är ju plattan också ny, huruvida elektroniken är ny också vet jag inte men det skulle ju vara väldigt bra om det är så att man genom byte av laddstation får bättre störningshantering för de som har det problemet. Personligen tror jag dock att förbättringen sitter i klipparen. Kan du inte fråga din kontakt om det.
 
peternicklas
Han har redan svarat på detta. Det är förndringar både i klipapren och i laddstationen. Både mjukvara och hårdvara. Den går inte att implementeras i version 1. Därför tror jag inte att den laddstationen du har beställt kommer att fungera.Det ska bli intressant att se.
 
peternicklas skrev:
Han har redan svarat på detta. Det är förndringar både i klipapren och i laddstationen. Både mjukvara och hårdvara. Den går inte att implementeras i version 1. Därför tror jag inte att den laddstationen du har beställt kommer att fungera.Det ska bli intressant att se.
Som jag trodde sitter all vital förändring i själva klipparen, den nya plattan fungerar alltså utmärkt (y) när jag nu provat den. Personligen tror jag mer på Hasse i Hässleholm än dina ofta felaktiga spekulationer.
 
Hej alla.
En bild av en del av våran trädgården LD krockar med allt vi har ingen Ö runt någon ting.
Det fungerar hur bra som helst, 20130615_171932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Som jag trodde sitter all vital förändring i själva klipparen, den nya plattan fungerar alltså utmärkt (y) när jag nu provat den. Personligen tror jag mer på Hasse i Hässleholm än dina ofta felaktiga spekulationer.
Tyvärr har jag nu konstaterat att LD stör LD, vilket jag ju visste. Det som överraskar är att det inte räcker med 4,5 meter mellan slingorna som min "gamla" har som föreskriven gräns och som jag också har mellan mina slingor på var sida om huset. Den störs på upp till 6-6,5 meter :eek: vilket är förvånande och tråkigt. Vet inte om det är för att slingorna är relativt korta (ca. 130 m + 80 m) och att signalen därmed blir starkare. Nu får jag stänga av den slinga jag inte använder för tillfället, det fungerar ju men är ett onödigt moment till förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.