peternicklas
karlelei skrev:
Precis, men det var en bild på bägge, frågan är om uppdateringen bara gäller den nyare L modellen som såldes 2013 eller även den 2012
Just nu vet jag inte, ligg lågt några dagar så kommer det snart information.
 
Fick också precis mailet, det som får mig lite konfunderad är att de skriver att jag har en WG794E och vad jag kan hitta så är det en 2.0 M (Jag har en 1.0). Får väl vänta lite och se om det kommer någon mer info.
 
Så dom vill ha in din gamla 1.0 maskin då? har oxå reggat min men inget mail tyvärr...
 
peternicklas
Från den info som jag har så gäller det endast Landroid M 2.0.
 
För er som har fått mailet... hur uppdaterar man sin Landroid 2.0? Vad har den för datakoppling? Gör man det själv hemma med en dator? Finns det ens något liknande gränssnitt för våra 1.0?
 
I det här fallet så skickar man in den, och så kommer den tillbaka. Ren och fräsch med nya knivar och ny sw.
 
peternicklas
lubbe75 skrev:
För er som har fått mailet... hur uppdaterar man sin Landroid 2.0? Vad har den för datakoppling? Gör man det själv hemma med en dator? Finns det ens något liknande gränssnitt för våra 1.0?
Den info som jag har är att det är endast 2.0 som det gäller. 2.0 har en USB anslutning vid batteriet. 1.0 har en typ av COM port även den vid batteriet.
 
Lewdis skrev:
Jag köpte en ctek 5.0 laddare idag. Den laddar mellan 1.2-14Ah batterier ( och uppåt). Dock står det att recond programmet kör mellan 14-160Ah. Jag hade velat köra detta en gång per vinter. Förstör jag batteriet för visst är väl 5Ah batterier i klipparen?
Hej, så här står det på CTEK hemsida om 5.0 laddaren;
MXS 5.0 är en helt automatisk 12 V-laddare av typen "anslut och glöm bort" och innefattar åtta laddningssteg och ett val av SMALL BATTERY- och NORMAL BATTERY-program. Alternativen RECOND och AGM fungerar fristående eller tillsammans i både programmet SMALL BATTERY och programmet NORMAL BATTERY för att erbjuda användaren fl exibilitet. Ett brett laddningsutbud för alla typer av blybatterier från 1,2 Ah upp till 110 Ah med ytterligare underhåll upp till 160 Ah.

Så det skall allt fungera, jag köpte själv en 5.0 (nya modellen) i höstas för att få funktionen oxh det har fungerat bra för min del. Var läste du att det bara gäller 14 Ah och uppåt?
 
L
MBygga skrev:
Hej, så här står det på CTEK hemsida om 5.0 laddaren;
MXS 5.0 är en helt automatisk 12 V-laddare av typen "anslut och glöm bort" och innefattar åtta laddningssteg och ett val av SMALL BATTERY- och NORMAL BATTERY-program. Alternativen RECOND och AGM fungerar fristående eller tillsammans i både programmet SMALL BATTERY och programmet NORMAL BATTERY för att erbjuda användaren fl exibilitet. Ett brett laddningsutbud för alla typer av blybatterier från 1,2 Ah upp till 110 Ah med ytterligare underhåll upp till 160 Ah.

Så det skall allt fungera, jag köpte själv en 5.0 (nya modellen) i höstas för att få funktionen oxh det har fungerat bra för min del. Var läste du att det bara gäller 14 Ah och uppåt?
Läste detta i manualen och har inte vågar avvända den funktionen ännu. Se print screen ut manualen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lewdis skrev:
Läste detta i manualen och har inte vågar avvända den funktionen ännu. Se print screen ut manualen.
Tror det är feltryck i den bilden, läs på nästa sida där det står om;
KOMBINATIONER Av PROGRAM FÖR LADDNING OCH ALTERNATIv

så ser du att alternativet MC + RECOND finns, t.o.m. MC + AGM + RECOND kan man välja och som sagt för mig har det fungerat utmärkt.
 
L
MBygga skrev:
Tror det är feltryck i den bilden, läs på nästa sida där det står om;
KOMBINATIONER Av PROGRAM FÖR LADDNING OCH ALTERNATIv

så ser du att alternativet MC + RECOND finns, t.o.m. MC + AGM + RECOND kan man välja och som sagt för mig har det fungerat utmärkt.
Ringde till CTEK idag. Om man har en CTEK 5.0 med röd mode knapp går det bra att ladda små batteriet annars går det inte. Gött att man har en med röd knapp!
 
Lewdis skrev:
Ringde till CTEK idag. Om man har en CTEK 5.0 med röd mode knapp går det bra att ladda små batteriet annars går det inte. Gött att man har en med röd knapp!
Japp, det var det jag menade med 5.0 (nya modellen) ovan. Det är konstigt för i höstas sålde man både den nya och den gamla modellen parallellt under samma namn. Om man inte visste vad man letade efter, vilket jag gjorde, kunde man lika gärna fått den gamla modellen med sämre funktionalitet.
 
MBygga skrev:
Japp, det var det jag menade med 5.0 (nya modellen) ovan. Det är konstigt för i höstas sålde man både den nya och den gamla modellen parallellt under samma namn. Om man inte visste vad man letade efter, vilket jag gjorde, kunde man lika gärna fått den gamla modellen med sämre funktionalitet.
Märkligt .. jag har nog den gamla modellen av 5.0 laddaren utan röd Mode knapp. Den använder jag för att ladda mina Landroid 1.0 batterier (var för sig) i Motorcykel läget. Har inte upplevt några problem med det. Vad skulle skillnaden vara ??
 
L
M@ZE skrev:
Märkligt .. jag har nog den gamla modellen av 5.0 laddaren utan röd Mode knapp. Den använder jag för att ladda mina Landroid 1.0 batterier (var för sig) i Motorcykel läget. Har inte upplevt några problem med det. Vad skulle skillnaden vara ??
Skillnaden är att den gamla modellen inte stöder record för små batteriet. Du kan ladda med den gamla varianten men riskerar att skada batteriet på record.
 
Och Record är ?

Låter märkligt i mina öron att den gamla laddaren inte skulle klara av mindre batterier som dessa. Den laddaren går ju från 1,2 - 14A i MC läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.