Nu är våren här och då brukar jag vilja gå på de lite lättare och mildare malten. Så till invigningsöppnandet av fritidshuset köptes nu en en Glen Moray 16år. Självklart så måste den ju provas innan man tar med den till stugan så den inte är "härsken";)
Den är mild och lite sötfruktig i smaken utan rökighet. Ganska kort eftersmak men det passar bra i helheten. Är man förtjust i det tyngre Islay-sortimentet blir detta en helt annan upplevelse.:D
Och att få en 16-åring för under 400:- (ok, endast 399:) tycker jag är mycket prisvärt, när den smakar så bra. Och som jag skrivit tidigare är det nästan ett hån mot whiskyn att man för många av de nya unga sorterna utan årsangivelser får betala minst lika mycket eller mera.
 
Snamkade en SmokeHead häromhelgen och fann den som ett fullgott budgetalternativ till min favorit Lagavulin.
 
vojma skrev:
Snamkade en SmokeHead häromhelgen och fann den som ett fullgott budgetalternativ till min favorit Lagavulin.
Nu blev jag intresserad. Beskriv skillnaden mellan Lagavulin och Smokehead?
Tvinga mig inte köpa en flaska nu när det är vår och jag börjar återta det lättare gardet.
 
SmokeHead tycker jag hör till gruppen tunna rökiga utan årtal som näms ovan. Bästa rökiga budget Wisky i min gom år nog Bowmore Enigma.
 
Budski skrev:
SmokeHead tycker jag hör till gruppen tunna rökiga utan årtal som näms ovan. Bästa rökiga budget Wisky i min gom år nog Bowmore Enigma.
Tackar för svaret, då låter jag den tillsvidare inte ingå i whiskysortimentet hemma.
 
Hej,
såg att det fanns Double Barrel Highland Park+Bowmore samt Double Barrel Caol ila+ Braeval för en rimlig peng t någon som har provat?
 
AndersS skrev:
Nu blev jag intresserad. Beskriv skillnaden mellan Lagavulin och Smokehead?
Tvinga mig inte köpa en flaska nu när det är vår och jag börjar återta det lättare gardet.
Ursäkta att jag inte svarat. Jobbar borta om veckorna och har inte tillgång till internet.

Hur som helst så sammanfattar Budski läget ganska bra. Har inte smakat Enigman men tar det som ett tips till nästa inköpstillfälle (i kväll?).
 
springbankimag0003.th.jpg
Sitter just och avnjuter en sådan här, den är lite för alkoholstark för mins smak egentligen (56%) vilket gör det lite svårt att hitta rätt mängd vatten som ska blandas i men övning ger färdighet :p
Inget rökig alls, men jag tror att jag kan skönja madeirafaten lite i eftersmaken den påminner lite, lite om MacAllan kan jag tycka fast skarpare i smaken.
 
Jo, en Cask ska ha en skvätt vatten för att runda till smaken. Den "vanliga" är i princip Cask där man tillsatt vatten för att sänka alkoholhalten.
 
Testade precis en Macleod's och den var faktiskt inte så dum med tanke på det låga priset 335kr. Visserligen når den inte upp till Lagavulin men å andra sidan kostar ju den betydligt mer och är dubbelt så gammal. Får väl ändå säga att Macleod's är klart prisvärd.
 
Ok boys. Det är dags att ta tag i manligheten men var börjar jag? Jag är lite allergisk mot de rökigaste alternativen men det får heller inte bli för tunnt. Föredrar Single Malt. En topp 3 lista som drar mig in i fördärvet vore uppskattat :)
 
Bricco skrev:
Ok boys. Det är dags att ta tag i manligheten men var börjar jag? Jag är lite allergisk mot de rökigaste alternativen men det får heller inte bli för tunnt. Föredrar Single Malt. En topp 3 lista som drar mig in i fördärvet vore uppskattat :)
Är iofs inte one of the boys men jag vågar mig på att svara ändå: Det är en nästan omöjlighet du ber om eftersom vilken whisky som är godast är oerhört subjektivt. För varje sort som någon höjer till skyarna så rynkar en annan på näsan. Jag t.ex. ska INTE ge dig några tips, eftersom mina toppfavoriter är rökiga. Dessutom så kan vad man själv tycker påverkas av sammanhanget då man provar något.

Prova att bjuda in dig hos kamrater som har whisky-intresse och provsmaka själv av olika sorter. Om du talar om varför så bjuder de förmodligen gärna, man brukar bli lite missionär om sina egna favoriter :)!
Testa en centiliter av ett par stycken på någon välsorterad restaurang. Akkurat om du bor i Stockholm är ett givet förslag.

(För övrigt så har en av mina whisky-kamrater precis mailat om att han har fått sitt nyförvärv, en flaska Bowmore Claret och frågat när vi kan samlas och avnjuta den. Minnet av smaken från första gången vi smakade den gör att förväntningarna är högt ställda! )
 
Bricco skrev:
Ok boys. Det är dags att ta tag i manligheten men var börjar jag? Jag är lite allergisk mot de rökigaste alternativen men det får heller inte bli för tunnt. Föredrar Single Malt. En topp 3 lista som drar mig in i fördärvet vore uppskattat :)
Varför single malt enbart kan man ju fråga sig?
Nåja, skall det inte vara rökigt så tycker jag en Highland är att föredra, och nuvarande favoriten är en Highland Park.
En blended whisky som ändå är rätt ok är ju en Famous Grouse, ljusår bättre än Grants iaf.

Ha en trevlig sommar!
 
fresve skrev:
Varför single malt enbart kan man ju fråga sig?
Nåja, skall det inte vara rökigt så tycker jag en Highland är att föredra, och nuvarande favoriten är en Highland Park.
En blended whisky som ändå är rätt ok är ju en Famous Grouse, ljusår bättre än Grants iaf.

Ha en trevlig sommar!
Druckit Glenmorangie 18 years som jag tyckte var mycket god. Vet inte hur 10an beter sig men jag antar det är i de trakterna jag vill börja äventyret iallafalll.
 
Börja med en Macallan. Den kan alla dricka, inte bara whiskeysålda. Dessutom är den måttstocken mot vilken väldigt många mäter andra sorter.

En annan gammal favorit bland de rökfria är Cragganmore, den är lite speciell och antingen gillar man det eller inte. Highland Park är deffinitivt en av grundpelarna i uppbyggnaden av varje sann whiskeyentusiast. Mitt skåp har saknat den i många år men just idag kom hustrun hem med end^_^b. Den var inte lika speciell längre, kan jag sammanfatta det med. Tången finns där men jag saknade allt lite rök ändå. Favoriten numera är Caol Ila och det är den enda sort jag faktiskt tycker mig kunna märka skillnad på hur gamla de är. 18-åringen är betydligt bättre än 10:an. Annars hävdar jag att det ofta är skit samma med åldern. Hukar under bordet. Det blir väl ungefär som att säga "Kan själv" i elforumet. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.