Hmmm...att Famous grouse skulle vara rökig hade jag ingen aning om men det kanske är det som gör att den slinker ner fint för min del då jämfört med det mesta annat (mest vanligt billigt krafs antar jag). Jo, att prova dom sorter som FG är blended på är ju faktiskt ett bra alternativ...att jag inte tänkte på det då.
Isens vara eller inte vara är väl en fråga som kommer att stötas och blötas i alla tider men det kan ju vara en bidragande orsak att det mildrade whiskeyn och att jag tyckte det var godare för den sakens skull.
Jag provar mig fram under sommaren, det jag inte köper hem själv får jag väl smaka på när jag våldgästar vänner och bekanta....men någon mer Bells blir det inte...huuuua. :)
 
J
AndersS skrev:
Har återigen provat på en flaska Mackmyra och visst är det speciellt med en svensk whisky, men......
Tycker fortfarande inte den är prisvärd utifrån att jag kan få, min smak, betydligare godare whisky i den prisklassen.
Men ska på en resa ned till Tyskland om några veckor och tänkte då på att även stärka whiskyförrådet. Såg vid snabbkoll av priser att även Mackmyra nu finns i "border" sortimentet.
Mackmyra's olika sortet är riktigt dåliga enligt mig.

Kan däremot varmt reka en för mig ny Whiskey.

http://www.smokehead.co.uk/

Lite roligt att vi skall få en ny lokal Whiskey, Smögen Whisky AB

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1979634/han-ska-gora-vastkust-whisky
 
Redigerat av moderator:
Glufsglufs skrev:
Men....ingen som har några alternativ till Famous Grouse då?
Du kanske är mogen att testa en Higland Park eller Cragganmore?
 
Oj, vilken trevlig tråd jag hittade :)

Min älskade Tallisker börjar ta slut och jag vill ha tips. Single malt är det som gäller. Har ingen jätteerfarenhet men tycker verkligen om Talliskern. Har en flaska Famous Grouse också och hadde på nåt sätt fått för mig att det inte var så stor skillnad men idag provade jag en liten Famous och direkt efter en liten Tallisker. Det var som att få en käftsmäll... fast på ett bra sätt! :D Smak, arom, nyanser, rökighet, allt satt som en smäck. Jag tror inte att Talliskern räknas som rökig men i jämförelse så...

Nån som kan tipsa om liknande?
 
BiFuel skrev:
Oj, vilken trevlig tråd jag hittade :)

Min älskade Tallisker börjar ta slut och jag vill ha tips. Single malt är det som gäller. Har ingen jätteerfarenhet men tycker verkligen om Talliskern. Har en flaska Famous Grouse också och hadde på nåt sätt fått för mig att det inte var så stor skillnad men idag provade jag en liten Famous och direkt efter en liten Tallisker. Det var som att få en käftsmäll... fast på ett bra sätt! :D Smak, arom, nyanser, rökighet, allt satt som en smäck. Jag tror inte att Talliskern räknas som rökig men i jämförelse så...

Nån som kan tipsa om liknande?
Nu jämför du äpplen och päron;) tror jag.
Gissa att du har en blended Famous Grouse som till viss del innehåller malt whisky, medan t.ex. Talisker är en ren maltwhisky. Jodå, Talisker räknas som rökig även om destilleriet inte finns på Islay där många av de riktigt rökiga/tjäriga produceras.
Talisker produceras på Skye och hos mig hittar du t.ex. en 25-åring, tappad 2005, dock inte öppnad, men dock provsmakat årgången på destilleriet och fick en fin fleecetröja med deras loggo när jag köpte flaskan:D vad gör man inte för nya fritidskläder.

Men du har hela whiskyvärlden framför dig att prova. Mitt favoritdestilleri är Macallan så testa en sådan, det finns 10 och 12 årig till "överkomligt" pris att prova på.
Skulle även kunna rekommendera Scapa som är en Orkney whisky och lite mildare men ändå fyllig i smaken, och från samma ö kommer även Highland Park som jag tycker är prisvärd men lite rökigare.
Många destillerier börja nu komma med nya sorter utan årtalsangivelse och jag tycker att kvaliten på vissa av dem är lägre en de tidigare med angivet årtal. Troligtvis för att man inte hinner lagra utan måste få ut sina varor snabbare när efterfrågan ökar.
 
Inte helt olik Taliskern är Oban och Lagavullin...rekommenderas.
 
BiFuel skrev:
Oj, vilken trevlig tråd jag hittade :)

Min älskade Tallisker börjar ta slut och jag vill ha tips. Single malt är det som gäller. Har ingen jätteerfarenhet men tycker verkligen om Talliskern. Har en flaska Famous Grouse också och hadde på nåt sätt fått för mig att det inte var så stor skillnad men idag provade jag en liten Famous och direkt efter en liten Tallisker. Det var som att få en käftsmäll... fast på ett bra sätt! :D Smak, arom, nyanser, rökighet, allt satt som en smäck. Jag tror inte att Talliskern räknas som rökig men i jämförelse så...

Nån som kan tipsa om liknande?
Taliskern är ju lite rökig, vilket Famous Grouse inte är...

Men liknande Talisker kan vara Highland Park t.ex. Du hittar den 15 åriga på SB för en överkomlig slant! Annars så är deras 18 åring ännu bättre och deras 25 åring är gudomlig!

Men gillar du rök så är det oftast Islay-regionen du ska snegla på. Du hittar rökmonster som Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin och Caol Ila där, men då pratar vi rejält med röksmak! Egna favoriten är Ardbeg, men det är en whisky som man antingen älskar eller hatar!

Ett tips kan vara att kolla på www.whiskyforum.se för fler tips. Ett kanonforum att diskutera whisky på!
 
Jag tror inte det nödvändigtvis är superrökiga sorter jag är ute efter. Får prova Highland Park, Macallan eller kanske en Lagavullin. Även jag köpte min (första) Tallisker på plats i destilleriet. Skye är ju så vackert!
 
BiFuel skrev:
Jag tror inte det nödvändigtvis är superrökiga sorter jag är ute efter. Får prova Highland Park, Macallan eller kanske en Lagavullin. Även jag köpte min (första) Tallisker på plats i destilleriet. Skye är ju så vackert!
Om du gillar Talisker men vill prova en variant som är endast lite mindre rökig och är lite fylligare, kanske "elegantare" med lätt sötaktig ton så föreslår jag en Poit Dhubh, 12-årig, men lite dyrare. Det är en vatted, dvs blandad av olika maltwhisky, där jag törs lova att basen i den är Talisker. Firman som gör den har sitt kontor på Skye och de har fått tillstånd att öppna ett eget destilleri på ön.
Den tillhör beställningssortimentet på systemet. Också en av mina favoriter.
Vi hittade deras kontor av en tillfällighet och jag handla då deras sista svarta flaska 21-årig som de hade i lager. Nu sälj de i vanligt klarglas.
Du kan läsa mera här http://www.gaelicwhisky.com/.
 
Är det någon som smakat Islay-whiskyn Kilchoman nyligen? Det är ju ett tämligen nystartat destilleri har jag förstått, men med en ekologisk, traditionellt småskalig approach som låter lite skojig. Vi är ett sällskap som ska till Islay i mars, och jag undrar om den är värd att köpa, eller om man bara ska dit och njuta av charmigheten på stället. Förmodligen inte hunnit få fram några tillräckligt lagrade än, så svaret är väl köp inte, men lite nyfiken ändå.

För övrigt så är står en Bowmore Claret som avsmakades på Akkurat för ett par år sen i oupplånligt minne hos mig och andra i ressällskapet. Tyvärr lyckades vi aldrig hitta egna flaskor av sorten.
 
Crebel skrev:
Är det någon som smakat Islay-whiskyn Kilchoman nyligen? Det är ju ett tämligen nystartat destilleri har jag förstått, men med en ekologisk, traditionellt småskalig approach som låter lite skojig. Vi är ett sällskap som ska till Islay i mars, och jag undrar om den är värd att köpa, eller om man bara ska dit och njuta av charmigheten på stället. Förmodligen inte hunnit få fram några tillräckligt lagrade än, så svaret är väl köp inte, men lite nyfiken ändå.

För övrigt så är står en Bowmore Claret som avsmakades på Akkurat för ett par år sen i oupplånligt minne hos mig och andra i ressällskapet. Tyvärr lyckades vi aldrig hitta egna flaskor av sorten.
Tyvärr, det står en Kilchoman Summer 2010 oöppnad. Men som alla unga sorter från nya destillerier så räknar jag med att den kommer vara rå i smaken och ganska tunn så mina förhoppningar är inte så stora. Har för mig att de haft problem med ekonomin då de drabbades av en eldsvåda inte långt efter uppstarten och ägaren ses väl mera som affärsman än whiskykännare.
Handlade samtidigt en Port Charlotte från Bruichladdich utan årangivelse och det står på burken "heavily peated" vilket verkligen stämmer. Har inte fallit mig i smaken.
Många av de nya utan årtal tycker jag är "spritiga, råa, tunna och i vissa fall överdimensionerade när det gäller rökighet. Man tappar bort det fylliga, rundheten och även lite sötma även om det har mycket rök/tjära.Ta t.ex. en Lagavulin double matured som slutlagras på sherryfat och som ligger på en helt annan smakupplevelse.
 
AndersS skrev:
Tyvärr, det står en Kilchoman Summer 2010 oöppnad. Men som alla unga sorter från nya destillerier så räknar jag med att den kommer vara rå i smaken och ganska tunn så mina förhoppningar är inte så stora. Har för mig att de haft problem med ekonomin då de drabbades av en eldsvåda inte långt efter uppstarten och ägaren ses väl mera som affärsman än whiskykännare.
Handlade samtidigt en Port Charlotte från Bruichladdich utan årangivelse och det står på burken "heavily peated" vilket verkligen stämmer. Har inte fallit mig i smaken.
Många av de nya utan årtal tycker jag är "spritiga, råa, tunna och i vissa fall överdimensionerade när det gäller rökighet. Man tappar bort det fylliga, rundheten och även lite sötma även om det har mycket rök/tjära.Ta t.ex. en Lagavulin double matured som slutlagras på sherryfat och som ligger på en helt annan smakupplevelse.
Då får Kilchoman vara, tackar !
 
En malt som jag, just nu, tycker är prisvärd är den 10 åriga Aberlour. Bara lite lätt rökighet, med lite smårund sötma.
Tycker faktiskt att en del av de gamla hederliga som funnits med så länge jag har hängivit mig åt whisky har fått bättre anseende hos mig utifrån att många av de nya som nu trycks ut på marknaden, även av kända fabrikat, inte klarar att hålla uppe kvalitem.
Erkänner min fjollighet med smakbeskrivning, där man vid whiskyprovning dessutom kan ha helt olika smakupplevelser. Ni skulle höra dialogerna om det är "hö" eller en ton av aceton (hur sjutton man nu kan veta det). Men sedan avslutar vi med att betygsätta "godhet" och det brukar faktiskt vara mera entydigt. Och en referenswhisky som finns med vid alla provningar.;)
 
Tycker den mest prisvärda whiskyn är Glenfiddich (12 år). Tyvärr är den dessutom den mest sålda maltwhiskyn, vilket gör att alla "rättrogna" givetvis måste klanka ner på den. Den 12-åriga står sig alldeles utmärkt i konkurensen med betydligt dyrare sorter vad gäller smakrikedom.
 
Har köpt en liten flaska Glenmorangie i mitt letande... god men lite mjäkig. Fortsatte mitt utforskande efter en ny favorit med en Bowmore 12y häromdagen. Smakar bra, men håller nog fortfarande Talliskern som personlig favorit. Sökandet fortsätter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.