MBygga skrev:
Ja, det är rimligt bra tider tycker jag, skall man åberopa garantin behöver de komma ner mot halvtimman i körtid. Förmodligen kommer du få ut lite mer klipptid ju fler cykler den kör. Däremot märker man hur snabbt det självurladdar då den kör första passet på morgonen efter att ha stått i 11-12 timmar, för då går den bara en knapp timma trots att batteriet laddas upp helt innan den vilar för natten.
Garanti är inte att tänka på för min del. Jag köpte den 2012-04-08... Mer än 16 månader sedan! ;)
 
peternicklas
Linuxpingvinen skrev:
Hmm det var märkligt. :confused: Jag har lagt märke till att i Jula-annonsen ser inte laddningsanslutningarna likadana ut som de gör på min. Jag har två rektangulära plattor med rundade hörn framtill på Gräsklipparen som utgör laddningskontakter. (På håll ser det nästan ut som grillen på en BMW...)
[bild]

Ser dina laddningskontakter ser annorlunda ut? Det kan ju i så fall vara olika revisionslägen/utföranden på de första modellerna åxå?

Vad jag menade med att ringa Hasse Holgersson var för att fråga om var högtalaren sitter..

Här kan du få tag i Hasse:
Hasse Holgersson
HPV SCHOU AB
Åsvägen 2 E
SE-281 37 HÄSSLEHOLM - SWEDEN
Tlf. +46 451 381 980
Fax. +46 451 414 00
Mobil. +46 70 9355426

E-mail: hh@hpverktyg.se
www.hpv.dk/se
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-39.html#post1784837
Jula säljer samma modell som är på din bild. Klipparen på bilden som Jula har har troligen inte sålts i Sverige.
Dock konstigt att högtalaren ser annorlunda ut.
 
Lewdis skrev:
Min är köpt på jula i år och displayen ser ut så här. Bör väl vara en 2012a ändå ser den inte ut som din under?
Displayen ser ut som på 2012'an men ta ett par bilder framifrån och på undersidan så får vi jämföra med våra klippare. Något konstigt är det, möjligen har du en tidigare version än våra vilket kan bero på att Jula kanske köpt på sig alla gamla robotar för att sälja ut. De har ju köpt in alla gamla Lizard robotar som ju inte finns längre eftersom Stiga köpte in och la ner det märket för att använda sitt eget i stället.
 
L
Jag ringde Hasse på supporten och han bekräftade att högtalaren sitter just här. Det hjälpte dock fortfarande inte mig då det inte ett jota att tejpa där. Det finns inget litet hål på min. Får nog bli till att ta av kåpa och titta. Tack ändå för att hjälp.
 
L
Linuxpingvinen skrev:
Här är högtalaren på min:

[bild]

På min finns det ett litet runt hål där man kan skymta någon blank platta innanför.
Skulle nog citerat så ni förstår vad jag hänvisade till. Testade att hålla handen för hela området till höger om batteriet. Detta gjorde lite skillnad men inte mycket. Ljudet hörs fortfarande väldigt mycket. Jag hade velat få bort ljudet helt.
 
Lewdis skrev:
Skulle nog citerat så ni förstår vad jag hänvisade till. Testade att hålla handen för hela området till höger om batteriet. Detta gjorde lite skillnad men inte mycket. Ljudet hörs fortfarande väldigt mycket. Jag hade velat få bort ljudet helt.
Som jag skrev är det enklare att försöka hjälpa dig om du tar ett par bilder framifrån och under så får vi jämföra med våra klippare.
 
Hej

Jag är också nybliven ägare tack vare Jula. Jag tyckte inte att den pep så förfärligt högt, men ville försöka få ner det ytterligare. Lösningen på "mysteriet" är att de på våra exemplar redan i fabrik har klistrat en ganska tjock lapp för hålet. Så mer tejp gör marginell nytta. Jag lyfte på lappen (se bild) och tryckte i en hörselpropp (Bilsom gul stl small), men det gjorde inte så stor skillnad jämfört med orginallappen.
(Det positiva i det hela är att vi tydligen har senare exemplar med vissa förbättringar gjorda - ska bli intressant att se t.ex. om bakhjulen börjar glappa på våra)
P8180617.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
keab skrev:
Hej

Jag är också nybliven ägare tack vare Jula. Jag tyckte inte att den pep så förfärligt högt, men ville försöka få ner det ytterligare. Lösningen på "mysteriet" är att de på våra exemplar redan i fabrik har klistrat en ganska tjock lapp för hålet. Så mer tejp gör marginell nytta. Jag lyfte på lappen (se bild) och tryckte i en hörselpropp (Bilsom gul stl small), men det gjorde inte så stor skillnad jämfört med orginallappen.
(Det positiva i det hela är att vi tydligen har senare exemplar med vissa förbättringar gjorda - ska bli intressant att se t.ex. om bakhjulen börjar glappa på våra)
[bild]
Jaha, då förstår jag varför det var svårt att hitta. Jag har tejpat för min pip och därmed piper den nog som era antar jag. Man får ju komma ihåg att pipet också tjänar som stöldlarm om någon får för sig att bära iväg roboten, den effekten minskar ju om man tystar den för mycket.
Ni borde ha redan loctitade hubar till hjulen, vet att de införde det efter ett tag.
 
L
Hej igen på er
tänkte bara höra om det är något mer som har erfarenhet av att klipparen fastnar och spinner något när den skall köra ut efter laddning. Därmed tror den att den backat 1.5 meter men i själva verket står den i stationen knappt 20 cm bak. Då vrider den sig och fastnar på stört.

Som sagt kanske någon som har idéer om hur detta kan lösas på bästa sätt
 
Lewdis skrev:
Hej igen på er
tänkte bara höra om det är något mer som har erfarenhet av att klipparen fastnar och spinner något när den skall köra ut efter laddning. Därmed tror den att den backat 1.5 meter men i själva verket står den i stationen knappt 20 cm bak. Då vrider den sig och fastnar på stört.

Som sagt kanske någon som har idéer om hur detta kan lösas på bästa sätt
Står laddplattan helt rakt? Jag har ju köpt till en ny platta och har märkt att den är mycket känsligare för lutning än den gamla då den har så grova räfflor jämfört med den gamla att den liksom hoppar upp och ner om den måste backa ut i motlut.
 
Jag har fått problem med att den stannar ofta när den skall påbörja att åka mot slingan när den skall hem och ladda. Den vrider sig inte som den bör tycker jag. Jag har fått öka till 55-60cm från slinga till ex mur, häck osv för att den skall kunna klara det överhuvudtaget. Den börjar stanna mer och mer på ställen den aldrig har stannat på förut. Jag börjar bli så trött på denna maskin ! :mad:
 
M@ZE skrev:
Jag har fått problem med att den stannar ofta när den skall påbörja att åka mot slingan när den skall hem och ladda. Den vrider sig inte som den bör tycker jag. Jag har fått öka till 55-60cm från slinga till ex mur, häck osv för att den skall kunna klara det överhuvudtaget. Den börjar stanna mer och mer på ställen den aldrig har stannat på förut. Jag börjar bli så trött på denna maskin ! :mad:
Något jag också märkt vid vissa tillfällen den senaste tiden. För min del händer det främst när den skall avbryta av annat skäl än att den behöver ladda, t.ex. när den enligt schemat skall lägga av för dagen. Mycket märkligt, det verkar som att den känner av tråden mer sällan och därmed åker för långt ut innan den vrider sig.
 
MBygga skrev:
Något jag också märkt vid vissa tillfällen den senaste tiden. För min del händer det främst när den skall avbryta av annat skäl än att den behöver ladda, t.ex. när den enligt schemat skall lägga av för dagen. Mycket märkligt, det verkar som att den känner av tråden mer sällan och därmed åker för långt ut innan den vrider sig.
Ja det är märkligt, man ser liksom att den inte vrider sig som den skall. Den vrider sig först litegrann men åker sen nästan rakt fram och vrider sig jätte dåligt. Detta gör att den åker emor häck, mur etc som jag har gått och ökat runt hela tomten till 55-60cm men lik förbannat så verkar den inte fixa det. Inte nog med att man har fått gå runt sina 250m slinga och ändrat, den fixar det fortfarande inte. Det är aldrig några problem under körning, då vrider den sig riktigt mkt när den kommer fram till slingan. Det är alltid när den skall gå på slingan när den skall hem och ladda.

Sen har jag fått problem med att när det regnar och sensorerna märker att det regnar så åker den hem men åker aldrig ut efter utsatt Regn fördröjd tid som det är inställt på.

Vad göra ?? hur skickar man hela maskinen till HP verktyg ? bekostar dom det eller ?

Jag börjar fundera på en HQ snart .. :sly:
 
M@ZE skrev:
Ja det är märkligt, man ser liksom att den inte vrider sig som den skall. Den vrider sig först litegrann men åker sen nästan rakt fram och vrider sig jätte dåligt. Detta gör att den åker emor häck, mur etc som jag har gått och ökat runt hela tomten till 55-60cm men lik förbannat så verkar den inte fixa det. Inte nog med att man har fått gå runt sina 250m slinga och ändrat, den fixar det fortfarande inte. Det är aldrig några problem under körning, då vrider den sig riktigt mkt när den kommer fram till slingan. Det är alltid när den skall gå på slingan när den skall hem och ladda.

Sen har jag fått problem med att när det regnar och sensorerna märker att det regnar så åker den hem men åker aldrig ut efter utsatt Regn fördröjd tid som det är inställt på.

Vad göra ?? hur skickar man hela maskinen till HP verktyg ? bekostar dom det eller ?

Jag börjar fundera på en HQ snart .. :sly:
Ring och prata med dem på HP, kanske känner de igen fenomenet och kanske kan man lämna maskinen på Jula nu när de säljer ut sina LD igen.
 
Lewdis skrev:
Hej igen på er
tänkte bara höra om det är något mer som har erfarenhet av att klipparen fastnar och spinner något när den skall köra ut efter laddning. Därmed tror den att den backat 1.5 meter men i själva verket står den i stationen knappt 20 cm bak. Då vrider den sig och fastnar på stört.
Som sagt kanske någon som har idéer om hur detta kan lösas på bästa sätt
Hej,
som nämnt är det viktigt att laddplattan i alla fall inte lutar framåt, jag hade samma problem och orsaken var för stor friktion mellan laddstift och robot, när jag smörjde upp stiften funkade allt bra igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.