R Jesper H skrev:
Har ett fritidshus med ett uppmurat utrymme i krypgrunden där jag har frostvakt och en vattenberedare som används året runt.

Jag vill kunna läsa av temperaturen i utrymmet via WIFI och letar därför efter en lämplig termometer. Vad ska jag ha? Alla tips uppskattas!

OBS = Ett krav är dock att tempmätaren har nätanslutning (ej batteridriven) för jag vill slippa kravla runt där nere mer än nödvändigt.

Har lite andra "app-styrda" grejer sedan innan från TP-Link och Plejd, men har ej lyckats hitta nåt lämpligt för temp-övervakning via WIFI i deras utbud.
Här är det du söker, monterade en sådan kombination så sent som idag i ett liknande utrymme.

https://www.styrahem.se/p/403/strombrytare-paav-10a-wifi-sonoff-th10

https://www.styrahem.se/p/411/temp-och-luftfuktighetsgivare-si7021

Tillägg, det är även ett inbyggt relä i modulen, som möjliggör av/påsättning av valfri 230v-pryl. Själv använder jag funktionen till att slå igång just varmvattenberedaren nån timme innan man ska besöka stugan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
F fredstral skrev:
Jag har använt en del Shelly sensorer men tycker att de är för dåliga. Tappar anslutning etc.
Gått över till Ubibots som jag är grymt imponerad av.
[länk]

Visst, dyr i inköp men den har allt du efterfrågar och de 6 jag har har aldrig krånglat. Bra app med larm om man vill.
Jag har ca 30 Shelly-enheter och ingen av dem har någonsin tappat anslutning.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Har dessa Shelly usb och deras Plug-S för att styra värmen i boden där jag har vårat reningsverk. Använder även Plug-S för värmekablarna så jag kan se hur mycket dom drar.
Är bara att göra några scenes i appen hur du vill ha det.
 
R RoAd skrev:
Jag har ca 30 Shelly-enheter och ingen av dem har någonsin tappat anslutning.
Må så vara. Jag körde 6 st shelly, hälften med batteri och hälften med kabel. Stabiliteten går inte att jämföra med Ubibot. I mitt hus.
 
Tack för era svar och engagemang. Har fått många tips i tråden men jag testar att köpa Shellyn så får vi se hur bra den funkar helt enkelt.
 
R
R Jesper H skrev:
Tack för era svar och engagemang. Har fått många tips i tråden men jag testar att köpa Shellyn så får vi se hur bra den funkar helt enkelt.
Vilken shelly? ;)

Jag tycker fortfarande att den HT som tipsats om är olämplig att sätta i en krypgrund ihop med en USB-laddare. Det är en inomhusprodukt.

Så mitt förslag är som jag skrev tidigare en Shelly 1 med temp-probe installerad i en fuktskyddad el-dosa.
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vilken shelly? ;)

Jag tycker fortfarande att den HT som tipsats om är olämplig att sätta i en krypgrund ihop med en USB-laddare. Det är en inomhusprodukt.

Så mitt förslag är som jag skrev tidigare en Shelly 1 med temp-probe installerad i en fuktskyddad el-dosa.
Vill ha det så enkelt som möjligt så kommer testa en HT med strömadapter. Det här är ett separat uppmurat källarrum med betonggolv, så inte helt utomhus. Vi får väl se hur det funkar och vad livslängden är på HT’n, är den alltför kort så testar jag nån annan lösning i det läget.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hej igen alla,

Har nu köpt en Shelly H&T. Den lyckades göra några avläsningar till appen under en timme men just nu står det bara att enheten är OFFLINE även när jag är nära routern.

Tyvärr är manualerna värdelösa så jag förstår ännu inte hur jag ställer in ett larm med notis när temperaturen understiger t.ex. 4 grader.

Det står nåt om "Sensor actions" och "Temperature under (URLs)"i appen men fattar inte hur man ställer in det, verkar inte ens gå att spara inställningarna. Vad menas ens med URLs, ska nån slags webbadress triggas när temperaturen går under ett gränsvärde??

Nån som kan tipsa om en vettig förklaring av hur skiten funkar, hittar varken förståelig manual eller förståelig videoguide nånstans på nätet.
 
R Jesper H skrev:
Hej igen alla,

Har nu köpt en Shelly H&T. Den lyckades göra några avläsningar till appen under en timme men just nu står det bara att enheten är OFFLINE även när jag är nära routern.

Tyvärr är manualerna värdelösa så jag förstår ännu inte hur jag ställer in ett larm med notis när temperaturen understiger t.ex. 4 grader.

Det står nåt om "Sensor actions" och "Temperature under (URLs)"i appen men fattar inte hur man ställer in det, verkar inte ens gå att spara inställningarna. Vad menas ens med URLs, ska nån slags webbadress triggas när temperaturen går under ett gränsvärde??

Nån som kan tipsa om en vettig förklaring av hur skiten funkar, hittar varken förståelig manual eller förståelig videoguide nånstans på nätet.
Vi är två då med samma problem... Den går i viloläge efter att den uppdaterar till cloud.
Jag har inaktiverat cloud och försökt få MQTT att fungera men den verkar skicka ut en gång och sen sover den förevigt (eller tills man trycker knappen).

Värdelös...
 
anders07 anders07 skrev:
Kolla mer här [länk]
Har gjort fabriksåterställning av H&Tn och nu är den ansluten och skickar värden till appen igen (i oregelbundnda intervall med 5-10 minuters mellanrum.)

Dock har jag väldigt svårt att förstå interfacet i appen och hur allt funkar. Bland annat följande:
  • Var ställer jag in hur ofta den ska skicka värden till appen?
  • Hur ställer jag in så att jag får en larmnotis till mobilen när tempen går under X grader?
  • Ska alternativet "Enable/Disable external power supply" vara ibockat när jag kör via USB?
  • Under "I/O Actions", ska alternativet "Sensor reports (URLs)" vara enabled/ibockat? Vad betyder detta?
  • Under "Sensor actions", hur funkar dessa? Inställningarna verkar inte sparas när jag bockar i nåt och försöker spara.
  • Det står att statisk IP-adress rekommenderas. Varför, och hur vet jag vad det ska vara för statisk IP-adress?
  • Hur vet jag om jag kommer kunna styra enheten även när jag inte är på samma WiFi?
Massor av frågor och inget av detta verkar framgå av manualen, Facebook-supportsidan eller tredjeparts-videoguider.
 
R
anders07 anders07 skrev:
Vi är två då med samma problem... Den går i viloläge efter att den uppdaterar till cloud.
Jag har inaktiverat cloud och försökt få MQTT att fungera men den verkar skicka ut en gång och sen sover den förevigt (eller tills man trycker knappen).

Värdelös...
Du har inte svarat mer i den tråden. Det sista du skrev var att "MQTT broadcastar väldigt kort när den vaknar". Det låter ju som om den inte sover för evigt då?

Du vet att den inte vaknar och skickar in något om inte temperaturförändringen är över ett tröskelvärde? Har för mig att det är 1C som måste skilja mot föregående värde.
 
R
R Jesper H skrev:
Var ställer jag in hur ofta den ska skicka värden till appen
Den skickar så vitt jag vet inte med intervall utan när värdena ändrat sig tillräckligt. Det är för att spara batteri.
 
Var ställer jag in hur ofta den ska skicka värden till appen?

Tror inte att du kan ställa in hur ofta den skickar, verkar vara rätt random, min ligger på typ 12-16 minuter mellan.

Hur ställer jag in så att jag får en larmnotis till mobilen när tempen går under X grader?

Det finns en inställning så den kan göra en HTTP GET request någonstans baserat på en temp eller RH men det verkar inte fungera för mig... Inget skickas vad jag kan snappa upp...

Ska alternativet "Enable/Disable external power supply" vara ibockat när jag kör via USB?

Enable

Under "I/O Actions", ska alternativet "Sensor reports (URLs)" vara enabled/ibockat? Vad betyder detta?

Den ska då skicka en signal (göra en HTTP GET) till en server men inget händer på min när jag satt upp lyssnare på Node-red... Den kan vara av om du inte behöver den.

Under "Sensor actions", hur funkar dessa? Inställningarna verkar inte sparas när jag bockar i nåt och försöker spara.

Det står "reboot to activate" eller nåt liknande, du måste klicka på den efter att du sparat.

Det står att statisk IP-adress rekommenderas. Varför, och hur vet jag vad det ska vara för statisk IP-adress?

Det är mest för att kunna komma åt det lokala admin gränssnittet skulle jag tro, allt annat är ju utgående.

Hur vet jag om jag kommer kunna styra enheten även när jag inte är på samma WiFi?

Via cloud kan du det. Annars måste du sätta upp proxy, men den är ju bara igång under de mikrosekunder den skickar signal till cloud...

Skitprodukt!
 
R RoAd skrev:
Du har inte svarat mer i den tråden. Det sista du skrev var att "MQTT broadcastar väldigt kort när den vaknar". Det låter ju som om den inte sover för evigt då?

Du vet att den inte vaknar och skickar in något om inte temperaturförändringen är över ett tröskelvärde? Har för mig att det är 1C som måste skilja mot föregående värde.
Det är väl det som är problemet då... Att temperaturen inte växlar så mycket...

Helt jäkla värdelös produkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.