Jag hade som jag tidigare nämnt lyckats vrida sönder kontakten mellan skalet och chassi när jag skulle rengöra lite inför vinterförvaringen. Supporten skickade en ny kabel som man får (om man vill och kan) installera själv på skalet. Ville bara meddela att det inte är så komplicerat om någon mer skulle behöva byta... Lite meck med de fjädrande laddningsluckorna, lite lödning osv. Det mest komplicerade visade sig bli att skruva bort de gamla sladdarna från regnsensorns två metallstift. En av muttrarna hade fastnat på stiftet som bara snurrade när man försökte skruva av den. Det slutade med att jag fick såga sönder stiftet och ersätta med en vanlig skruv.

En helt annan sak... Jag har sökt efter diverse moddar och hacks man skulle kunna göra med sin Landroid, men allt jag hittar är estetiska moddar (klistermärken på skalet osv). Är det någon som hittat något i stil med att koppla in solpanel, koppla in extra batteri, komma åt servicemenyn osv?.. få den att ändra beteende på något vis helt enkelt?

Jag har kvar mitt gamla problem med att den ofta inte orkar ända hem vid laddning. Har klurat mycket på någon genial lösning men inte kommit på något. Om man skulle komma åt servicemenyn kanske man skulle kunna få den att börja åka hem lite tidigare t.ex. Eller man skulle kanske kunna få den att orka hem med ett extra batteri inkopplat, eller med lite hjälp av en solpanel på ryggen. Ja ni förstår. Hur som helst har jag inte hittat nånting på nätet. Robotgräsklippare kanske inte låter sig hackas så lätt.
 
L
Jag köpte en ctek 5.0 laddare idag. Den laddar mellan 1.2-14Ah batterier ( och uppåt). Dock står det att recond programmet kör mellan 14-160Ah. Jag hade velat köra detta en gång per vinter. Förstör jag batteriet för visst är väl 5Ah batterier i klipparen?
 
L
L
peternicklas skrev:
Köp en CTEK laddare för MC så behöver du inte hålla på att kladda med urladdningar mm. CTEK kan stå på hela vintern om du vill ,men annars körs den 2 dygn/månad så blir batterierna som nya. Kostar c:a 400:- på Jula, kan med fördel användas på personbilen. Du behöver inte dela på batterierna. Sätt + mot + och - mot - på batteriet, ett i taget.
Hej peterniklas
Kommentera gärna mitt svar ovan angående CTEK laddare om du har mer information.
 
peternicklas
Nu handlar ju denna tråden om Landroid 1.0 vilka det sitter vanliga batteri i. Till min nya med Li-Ion batteri har jag inte laddat batteriet ännu. Har inte heller kollat vad som krävs för att ladda dessa. De är ju inte lika känsliga som vanliga batteri mer än när det gäller val av laddare. Jag kommer inte att använda CTEK till min nya Landroid 2.0 med Li-Ion batteri.
Kollade på CTEK och ser nu att de har en laddare för Lithium.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/LITHIUM XS

Vet inte om den fungerar till Landroid 2.0.
 
Redigerat:
L
Nu blir jag konfunderad. Kollade på pricerunner på landroid 1 och där står det att det är ett Li-ION batteri.
Min köpte jag på jula förra året. Är det ett bly/syra batteri då?
 
peternicklas
Lewdis skrev:
Nu blir jag konfunderad. Kollade på pricerunner på landroid 1 och där står det att det är ett Li-ION batteri.
Min köpte jag på jula förra året. Är det ett bly/syra batteri då?
Ja och CTEK funkar kanon.
 
L
peternicklas skrev:
Ja och CTEK funkar kanon.
Tack för det. Kanske den enda som är glad att han inte har Li-ION batteri då :)

Min andra fråga får du gärna svara på om du kan
Jag köpte en ctek 5.0 laddare idag. Den laddar mellan 1.2-14Ah batterier ( och uppåt). Dock står det att recond programmet kör mellan 14-160Ah. Jag hade velat köra detta en gång per vinter. Förstör jag batteriet om jag kör recond
 
peternicklas
Lewdis skrev:
Tack för det. Kanske den enda som är glad att han inte har Li-ION batteri då :)

Min andra fråga får du gärna svara på om du kan
Jag köpte en ctek 5.0 laddare idag. Den laddar mellan 1.2-14Ah batterier ( och uppåt). Dock står det att recond programmet kör mellan 14-160Ah. Jag hade velat köra detta en gång per vinter. Förstör jag batteriet om jag kör recond
Det vågar jag inte svara på. Jag använde inte den funktionen den vintern som jag laddade min Landroid 1.0 och den fungerade bra när den startades. Ställ en fråga till CTEK. Se bara till att ladda i MC läget.
 
Har sett att det kommit uppdatering av mjukvaran till den nya maskinen, är det någon som hört om nåt är på gång även till våra 1.0?
 
peternicklas
magnetens skrev:
Har sett att det kommit uppdatering av mjukvaran till den nya maskinen, är det någon som hört om nåt är på gång även till våra 1.0?
Den info som jag har fått så gäller det bara M 2.0
 
När man går in på länken i mailet man fick så fick man kryssa i om man hade en M eller L modell. Så det borde ju gälla båda
 
karlelei skrev:
När man går in på länken i mailet man fick så fick man kryssa i om man hade en M eller L modell. Så det borde ju gälla båda
Vill du lägga ut länken eller mailet, verkar inte som att alla har fått utskicket. ..
 
peternicklas
magnetens skrev:
Vill du lägga ut länken eller mailet, verkar inte som att alla har fått utskicket. ..
Det går inte, är kopplat till epostadressen. När man väl har fyllt i sidan så är den borta.
 
peternicklas skrev:
Det går inte, är kopplat till epostadressen. När man väl har fyllt i sidan så är den borta.
Precis, men det var en bild på bägge, frågan är om uppdateringen bara gäller den nyare L modellen som såldes 2013 eller även den 2012
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.