2 396 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Fungerar Shelly temp. sensor med RPi/Node-red?
Ok, mysteriet, typ, löst... Mycket riktigt då så ligger en H&T sensor och "sover" och vaknar bara med en (okänd) intervall för att skicka signaler till Shelly.cloud.
Jag har sniffat trafiken och det verkar gå väldigt fort när den skickar vilket innebär att man knappast hinner snappa upp något när den skickar signalen via HTTP.
För att komma in på de "lokala" settings måste man återställa den helt (hålla in knappen under locket ca. 10-15 sekunder tills den börjar blinka långsamt), ansluta dator eller mobil till sensorns eget WiFi och sen gå in på http://192.168.33.1/ (en fast adress).
Då kommer man till sensorns inställningar och där finns, som @RoAd berättade, inställningen för MQTT under "Internet & Security / Advanced - Developer settings".
MQTT verkar dock bara broadcasta väldigt kort när den vaknar...
Kort och gott, inte alls vad jag ville ha...
Jag har sniffat trafiken och det verkar gå väldigt fort när den skickar vilket innebär att man knappast hinner snappa upp något när den skickar signalen via HTTP.
För att komma in på de "lokala" settings måste man återställa den helt (hålla in knappen under locket ca. 10-15 sekunder tills den börjar blinka långsamt), ansluta dator eller mobil till sensorns eget WiFi och sen gå in på http://192.168.33.1/ (en fast adress).
Då kommer man till sensorns inställningar och där finns, som @RoAd berättade, inställningen för MQTT under "Internet & Security / Advanced - Developer settings".
Men sätt upp en lokal mosquitto-broker som tar emot data som du använder i H&T, det är ju defaco standard i iot-världen, node red har ju native stöd för det och du kommer få mätvärden varje gång den vaknar.
In med datan i influx så kan du styra dina andra flöden mha. queries mot influx sen
In med datan i influx så kan du styra dina andra flöden mha. queries mot influx sen
Det låter som om du försöker polla enheten på egen klocka för att hämta informationen du vill ha. Så funkar det generellt inte med IoT. Sensorerna skickar istället ett telegram när det finns något att rapportera, och/eller ett telegram på klocka. Din uppgift i gatewayen (dvs din raspberry) är att ta emot telegrammet och göra vad du vill med det. Så funkar 99% av de enheter jag jobbar med privat och professionellt.anders07 skrev:Ok, mysteriet, typ, löst... Mycket riktigt då så ligger en H&T sensor och "sover" och vaknar bara med en (okänd) intervall för att skicka signaler till Shelly.cloud.
För att komma in på de "lokala" settings måste man återställa den helt (hålla in knappen under locket ca. 10-15 sekunder tills den börjar blinka långsamt), ansluta dator eller mobil till sensorns eget WiFi och sen gå in på [länk] (en fast adress).
Sätt upp MQTT på din sensor. Låt den ansvara för att skicka till din MQTT-broker när något av intresse finns att förmedla. Annars får du som standard fyra (om jag minns rätt för H&T) uppdateringar om dygnet. Standard är väl att det skickas om temperatur ändrar sig 1 grad eller luftfuktighet 5%. Så det är inget magiskt odokumenterat intervall alls.
Det här är som sagt normalt förfarande för att spara på batteritid. Professionella enheter brukar ha batteritid på 8-10 år, men då pratar vi w-mbus eller liknande protokoll. Shelly kör ju ren wifi och är lite smidigare i privatbostäder.
Liknande trådar
-
Vedpanna - automatiska temperaturgivaren fungerar inte
Ved, Pellets, Flis -
Fungerar dessa kablar till Shelly 1PM?
El -
Hur fungerar "tempvakten" i ett gasolkylskåp. Någon som vet?
Teknik -
Till vilken typ av LED lampor fungerar denna Shelly dimmer till?
El -
Reglera temperaturen på frysen fungerar inte.
Kök