13 146 läst · 56 svar
13k läst
56 svar
Wifi termometer med nätansluning?
Den gör sitt jobb, MEN ibland måste man starta om dom.
Den med USB är stabilast, uppdaterar ungeför var 10:e minut.
Se även till att ni är på samma nät, 2.4G
Man får lära sig dom genom att pilla med dom.
Scenes gör man lättast vid datorn, EJ appen.
Har ett flertal i stugan som styr Plug S när jag gjort olika scenes.
Några stycken styr jag med timern eller Sol upp o nedgång.
https://manuals.plus/shelly/ht-temperature-and-humidity-sensor-manual#axzz7htAjEyd2
Den med USB är stabilast, uppdaterar ungeför var 10:e minut.
Se även till att ni är på samma nät, 2.4G
Man får lära sig dom genom att pilla med dom.
Scenes gör man lättast vid datorn, EJ appen.
Har ett flertal i stugan som styr Plug S när jag gjort olika scenes.
Några stycken styr jag med timern eller Sol upp o nedgång.
https://manuals.plus/shelly/ht-temperature-and-humidity-sensor-manual#axzz7htAjEyd2
Ibland får man hur ont det än gör konstatera att "felet" kan vara SBS. Nu tror jag kanske inte det är så i ditt fall men ändå.anders07 skrev:
Just den Shelly produkten har jag inte testat men en hel del andra och via MQTT brukar de funka utmärkt. Och som RoAd skriver får man nog se det som standard att batterimatade noder bara rapporterar ändringar förutom nånon periodisk "keep alive".
Njä, tror nog att jag ska klara av det som behövs för att hantera både MQTT, och allt annat som behövs göras...GK100 skrev:Ibland får man hur ont det än gör konstatera att "felet" kan vara SBS. Nu tror jag kanske inte det är så i ditt fall men ändå.
Just den Shelly produkten har jag inte testat men en hel del andra och via MQTT brukar de funka utmärkt. Och som RoAd skriver får man nog se det som standard att batterimatade noder bara rapporterar ändringar förutom nånon periodisk "keep alive".
Problemet är att någon har haft otur när de tänkte runt design och funktion.
Visst, att låta den sova tills något händer är helt ok för att spara på batteri men att lägga till funktioner som ingen vet hur fungerar (inte heller Shelly support verkar veta) och som inte gör någonting är ju katastrof.
Jag har behövt återställa min så gott som dagligen för det verkar som om den skickar ut på MQTT exakt en gång, sen blir det inget mer.
Den uppdaterar appen helt ok, men det måste man ju stänga av för att få MQTT att fungera.
Den action som ska skicka ut http vid förändring gör inget alls. Jag har haft Wireshark att sniffa allt som kommer ut från sensorn i nätverket och det finns inte något http alls ut där så det är nog en dummy i inställningarna bara.
Tack för svar!anders07 skrev:Var ställer jag in hur ofta den ska skicka värden till appen?
Tror inte att du kan ställa in hur ofta den skickar, verkar vara rätt random, min ligger på typ 12-16 minuter mellan.
Hur ställer jag in så att jag får en larmnotis till mobilen när tempen går under X grader?
Det finns en inställning så den kan göra en HTTP GET request någonstans baserat på en temp eller RH men det verkar inte fungera för mig... Inget skickas vad jag kan snappa upp...
Ska alternativet "Enable/Disable external power supply" vara ibockat när jag kör via USB?
Enable
Under "I/O Actions", ska alternativet "Sensor reports (URLs)" vara enabled/ibockat? Vad betyder detta?
Den ska då skicka en signal (göra en HTTP GET) till en server men inget händer på min när jag satt upp lyssnare på Node-red... Den kan vara av om du inte behöver den.
Under "Sensor actions", hur funkar dessa? Inställningarna verkar inte sparas när jag bockar i nåt och försöker spara.
Det står "reboot to activate" eller nåt liknande, du måste klicka på den efter att du sparat.
Det står att statisk IP-adress rekommenderas. Varför, och hur vet jag vad det ska vara för statisk IP-adress?
Det är mest för att kunna komma åt det lokala admin gränssnittet skulle jag tro, allt annat är ju utgående.
Hur vet jag om jag kommer kunna styra enheten även när jag inte är på samma WiFi?
Via cloud kan du det. Annars måste du sätta upp proxy, men den är ju bara igång under de mikrosekunder den skickar signal till cloud...
Skitprodukt!
Har satt H&Tn nere i utrymmet nu och den har tillräcklig Wifisignal, tack och lov. Det verkar funka fint för tillfället, med läsning typ var 10:e minut. Cirka 15 plusgrader vid beredaren.
Det enda jag saknar nu är egentligen pushnotis till mobilen när tempen understiger önskat värde. Det ska ju gå att få till det på nåt sätt enligt folk i denna tråd, men exakt hur gör jag?
Men för en stund sedan trodde du ju att det kunde bero på att temperaturen varierar för lite för att motivera en rapport. Kan det inte vara så längre? Du låter mest sur och okonstruktiv nuanders07 skrev:
Nä, jag har flyttat den och även hållit den i handen, men inget kommer ut ur den om jag inte trycker på knappen så den "vaknar".R RoAd skrev:
Shelly support säger heller inget vettigt och hänvisar till den komplett värdelösa API dokumentationen och låtsas som om att "actions" funktionen inte finns, eller snarare säger att den behöver jag inte använda när jag ju har appen...
Deras support är lika kass som produkten!
Ok, då kanske de gjort bort sig på denna produkt. Tråkigt i så fall. Jag har bara deras motion som också är batteridriven men den fungerar klockrent.anders07 skrev:Nä, jag har flyttat den och även hållit den i handen, men inget kommer ut ur den om jag inte trycker på knappen så den "vaknar".
Shelly support säger heller inget vettigt och hänvisar till den komplett värdelösa API dokumentationen och låtsas som om att "actions" funktionen inte finns, eller snarare säger att den behöver jag inte använda när jag ju har appen...
Deras support är lika kass som produkten!
Här är lite info som jag fått tag på.
Det är 2 saker man kan göra för att öka batteritiden.
Man kan också väcka den manuellt genom att klicka på knappen på den för att få ut inställningarna direkt.
Min erfarenhet är att batterierna håller som max ca 3 mån.
https://home.shelly.cloud/#/login
- Sätta en fast IP adress på enheten. Använd en adress utanför DHCP Scopet eller gör en reservering för att blocka den adressen till andra. Då går det lite fortare för enheten att koppla upp vilket spar lite batteri.
- Man kan ändra gränserna för vid vilka temperaturändringar som krävs för att den ska skicka. 1 grad är default men man kan sätta upp den lite men förlorar då noggrannhet. Utöver det kopplar den upp sig 4 ggr per dygn.
Man kan också väcka den manuellt genom att klicka på knappen på den för att få ut inställningarna direkt.
https://home.shelly.cloud/#/login
Tack!R R.Z skrev:Här är lite info som jag fått tag på.
Att den skriver att ändringarna ligger och väntar är helt normalt. De skickas till enheten när den vaknar upp. Det gör den vid temperaturändringar eller efter 6 timmar med konstant temperatur.
- Sätta en fast IP adress på enheten. Använd en adress utanför DHCP Scopet eller gör en reservering för att blocka den adressen till andra. Då går det lite fortare för enheten att koppla upp vilket spar lite batteri.
- Man kan ändra gränserna för vid vilka temperaturändringar som krävs för att den ska skicka. 1 grad är default men man kan sätta upp den lite men förlorar då noggrannhet. Utöver det kopplar den upp sig 4 ggr per dygn.
[länk]
Hmm, 6 timmar... Jag tror att produkten egentligen är mer en "logger" snarare än en temperatursensor.
Jag tycker att jag har väntat över 6 timmar men den har ändå inte hostat ur sig något över MQTT.
Kollade precis batteriet och det ligger på 62% nu efter typ 5-6 dagar men då har jag ju hållit den vaken en hel del.