Redigerat:
petterg skrev:
I følge linken er WG794E en M

[länk]

(interessant at pdf'n anbefaler klipping 27 timer i døgnet for en plen på 1000kvm)

I følge Jula er maskinen egnet for plen opptil 1500m2 - altså en L.

Etter hva jeg kan forstå av bilder jeg finner er bildet i annonsen fjorårets L.

Så da blir konklusjonen?
Jag har också funderat på det med klipptiderna, och det verkar vara klipptid per vecka och inte dygn. När man sätter den i automatiska läget så står det hur många timmar det rekommenderade är och kollar man under anpassat schema så är de timmarna uppdelade på veckodagarna.
Det är ändå lite märkligt tycker jag, för den klipper inte många timmar om man sätter den på 1000 kvm, så den borde funka på en större gräsmatta då kanske...? 27 timmar uppdelat på 5 dagar, eftersom den lät lördag och söndag vara utan klipptid.
 
För de som funderar på att använda Gardenas skarvkopplingar kan jag tipsa om att de inte klarar av att bita igenom kabelns hölje, så man är tvungen att skala kablarna först. Tog en stund innan jag upptäckte det, stod och kliade mig i huvudet länge innan jag kom på att öppna skarven igen och se efter.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Börje 51 skrev:
Det är modell WG795E som reas ut i Borås.
KumlaEkeby skrev:
Nej detta är L modellen 1500kvm och den ser ut så här [länk] lite uppdaterad L version antar jag.

Antar att fjolårrets L modell ser ut som denna med metallpiggarna uppe på skalet.
[länk]

Men som sagt det var den på den övrelänken som jag fick från Jula i Eskilstuna.
Ok, så i Borås får man M-modellen, i Eskilstuna får men årets L-modell, i reklamen ser man fjorårets L-modell. Konklusjonen er altså at man ikke kan vite hva man får før man står med esken.
 
petterg skrev:
Ok, så i Borås får man M-modellen, i Eskilstuna får men årets L-modell, i reklamen ser man fjorårets L-modell. Konklusjonen er altså at man ikke kan vite hva man får før man står med esken.
WG795E är väl ändå L modellen.
WG794E är M modellen om jag inte läst helt galet på nätet.
Alltså är det förmodligen samma maskin i Borås som Eskilstuna.
Men L modellen finns väl i varje fall 2 utgåvor kolla på bilderna i mitt tidigare inlägg #573 så ser du en liten skillnad på dom :)!
 
peternicklas
KumlaEkeby skrev:
WG795E är väl ändå L modellen.
WG794E är M modellen om jag inte läst helt galet på nätet.
Alltså är det förmodligen samma maskin i Borås som Eskilstuna.
Men L modellen finns väl i varje fall 2 utgåvor kolla på bilderna i mitt tidigare inlägg #573 så ser du en liten skillnad på dom :)!
Worx har valt att döpa de enligt följande:
2012 års maskin, WG795E.
2013 års maskin, WG795E type 2 eller L
2013 års maskin, WG794E eller M.
Betäckningarna L och M finns bara för årets model.
2012 fanns bara 1 klippare från Worx och den hette då bara Landroid. Det är denna som nu Jula snart skänker bort.
2012 fanns den med ett större batteri, och hade då ett tillägg i modelbetäckningen.
Den model som finns på Julas foto tror jag aldrig har varit Sverige, den med laddkontakterna ovan på kåpan. Jag köpte en av de första som kom till Jula och den hade laddningen i fronten.
 
  • Gilla
petterg
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Worx har valt att döpa de enligt följande:
2012 års maskin, WG795E.
2013 års maskin, WG795E type 2 eller L
2013 års maskin, WG794E eller M.
Betäckningarna L och M finns bara för årets model.
2012 fanns bara 1 klippare från Worx och den hette då bara Landroid. Det är denna som nu Jula snart skänker bort.
2012 fanns den med ett större batteri, och hade då ett tillägg i modelbetäckningen.
Den model som finns på Julas foto tror jag aldrig har varit Sverige, den med laddkontakterna ovan på kåpan. Jag köpte en av de första som kom till Jula och den hade laddningen i fronten.
Aha tack för info :).
På baksidan på den här klipparen står det 201211 så antar att den är tillverkad nov 2012 då ;).
Men det där med L och type 2 vart nånstans på klipparen kan man se det? Är det nån liten visuell skillnad på dom?
 
KumlaEkeby skrev:
Aha tack för info :).
På baksidan på den här klipparen står det 201211 så antar att den är tillverkad nov 2012 då ;).
Men det där med L och type 2 vart nånstans på klipparen kan man se det? Är det nån liten visuell skillnad på dom?
Det med type 2 står inget om i manualen men kanske på de nya klipparna (enligt peternicklas) vilket jag inte har kunnat kontrollera då jag har en från förra året och där står det bara WG795E. Den på Julas bilder är en tidig utgåva av klipparen som aldrig såldes i Sverige som peternicklas mycket riktigt skriver. Däremot såldes modellen med större batteri (WG795E.1) heller aldrig i Sverige utan endast i England.
Årets modell har en uppdaterad display och knappsats vilket är den tydligaste visuella skillnaden, du kan se den på Programguiden på denna länk http://www.worxlandroid.com/pdf/Landroid-L-Programming-Troubleshooting-EN.pdf
 
  • Gilla
svetsnisse och 2 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Det med type 2 står inget om i manualen men kanske på de nya klipparna (enligt peternicklas) vilket jag inte har kunnat kontrollera då jag har en från förra året och där står det bara WG795E. Den på Julas bilder är en tidig utgåva av klipparen som aldrig såldes i Sverige som peternicklas mycket riktigt skriver. Däremot såldes modellen med större batteri (WG795E.1) heller aldrig i Sverige utan endast i England.
Årets modell har en uppdaterad display och knappsats vilket är den tydligaste visuella skillnaden, du kan se den på Programguiden på denna länk [länk]
Kanon tack för info!
Ser att dom är lite omkastade knapparna och nån bytt utseende samt en annan display.
Men då den stora frågan vad har förbättrats på nya L modellen mot den här?
Det jag förstått när jag skummat forumet är att den klarar gå närmare andra klippare utan att få spunk.
Men är det nåt annat som gör den bättre?
 
KumlaEkeby skrev:
Kanon tack för info!
Ser att dom är lite omkastade knapparna och nån bytt utseende samt en annan display.
Men då den stora frågan vad har förbättrats på nya L modellen mot den här?
Det jag förstått när jag skummat forumet är att den klarar gå närmare andra klippare utan att få spunk.
Men är det nåt annat som gör den bättre?
Det är nog den största och viktigaste fördelen att den inte störs så lätt. Övriga förändringar är nog inte särskilt avgörande, bl.a. funkltionen att den väljer klipptid själv beroende på tomtstorlek kan man nog vara utan. Så har du inga problem med grannar i närheten som har eller kan tänkas skaffa robot är nog Julas erbjudande det bästa du kan få.
 
peternicklas
Det ställer som jag har hittat de olika typbetäckningarna på är deras egen hemsida för service/support/reservdelar.
worx.JPG
tittar man igenom de olika delarna som ingår i 2013 års model så skiljer det lite mer från 2012 års model.
Elektronik, laddplattor, motorer samt display är det jag kommer på nu. Det är samma på båda reservdelsspecarna på M och L i 2013 års model.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag gett upp å bett DUAB att återköpa min 2.0

Jag har kört min Landroid sedan i maj och i likhet med en del andra användare har jag ibland noterat följande irriterande beteende hos min robot


  1. Slirar vid hinder istället för att backa ut i klippområdet igen
  2. Zick-zackar inne i klippområdet
  3. Vänder inte vid begränsningskabeln
  4. Fortsätter långt efter det att den lämnat klippområdet

Efter det att min robot gått bärsärkagång på min grannes gräsmatta (som iofs var i starkt behov av en klippning) så skickade jag den för service.

När jag efter ett par veckor fick tillbaka den trodde jag att problemen skulle vara lösta men på morgonen hittade jag den på min andra grannes garageuppfart. Bestämde mej då för att punktmarkera med videokamera - http://youtu.be/07RjCoT3CLM

Jag har kommit till följande slutsatser efter ett tags iakttagande av min robot och det förefaller som Landroid M inte pallar fukt. Detta då alla rymningar jag varit med om skett då det varit dagg i gräset eller vid regn då den inte hunnit tillbaka till laddstationen innan den blivit för blöt.

Jag testade att under en solig dag låta den klippa och det gick felfritt men när jag sedan sprejade vatten på en del av klippytan stack den iväg igen.

Vore intressant å veta om fler kommit till samma slutsatser som jag? Någon som vet om föregående modell haft dessa problem? Kanske jag har ett måndagsexemplar men det verkar ju som fler haft liknande problem

Jag skall säga att jag inte har grannar med robotgräsklippare, inte har överskottskabel liggande eller någon passage trängre än 2m
 
Hawkfield skrev:
Nu har jag gett upp å bett DUAB att återköpa min 2.0

Jag har kört min Landroid sedan i maj och i likhet med en del andra användare har jag ibland noterat följande irriterande beteende hos min robot


  1. Slirar vid hinder istället för att backa ut i klippområdet igen
  2. Zick-zackar inne i klippområdet
  3. Vänder inte vid begränsningskabeln
  4. Fortsätter långt efter det att den lämnat klippområdet

Efter det att min robot gått bärsärkagång på min grannes gräsmatta (som iofs var i starkt behov av en klippning) så skickade jag den för service.

När jag efter ett par veckor fick tillbaka den trodde jag att problemen skulle vara lösta men på morgonen hittade jag den på min andra grannes garageuppfart. Bestämde mej då för att punktmarkera med videokamera - [länk]

Jag har kommit till följande slutsatser efter ett tags iakttagande av min robot och det förefaller som Landroid M inte pallar fukt. Detta då alla rymningar jag varit med om skett då det varit dagg i gräset eller vid regn då den inte hunnit tillbaka till laddstationen innan den blivit för blöt.

Jag testade att under en solig dag låta den klippa och det gick felfritt men när jag sedan sprejade vatten på en del av klippytan stack den iväg igen.

Vore intressant å veta om fler kommit till samma slutsatser som jag? Någon som vet om föregående modell haft dessa problem? Kanske jag har ett måndagsexemplar men det verkar ju som fler haft liknande problem

Jag skall säga att jag inte har grannar med robotgräsklippare, inte har överskottskabel liggande eller någon passage trängre än 2m
Har läst på tråden att någon mer haft kunna liknande problem vid fukt, däremot inte att det är ett problem med första modellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.