Nyvaken efter whiskeyprovning igår hos en god vän. :)

3 olika varianter av Edradour och Longrow avsmakades, inget jag varken känt till eller sett innan, men klart trevliga bekantskaper.
 
Edradour ska tydligen vara ett oerhört charmigt destilleri att besöka enligt en bekant till mig. Har dock inte smakat den...
 
Nu har jag "sugit" lite på en Islay Mist medans jag spelade CSS och den är faktiskt riktigt trevlig för priset. Vågar inte sitta med Laffen då man aldrig vet om flaskan ä tom när man vaknar......
 
Måste hjälpa till att hålla liv i den här tråden.
Har smakat runt lite under hösten och fortfarande är det den 10-åriga Aberlour'en som behåller sin plats som bra huswhisky och utifrån att vara prisvärd. Senast blev det 5 buteljer till priset av 25Euro/st/1L, men även på bolaget så är den prisvärd. Från att ha varit en stor älskare av de riktigt rökiga Islay så har jag blivit mera förtjust i de lite fylligare, rundare med endast lite svaga röktoner.
 
Crebel skrev:
Edradour ska tydligen vara ett oerhört charmigt destilleri att besöka enligt en bekant till mig. Har dock inte smakat den...
Om jag inte minns helt fel är Edradour det minsta destilleriet i världen, med endast 3 heltidsanställda eller liknande. :)
 
Köpte en julklapp till mig sjäv, en Lasanta från Glenmorangie, en Highland lagrad på sherry-fat, galet trevlig.. :) God Jul på er!
 
AndersS skrev:
Måste hjälpa till att hålla liv i den här tråden.
Har smakat runt lite under hösten och fortfarande är det den 10-åriga Aberlour'en som behåller sin plats som bra huswhisky och utifrån att vara prisvärd. Senast blev det 5 buteljer till priset av 25Euro/st/1L, men även på bolaget så är den prisvärd. Från att ha varit en stor älskare av de riktigt rökiga Islay så har jag blivit mera förtjust i de lite fylligare, rundare med endast lite svaga röktoner.
Jag kan inte annat än hålla med!
Jag har tre favoriter i kategorin ickerökiga:

  • Macallan Sherry Oak 12 år
  • Aberlour 10 år
  • Balvenie Doublewood 12 år
Det ska bli lite smakande av alla tre i helgen! d^_^b






http://www.whiskyguiden.se/Bilder/twe/balvenie12.jpg
 
Ska avrunda julafton med en dos Glenmorangie Nectar D'or. Häftig whisky lagrad på gamla sauternes-fat :) Kanske till och med lyxar till med ett glas Lagavulin distillers edition -94

God jul!!!
 
Redigerat:
Realdoolar skrev:
Kanske till och med lyxar till med ett glas Lagavulin distillers edition -94

God jul!!!
Den funkar väldigt bra även på Nyårsafton!!

/Peter
 
FredrikR skrev:
Om jag inte minns helt fel är Edradour det minsta destilleriet i världen, med endast 3 heltidsanställda eller liknande. :)

Var där 2004 och visst är det ett litet destilleri. Dock var det rätt mycket personal, men de som höll på med själva produktionen var nog inte mer än tre stycken. Att det sedan var fler som var anställda för att hantera oss turister var man inte så noga med att ta upp. :)
 
Vill hålla liv in denna tråd. Vad ska man ha i glaset nu när höststormarna närmar sig? Har någon testat Ardbeg balsda? ? Min favoritt för tillfället är Ardbeg corryvreckan.
 
Oh, en tråd för mig!

Kan varmt rekommendera Glen Garioch 12år! En singel malt från Highland. Mycket smakrik. Rätt stark, så den kräver en del vatten för att komma ner i styrka.
 
Provade för ett tag sedan kombinationen Lagavulin 16 och Roqefort, så fantastiskt gott! Fick vid samma tillfälle chans att jämföra Talisker 10 mot senaste Talisker Destillers Edition och den senare var riktigt bra.

Fick tipset om syltad ingefära som tilltugg till Oban. Själv är jag inte så förtjust i ingefära men enligt andra som provade så var det tydligen en höjdare.

Nästa whisky som står på tur att köpas in är Laphroaig 18 som jag hört mycket gott om men inte fått chans att testa ännu.
 
  • Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.