peternicklas
Lewdis skrev:
Jag känner mig aningen dum men jag hittar verkligen inte vart ljudet kommer ifrån trots era tappra försök.
Bifogar en bild på hur min ser ut under. Har jag kanske inte samma landroid som ni talar om?
Ser annorlunda ut jämfört med min gamla.Ovanför batteriet till höger har du en rund sak. Detta tror jag är högtalaren. På min var det ett litet hål lagom för en hörselpropp.
 
Lewdis skrev:
Jag känner mig aningen dum men jag hittar verkligen inte vart ljudet kommer ifrån trots era tappra försök.
Bifogar en bild på hur min ser ut under. Har jag kanske inte samma landroid som ni talar om?
Här är högtalaren på min:

landroid-m.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På min finns det ett litet runt hål där man kan skymta någon blank platta innanför.
 
peternicklas skrev:
jag skrev om detta tidigare i den gamla tråden. Samma sätt som supporten rekomenderar. Och man måste ladda varje batteri för sig så att båda får samma laddning. Kör med CTEK även på bilarna, har räddat 2 batteri hittills.
Har nya ctek samma modellbeteckning som den gamla?
 
peternicklas
falmark skrev:
Har nya ctek samma modellbeteckning som den gamla?
Nej, det har kommit en hel del nya laddare. Dn förste jag köpte hette Zefyr 45, samma som Jula säljer.
 
falmark skrev:
Har nya ctek samma modellbeteckning som den gamla?
JA, som jag skrev så heter den laddare supporten avsåg åxå MXS5.0 MEN den hade Recond-funktion som omfattade även mindre batterier.

Här är den: http://www.ctek.se/Archive/ProductPdf/MXS 5.0_SV.pdf

Men observera att den är HELT NY och släpps ut på marknaden just nu! Det är en verkligt duktig laddare verkar det som, men den kanske inte finns i din butik ännu. Pris vet jag inget om.
 
Redigerat:
Linuxpingvinen skrev:
Kravet på att en strömkrets måste vara sluten för att det skall kunna flyta någon ström är generell. Åtminstone när det gäller likström och lägre frekvenser.

Se det bara som att det vore en öppen strömbrytare i den där icke slutna kretsen - då kan ingen ström flyta alls.

Det funkar absolut, det var precis så jag laddade igår. :)

Nu på senaste körningen idag, efter några cykler med körning och automatiska laddningar i laddstationen gick Määh-ry i 1 tim 17 min. Det verkar helt ok tycker jag. (y)
Hur länge laddar den i laddstationen mellan körningarna? Min laddar ungefär 1h45-55m och klipper sen runt 1h30-45m på fyrans läge. Men jag fick ett nytt batteri på garantin i höstas då det gamla batteriet tappade kraften helt så att klipptiden till slut var under en halvtimma :(.
 
MBygga skrev:
Hur länge laddar den i laddstationen mellan körningarna? Min laddar ungefär 1h45-55m och klipper sen runt 1h30-45m på fyrans läge. Men jag fick ett nytt batteri på garantin i höstas då det gamla batteriet tappade kraften helt så att klipptiden till slut var under en halvtimma :(.
Jag har inte hunnit kolla detta ännu. Men jag har en preliminär uppfattning där jag tror att den inte laddar mer än ca 1 tim. Jag äger f.ö. INTE någon sådan CTEK 5.0 batteriladdare av NYA typen som jag talat om, således har jag inte kunnat köra någon "Recond" på mitt Landroid-batteri vilket varit mycket intressant. (Däremot har jag den föregående modellen av CTEK 5.0, som jag införskaffade för att kunna hålla liv i ett MC-batteri - av lite större typ. Det batteriet laddar jag emellertid som ett vanligt bilbatteri)

Jag blir lite förvånad över att ni kan få ut nya batterier på garantin, det hade jag inte förväntat mig att man kunde...
Det är inte vanligt när det gäller garantier. Vad är det för regler som gäller där?

Idag kollade jag visuellt på 139-kronors-batterierna på Biltema, det blir nog dessa - den dagen jag måste byta - och betala själv. ((Nr 80-409)
 
L
Detta är mycket märkligt. Det sitter ett lock där du ritat men inget under och ljudet kommer inte därifrån. Har tejpar över allt på undersidan utan resultat.

Hur kan det komma sig att det finns flera helt olika design på exakt samma modell. Får inte ihop det
 
Lewdis skrev:
Detta är mycket märkligt. Det sitter ett lock där du ritat men inget under och ljudet kommer inte därifrån. Har tejpar över allt på undersidan utan resultat.

Hur kan det komma sig att det finns flera helt olika design på exakt samma modell. Får inte ihop det
Men är det årsmodell 2012 som du åxå har? (Första modellen) Eller är din kanske från 2013??
Du kan helt enkelt ringa Hasse på supporten (importören) och fråga. Han är jättetrevlig. :D
 
Linuxpingvinen skrev:
Men är det årsmodell 2012 som du åxå har? (Första modellen) Eller är din kanske från 2013??
Du kan helt enkelt ringa Hasse på supporten (importören) och fråga. Han är jättetrevlig. :D
Lätt att se på displayen, smal två raders = 2012, bred multiraders = 2013.
 
Linuxpingvinen skrev:
Jag blir lite förvånad över att ni kan få ut nya batterier på garantin, det hade jag inte förväntat mig att man kunde...
Det är inte vanligt när det gäller garantier. Vad är det för regler som gäller där?
I villkoren står det 2 års garanti på maskinen, registrerar man på hemsidan får man 3 år, för batteriet dock endast 12 månader.
 
MBygga skrev:
Hur länge laddar den i laddstationen mellan körningarna? Min laddar ungefär 1h45-55m och klipper sen runt 1h30-45m på fyrans läge. Men jag fick ett nytt batteri på garantin i höstas då det gamla batteriet tappade kraften helt så att klipptiden till slut var under en halvtimma :(.
Idag passade jag på att kolla tiderna eftersom jag ändå var ute i trädgården. Laddningen tog 1tim 5min, därefter körde den i 1tim 23 min. Idag var det definitivt inte tungklippt kan jag tillägga. Torr gräsmatta och ganska lite att klippa - mest finputsning.

Jag tycket det är acceptabelt med så pass gamla batterier som dessutom varit väldigt dåliga efter vinterförvaringen. Men som sagt, ett Recond-prov skulle vara intressant.

Håller batterierna denna säsongen skall jag kanske göra Recond inför nästa säsong, om det verkar att krävas. Men jag skall i alla fall ladda batterierna med CTEK:en i vinter. Ev. recond blir troligen med min nuvarande CTEK, som egentligen har för kraftig Recond för dessa batterier, men verkar batterierna vara kass finns det väldigt lite att förlora. :)
 
Linuxpingvinen skrev:
Idag passade jag på att kolla tiderna eftersom jag ändå var ute i trädgården. Laddningen tog 1tim 5min, därefter körde den i 1tim 23 min. Idag var det definitivt inte tungklippt kan jag tillägga. Torr gräsmatta och ganska lite att klippa - mest finputsning.

Jag tycket det är acceptabelt med så pass gamla batterier som dessutom varit väldigt dåliga efter vinterförvaringen. Men som sagt, ett Recond-prov skulle vara intressant.

Håller batterierna denna säsongen skall jag kanske göra Recond inför nästa säsong, om det verkar att krävas. Men jag skall i alla fall ladda batterierna med CTEK:en i vinter. Ev. recond blir troligen med min nuvarande CTEK, som egentligen har för kraftig Recond för dessa batterier, men verkar batterierna vara kass finns det väldigt lite att förlora. :)
Ja, det är rimligt bra tider tycker jag, skall man åberopa garantin behöver de komma ner mot halvtimman i körtid. Förmodligen kommer du få ut lite mer klipptid ju fler cykler den kör. Däremot märker man hur snabbt det självurladdar då den kör första passet på morgonen efter att ha stått i 11-12 timmar, för då går den bara en knapp timma trots att batteriet laddas upp helt innan den vilar för natten.
 
L
Min är köpt på jula i år och displayen ser ut så här. Bör väl vara en 2012a ändå ser den inte ut som din under?
 
  • image.jpg
Lewdis skrev:
Min är köpt på jula i år och displayen ser ut så här. Bör väl vara en 2012a ändå ser den inte ut som din under?
Hmm det var märkligt. :confused: Jag har lagt märke till att i Jula-annonsen ser inte laddningsanslutningarna likadana ut som de gör på min. Jag har två rektangulära plattor med rundade hörn framtill på Gräsklipparen som utgör laddningskontakter. (På håll ser det nästan ut som grillen på en BMW...)
landroid-l-top.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser dina laddningskontakter ser annorlunda ut? Det kan ju i så fall vara olika revisionslägen/utföranden på de första modellerna åxå?

Vad jag menade med att ringa Hasse Holgersson var för att fråga om var högtalaren sitter..

Här kan du få tag i Hasse:
Hasse Holgersson
HPV SCHOU AB
Åsvägen 2 E
SE-281 37 HÄSSLEHOLM - SWEDEN
Tlf. +46 451 381 980
Fax. +46 451 414 00
Mobil. +46 70 9355426

E-mail: hh@hpverktyg.se
www.hpv.dk/se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.