Jag håller med Fredrik! Blended är i min smak ofta bättre än singel malt! Famous Grouse är en pålitlig favorit!
 
Imsan skrev:
Jag håller med Fredrik! Blended är i min smak ofta bättre än singel malt! Famous Grouse är en pålitlig favorit!
Smaken är som baken, men om man jämför famous g och cragganmore eller macallan så lovar jag att man måste ha fel på smaklökarna om man fortfarande tycker F G är bättre... :D
 
Black grouse är faktiskt riktigt drickbar! Jag blev förvånad.

Och åldern spelar roll... Den som inte tror mig kan jag bjuda på en sexårig Ardbeg!
 
Nu är det 4 veckor kvar till semestern och det är dags att införskaffa en flaska att njuta av om kvällarna när solen går ner bortom horisonten och inte fisken vill nappa längre.

Är det någon som har tips på en trevlig rökig whiskey för runt 1000kr på bolaget.

Det som redan finns i skåpet:
Laphroaig 10 år
Talisker 10 år
Glenfiddish 12 år
Mackmyra 1 utgåvan
Mackmyra Special 05
Bowmore Surf
Yamazaki
Maker´s Mark
Jack Daniels
Samt några flaskor blended
 
tpsoft skrev:
Nu är det 4 veckor kvar till semestern och det är dags att införskaffa en flaska att njuta av om kvällarna när solen går ner bortom horisonten och inte fisken vill nappa längre.

Är det någon som har tips på en trevlig rökig whiskey för runt 1000kr på bolaget.

Det som redan finns i skåpet:
Laphroaig 10 år
Talisker 10 år
Glenfiddish 12 år
Mackmyra 1 utgåvan
Mackmyra Special 05
Bowmore Surf
Yamazaki
Maker´s Mark
Jack Daniels
Samt några flaskor blended
Jag hade satsat på mortlasch (stavning?) De jag testat har varit grymma!

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
»If you can’t find a Bowmore to fall in love with, you may have to consider very seriously the possibility that you’re wasting your money drinking whisky at all.«
 
tpsoft skrev:
Nu är det 4 veckor kvar till semestern och det är dags att införskaffa en flaska att njuta av om kvällarna när solen går ner bortom horisonten och inte fisken vill nappa längre.

Är det någon som har tips på en trevlig rökig whiskey för runt 1000kr på bolaget.
Ardbeg Corryvreckan (även om du får några hundralappar över på 1000-lappen).
Köpte den i Slottland i mars när jag var där med några kompisar.
När vi hade omsmakning på våra inköp hemma så var jag på toaletten när Corryvreckan började provsmakas, men jag kunde ändå höra de lyckliga skratten ända dit :D!

Några droppar vatten i och smakerna blommar ut ändå mer. Även icke cask strength vinner normalt på detta säger experterna och jag har funnit att det stämmer.

Om man vill gå upp i pris så är en vällagrad Glenrothes också fin. Lite mindre rökig dock, de längre lagrade verkar tappa i rök (men vinna i annan smak förstås).

Och förstås, gillar du som jag Laphroaig så testa en med längre lagring än 10 år! Den 10-åriga är jättegod. Tills man smakar den efter mer långlagrade :)!

Alltså, jag kan inte NOG rekommendera att man åtminstone testar Corryvreckan om man gillar rök!
 
Redigerat:
Japp, Laphroaig och Ardbeg är rökigast (dubbla fenolhalten jmf med t ex Bowmore).

De blir betydligt mildare med åren. Har en 6-årig Ardbeg som är närmast odrickbar... Men en upplevelse!

Tack för tipset! Får bli en sån nästa gång man är i det förlovade landet.
 
känns som en Ardbeg Corryvreckan och en Laphroaig 18-årig skulle kunna slinka ner i korgen. blir lite mer pengar men det får det kanske vara värt.
 
Crebel skrev:
Ardbeg Corryvreckan (även om du får några hundralappar över på 1000-lappen).
Köpte den i Slottland i mars när jag var där med några kompisar.
När vi hade omsmakning på våra inköp hemma så var jag på toaletten när Corryvreckan började provsmakas, men jag kunde ändå höra de lyckliga skratten ända dit :D!

Några droppar vatten i och smakerna blommar ut ändå mer. Även icke cask strength vinner normalt på detta säger experterna och jag har funnit att det stämmer.

Alltså, jag kan inte NOG rekommendera att man åtminstone testar Corryvreckan om man gillar rök!
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&distrikt=Skottland&land=Storbritannien&varugrupp=Whisky&forpackning2=Helflaskor&produkttyp=Malt&groupfiltersheader=Default&artikelId=534651&varuNr=10427&filters=varugrupp%2cprodukttyp%2cland%2cdistrikt%2cforpackning2%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26distrikt%3dSkottland%26land%3dStorbritannien%26varugrupp%3dWhisky%26forpackning2%3dHelflaskor%26produkttyp%3dMalt%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dvarugrupp%252cprodukttyp%252cland%252cdistrikt%252cforpackning2%252c

Är själv inte lika förtjust i whisky som jag är förtjust i doften/-erna av rökig whisky. Många av mina w-pimplande vänner gillar Ardbeg och alltsedan Crebels inlägg har jag haft ett sug på att testa Corryvreckan. Konstiga att jag rekommenderar den men :rolleyes: den bara måste vara underbar.
 
Ska du bara lukta på den räcker den ju länge! :D

Tycker du mer om doften än att dricka den kan det bero på att du inte tycker om spritsmak i allmänhet? Många är ju känsliga för den brännande spritigheten, vilket verkar sunt, det är ju lösningsmedel vi pratar om! ;)

Då kan det vara ett tips att hälla upp i tre olika glas och vattna dem olika. Testa vilken du tycker bäst om. Tar fram de subtila smakerna du annars bara känner med näsan och minskar spritigheten.
 
tpsoft skrev:
känns som en Ardbeg Corryvreckan och en Laphroaig 18-årig skulle kunna slinka ner i korgen. blir lite mer pengar men det får det kanske vara värt.
Lägg i en flaska Lagavulin så blir du nõjd, enligt min smak den bästa Islyawhiskyn.
 
Imsan skrev:
Famous Grouse är en pålitlig favorit!
Tycker famous är ruggigt överskattad, men dom är duktiga på marknadsföring.....

Det är ingen dålig whisky, men skillnaden på 50-70 spänn till en "riktig" whisky är i min mening för liten.
 
Jag har tänkt likadant, men som jag skrev ovan är Black grouse betydligt mera drckbar än den vanliga grousen.
 
Kanske är det så! Black Grouse har jag inte smakat...ännu! Macallan var helt underbart fantastisk när jag smakade den första gången, nästa gång inte bra alls, vet inte vad det beror på, men det är vad jag menar med "pålitlig favorit" Famous Grouse smakar ALLTID bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.